.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نقدی بر نامه دکتر زیباکلام به شهردار تهران

شمال نیوز: سید محمد جواد سجادی نژاد - در اواخر هفته گذشته دکتر صادق زیبا کلام استاد محترم علوم سیاسی دانشگاه تهران مطلبی را خطاب به شهردار محترم تهران در شبکه های اجتماعی منتشر نمودند که حاوی مسایل تأمل برانگیزی بود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۴
اینجانب در حدود دو دهه قبل شاگردی اساتیدی گرانقدری همچون ایشان را در رشته علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی داشتم ، از این اساتید بزرگوار آموختم که ساحت سیاست در سطح خرد و چه در سطح کلان و بین الملل ، فضایی پیچیده و نیازمند شناخت دقیق مولفه های آن است ، حوزه سیاست حوزه اگرها و اماهاست و اظهار نظرات قطعی و محکم و قضاوتها، ارتباط معناداری با علم سیاست ندارد .

ایشان در خصوص پوستری که توسط فرهنگسرای انقلاب با مضمون اعتراض به فعالیت های وزیر خارجه فرانسه در جریان انتقال خون های آلوده به ایران و عملکرد سخت گیرانه دولت فرانسه در نشست های هسته ای , منتشر شده بود ضمن بیان گزاره های سیاسی غیر قابل استناد در قالب یک شبه کیفرخواست سعی در تفهیم اتهام و قضاوت در مورد شهردار محترم تهران نمودند و همچون مدعی العموم از زبان شهروندان و حکومت با شهردار تهران سخن راندند و تفهیم اتهام کردند !

بدیهی است که نقد عملکرد دولت فرانسه و بویژه شخص وزیر خارجه این کشور در انتقال خون های آلوده به ایران و کشورهای دیگر و نقش پلیس بد و موضع سخت گیرانه این دولت در جریان مذاکرات هسته ای ، ارتباطی با کلیات مذاکرات و دستاوردهای ارزشمند تیم هسته ای کشورمان ندارد .

تیم دیپلماسی هسته ای کشورمان که ترکیبی از دانشمندان علم سیاست و روابط بین الملل و دانش هسته ای بودند در هماوردی نابرابر و تلاشی جهاد گونه یاد و خاطره دلیر مردان هشت سال دفاع مقدس را زنده نمودند ، روزگاری عرصه نظامی قالب بود و زمانی اقتصاد و فرهنگ و امروزه عرصه سیاست ، تلاش این عزیزان ستودنی بود و همانگونه که مقامات محترم کشور به درستی ضمن دفاع از این عزیزان بیان فرمودند فضای نقد و نقادی علمی و دلسوزانه و به دور از اغراض جناحی موجب بالندگی ملت و ارتقاء سطح عمومی جامعه خواهد شد .

در همین راستا به خاطر دارم درسی با عنوان شناخت سازمان های بین المللی در واحدهای درسی رشته علوم سیاسی وجود داشت که اساتید محترم علوم سیاسی با هدف آشنایی دانشجویان با ماهیت ، سازمان و ساز وکار سازمان های بین المللی در کنار شناخت بقیه مراکز قدرت در جهان ارایه می شد (که البته جناب آقای دکتر ظریف استاد مسلم این حوزه می باشند ) ، طبیعتا دانش آموختگان علوم سیاسی و روابط بین الملل ضمن آشنایی باسازمانهای بین المللی نیازمند شناخت سازمانهای کشور می باشند ! اینجانب با حدود یک دهه فعالیت در عرصه خرد و کلان مدیریت شهری ،اذعان می دارم که سازمانهایی همچون شهرداری تهران که بعنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی محسوب می گردند سازمانی پیچیده است که در درون خود از دهها سازمان پیچیده دیگر تشکیل شده است که جهت اظهار نظر پیرامون آن نیازمند شناخت دقیق آن می باشیم .

بصورت کوتاه اظهار گردد که شهرداری تهران با ۹ معاونت کاملا متمایز از یکدیگر ، از معاونت خدمات امور شهری تا معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و معاونت مالی و اقتصادی ، معاونت شهرسازی, معاونت حمل و نقل و ترافیک و غیره و دهها سازمان عریض و طویل از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری با هیات امنایی متشکل از یازده متولی فرهنگی کشور اعم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی , رییس سازمان صدا و سیما , وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان تبلیغات اسلامی و غیره که رییس این سازمان توسط هیات امنا انتخاب و حکم او توسط شهردار تهران صادر می شود و با زیر مجموعه متشکل از ۴۱ فرهنگسرا ی موضوعی و مرکز مانند فرهنگسراهای قران , معرفت , انقلاب , رسانه , شهر , امام (ره) , ملل و غیره و باپرسنلی که اکثرا کارشناسان فرهنگی و با گرایشات مختلفی هستند تا سازمان زیباسازی ، سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی وسازمان بهشت زهرا (س) , سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی , سازمان بوستانها و فضای سبز و غیره و ۲۲ منطقه با مقیاس و سازمانی کوچکتر و ... مجموعه ای است بسیار پیچیده که از جمع آوری زباله های منزل جناب آقای دکتر زیبا کلام و دیگر شهروندان عزیز فارغ از دین ، قومیت ، سیاست و ... تا حوزه های ترافیکی و حمل و نقل عمومی ( مترو ، اتوبوسرانی ، تاکسیرانی ) اجتماعی و فرهنگی ( فرهنگسراها ، معاونت های اجتماعی مناطق ، ورزش همگانی ) ، میادین میوه و تره بار و آتش نشانی و اطفا حریق و غیره را بعهده دارد ، به واقع اداره چنین سازمانی با ماموریت های مختلف اجتماعی و خدماتی قطعاً از اداره یک دانشگاه و یا یک رسانه و غیره سخت تر و پیچیده تر است و انتظار نمی رود و نمی شود تمامی اتفاقات در این سازمان عریض و طویل اعم فرهنگسراها و دیگر قسمتها بر مبنای نظر و میل شهردار محترم و حتی مدیران ارشد شهرداری انجام شود ,همچنانکه انتظار نمی رود تمامی برنامه و اتفاقات سطح دانشگاه تهران با میل و هماهنگی و اطلاع رییس دانشگاه و هیات رییسه انجام گردد. !

استاد زیبا کلام ؛ علم سیاست آموخته و آموزش می دهند و سازمانهای بین المللی را خوب می شناسند ولی ای کاش سازمانهای داخلی کشور را نیز با استفاده ازروش های متداول مانند سایت ها و دانشجویانشان کمی بیشتر مطالعه و بررسی می کردند تا این چنین در ورطه یک جانبه گرایی و سوء برداشت گرفتار نشوند .

در پایان بعنوان کارشناس علم سیاست که مدتها نیز در عرصه مدیریت شهری تلاش نموده ام از استاد محترم جناب دکتر زیبا کلام بعنوان استادی دلسوز و جسور درخواست می نمایم نقش خود را بعنوان آموزگار علم سیاست در رسانه ها و عرصه عمومی همواره به یاد داشته باشند تا فضای جامعه به سمت اعتدال و خردگرایی در پرتو ارزش های انقلاب اسلامی حرکت نمایند .


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.241 seconds.