.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اما و اگرهای آخرین طرح دولت گذشته برای رفع مشکل کم آبی استان های کویری ؛
انتقال آب دریای مازندران به سمنان با چه بهایی ؟!
شمال نیوز : درست است انتقال آب دریای مازندران برای رفع مشکل کم‌آبی کویر مرکز ایران به ویژه استان سمنان موثر است ولی نباید توجه به این موضوع سبب بروز مسائل و مشکلات دیگر شود اگر قصد داریم مشکلی را حل کنیم باید با نگاهی همه جانبه آن مشکل را به صورت کامل از بین ببریم نه اینکه بدون توجه به آثار مشکلات را چندین برابر کنیم.....

شمال نیوز : انتقال آب دریا از نظر زیست‌محیطی تبعات بسیار زیادی به اکوسیستم شکننده دریایی و ساحلی در نقطه ورودی و همچنین تأثیرات منفی در مقصد به دنبال دارد.  

 انتقال آب از دریای مازندران به کویر مرکزی ایران، یکی از آخرین طرح‌های دولت دهم برای توسعه مناطق مرکزی ایران بوده‌ است که در حال حاضر این طرح با حاشیه‌هایی همراه است و براساس اظهارنظرها این طرح در درازمدت آثار زیست‌محیطی بسیاری به همراه دارد که لازم است این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

درست است انتقال آب دریای مازندران برای رفع مشکل کم‌آبی کویر مرکز ایران به ویژه استان سمنان موثر است ولی نباید توجه به این موضوع سبب بروز مسائل و مشکلات دیگر شود اگر قصد داریم مشکلی را حل کنیم باید با نگاهی همه جانبه آن مشکل را به صورت کامل از بین ببریم نه اینکه بدون توجه به آثار مشکلات را چندین برابر کنیم.

یک مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما از نگاه کارشناسی درباره تأثیرات زیست‌محیطی و تجزیه و تحلیل انتقال آب دریای مازندران به سمنان و فلات مرکزی می‌گوید: انتقال آب دریای مازندران به فلات مرکزی و استان سمنان عملی نادرست است؛ این طرح که در زمان دولت دهم با شتاب تصویب و مجوز اجرا گرفت، قرار بود برای حل مشکل کم‌آبی در سمنان، آب دریای مازندران از طریق لوله به سمنان انتقال داده شود.

انتقال آب دریا از نظر زیست‌محیطی تبعات بسیار دارد

افشین ابوطالبی بیان کرد: انتقال آب دریا از نظر زیست‌محیطی تبعات بسیار زیادی به اکوسیستم شکننده دریایی و ساحلی در نقطه ورودی و همچنین تأثیرات منفی در مقصد به دنبال دارد.

این کارشناس ارشد مدیریت محیط‌‌زیست خاطرنشان کرد: در این پروسه نقطه برداشت در فاصله 4.3 کیلومتری از ساحل گهرباران مازندران آب‌گیری انجام و به حجم 14 مترمکعب بر ثانیه (200 میلیون مترمکعب آب) در سواحل زیبا و توریستی گهر باران با روش RO برای شیرین‌سازی آب دریا اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این رویکرد از لحاظ تخصصی و فنی به بررسی‌های زیادی نیازمند است، اظهار کرد: با توجه به اینکه سابقه‌ای در سواحل مازندران برای آب شیرین‌کن نداشتیم و اثرات پساب بر اکوسیستم دریای مازندران بسیار چشم‌گیر بوده، تداخلی که بر اثر انباشت نمک و مواد حاصل از تصفیه آب دریا به اراضی ساحلی و اکوسیستم آن وارد می‌کند بسیار نگران‌کننده است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: همچنین اثرات آب‌گیری از دریا به تعاونی‌های صیادی مستقر در منطقه ساحلی گهرباران، صنعت توریسم و کشاورزی قابل توجه است که علاوه بر اینکه به منظر و چشم‌انداز آن چهره‌ای نازیبا می‌بخشد، تخریب پوشش جنگلی را نیز در مسیر انتقال به‌دنبال دارد.

ابوطالبی خاطرنشان کرد: از طرفی این موضوع می‌تواند‌ به‌دلیل تطابق نداشتن با تعهدات بین‌المللی، تبعاتی در این حوزه به‌وجود آورد و همچنین سایر کشورهای حاشیه این دریاچه نیز در فکر چنین اقداماتی هستند، ولی اگر ما به تعهدات خود پای‌بند نباشیم در آینده که دوره پس‌روی آب دریا نیز شروع شده نمی‌توانیم در مقابل اقدامات سایر کشورها واکنش نشان دهیم.

این کارشناس ارشد مدیریت محیط‌زیست اضافه کرد: در حالی‌که برای این طرح هیچ مجوز و تعاملی براساس ضوابط محیط‌زیست وجود ندارد، کارشناسان متعهد محیط‌زیست دغدغه اختلال در توازن اکولوژیک سرزمین را دارند که این عمل مغایر با اعمال مدیریت پایدار بر محیط‌زیست سرزمین و اداره عاقلانه زمین است، با توجه به EIA (ارزیابی اثرات زیست‌محیطی)، عدم ارزیابی پیامدهای اثرات توسعه بر محیط‌زیست اثر توسعه به ناکجاآباد می‌رسیم.

ابوطالبی اظهار کرد: در ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، مکان‌یابی باید صحیح و با توجه به قابلیت منطقه موردنظر براساس توان اکولوژیک یا ظرفیت سرزمین، دلایل انتخاب محل پروژه، راهبردهای به حداقل رساندن آثار و برنامه پیشنهادی کنترل و بررسی‌های تعیین محل پروژه‌ها مورد توجه قرار گیرد که به‌نظر می‌رسد ماتریس‌های سازگاری، مطلوبیت، وابستگی و ظرفیت نمره منفی برای انتقال آب دریای مازندران به سمنان می‌گیرد.

انتقال آب دریا مشکلات زیست‌محیطی بسیاری به همراه دارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: اثرات زیست‌محیطی طرح انتقال آب دریای خزر دیده شده که دارای مشکلات زیادی بوده ما نامه‌نگاری کردیم و هنوز پاسخی به آن داده نشده است، در صورت پاسخ بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و در نهایت تصمیم‌گیری می‌شود؛ اگر مشکل خاصی نداشته باشد مجوز داده می‌شود در غیر این صورت مجوز ارائه نمی‌شود.

ناصر مهردادی با اعلام اینکه انتقال آب شور دریا و شیرین کردن آن صددرصد مشکلات زیست‌محیطی بسیاری به همراه دارد، اضافه کرد: به دلیل این مسائل نگران هستیم هرچند براساس ارزیابی زیست‌محیطی می‌توان اظهارنظر کرد.

*مطالعه همه جانبه برای انتقال آب دریای خزر مورد تاکید است

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: انتقال آب دریای خزر اگر با مطالعه همه‌جانبه در مسایل زیست‌محیطی، آب شرب، کشاورزی و موضوعات اقلیم باشد برای بحث کویر مرکزی ایران به‌ویژه سمنان مشکلی ندارد و می‌توانند از این مواهب خدادادی استفاده شود.

کمال علی‌پور با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم ما دغدغه احیای کویر است، اضافه کرد: اگر استفاده آب دریای خزر برای کویر با مطالعه باشد هیچ مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه با طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان مخالف هستم، اظهار کرد: بسیاری از شهرهای مازندران در ارتباط با آب شرب با مشکل مواجه هستند و به قول قدیمی‌ها چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ما نمی‌توانیم با توجه به اینکه مازندران آب شرب ندارد مردم را قانع کنیم مشکل آب مردم سمنان را حل کنیم.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از شهرهای مازندران در کنار دریا هستند ولی مشکل آب شرب دارد همچنین امسال بیش از 100 هکتار از اراضی شالیزاری کیاکلا، جویبار خشک شدند که در ابتدا باید مشکل آب شرب و همچنین آب کشاورزی حل شود.

علی‌پور خاطرنشان کرد: اگر قرار است انتقال آب دریای خزر به استان سمنان را داشته باشیم همزمان مشکلات مازندران دیده شود تا بتوانیم از این اعتبار برای حل مشکلات این دو استان استفاده کنیم که در این صورت با این طرح مخالف نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر مطالعه همه‌جانبه باشد به‌طور حتم راهکاری ارائه می‌شود، اضافه کرد: موضوعاتی از سوی افرادی که مطلع نیستند مطرح می‌شود که تصور آنان بر این است باید کانال‌کشی صورت گیرد در صورتی‌که این‌گونه نیست؛انتقال آب دریای خزر با استفاده از لوله است لوله‌کشی‌ها قبلاً انجام شده مربوط به موضوعات مختلف نفتی بوده که لغو شده که با توجه به هزینه‌های انجام شده قرار است با رعایت مسایل زیست‌محیطی در مطالعات برای آب دریای خزر استفاده شود.

به گزارش  فارس، با توجه به اینکه دریا از جمله نعمت خدادادی است که همه مردم حق دارند از نعمت‌های آن برخوردار شوند ولی لزوم توجه به آثار زیست‌محیطی که برای مردم به همراه دارد نیز مورد تاکید است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مازندران 11 مرداد 1394
ما هنوز قدرت این رو نداریم که آب های ناشی از بارش ها رو در پشت سدها جمع آوری کنیم و شاید هم اصلا سد مناسبی برای جمع آوری این آبها در جای مناسب احداث نکرده ایم که در مواقع کم آبی مثل برخی کشورهای آفریقایی با بحران آب روربه رو نشویم،علاوه بر این ما هنوز اجازه این که از چاه های نفتی این دریا بهره برداری کنیم را هم نداریم چه برسد به این پروژه بسیار عظیم و ناباورانه.
وقتی دریایی که با بارش کم باران حدود یک متر از سطح آبش رفته پایین، چطور میشود برای انتقال آبش به قسمت های مرکزی ایران اقدام کرد! شاید مقدار آبش به نصف هم کاهش پیدا کنه که این کار مورد قبول کشورهای حاشیه این دریا نیست و اصلا اجازه چنین کاری را به ما نمی دهند.
مازنی ساوه 11 مرداد 1394
وقتی شالیزارهای مازندران خشکیده وآب ندارد چطور میخوان آب رابه سمنان ببرن این هم ازطرح های عجیب وغریب وتوهمی دکتر احمدی نژادکه بیشتر جنبه خیالی ورویایی دارد وگرنه مگه میشه مگه داریم
شروین 11 مرداد 1394
بی‌شک «سمن»های مازندران جلوی این کار رو خواهند گرفت. پس خود را با مردم درنیندازید.
رامسری 11 مرداد 1394
برادر بزرگوار عمر منو شما زمانی رو که آب دریای مازندران به سوی ساحل پیشبینی نکرده بود رو به خاطر داره دریای خزی به دلیل پ18پایین تر از آبهای آزاد و وصل کردن آن به وسیله کانال ولگا هر سال ساحل زیبای ما را تخریب می کند . چه اشکالی دارد هم کشور ما آباد شود و از خشکی نجات پیدا کنیم و ساحل ما حفظ شود؟
نا شناس 11 مرداد 1394
می خواهند با این کنار دریای مازندران رو خشک کنند و استان های شمالی کویر شوند ما مردم شمال این کار رو محکوم می کنیم .
علی 11 مرداد 1394
اقای علیپور از کویر و دریا چی میدونند که اینطور اظهار فضل مکنند سکوت بهترین راه برای پنهان داشتن بیسوادی شماست خطیر کوه رو دادی بس نیست چوب لای چرخ واگذاری زمین ارطه گذاشتن بس نیست بلا تکلیف گذاشتن زیر گذر روستای متانکلا بس نیست وووووووووووووووو
پوريا 10 مرداد 1394
آقايون نمايندگان مجلس مازندران و... احياي كوير ديگه چه صيغه اي هست . لازمه كلمه كوير رو ابتدا درك كنيد بعد بريد فكر احياي اون باشيد . در كار خدا دخالت نكنيد و دريا رو نابود نكنيد . ادمي فكر ميكند كه ميداند ولي در حقيقت خيلي نادان هست و بي جهت در آفريده پروردگار دست مي برد و همه چيز را نابود مي كند . لطفا راه حل ديگري رو براي بحران آب جستجو كنيد و اين كار رو كنار بذاريد .
کایر 10 مرداد 1394
کشاورزان مازندران به دلیل کم ابی نمی توانند زمین های خود را ابیاری کنند وبا مشکلاتی فراوانی روبرو بوده و هزینه گزافی می پردازند..بهتر است این اعتبارات را برای تکمیل سدهای در دست احداث و شبکه های ابیاری انجام دهند که کشاورزان مازندرانی مشکلات شان کم شود.نه مشکلات سمنانیها با هزینه بسیار کاهش و مشکلات کشاورزان مازندرانی افزایش یابد.چراغی که بر خانه واجب است بر مسجد حرام
فاطمه 30 ارديبهشت 1395
راههای دیگه ای هم هست نیاکان ما حتی آب باران وبرف را ذخیره می کردند آیا استفاده از آب باران در زندگی ما نقشی داره؟؟؟به جای سد آب بندانهای مصنوعی درست کنیم که هم سفره های زیر زمینیمون تغذیه بشن وهمینکه آب برای کشاورزیو مصارف دیگه ذخیره بشه با اون همه پول برای انتقال آب دریای کاسپین میدونید که میتونیم چقدر آبهای سطحی وذخیره کنیم؟؟؟ اگه آبهای سطحی رو جمع کنیم چقدر اب جمع آوری میشه؟؟پس چرا برای سرسبزی کویر می خواهیم کویر دیگری درست کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نا شناس 8 دي 1395
آب دریای خزر محدود است ولی دریای عمان به اقیانوس وصل است.
انتقال آب دریای خزر می تواند منجر به از کار افتادن اسکله ها و بنادر گردد. ولی دریای عمان چندان از خود کمبودی نشان نمی دهد.
در فاز اول باید کاررا از دریای عمان آغاز کنیم .
با توجه به آب شدن یخ های قطبی و احتمال گرم شدن زمین در آینده سطح تبخیر فوق العاده ای که در کویر متصور است این طرح به محیط زیست و حتی تعدیل میکرو اقلیمی کمک شایسته ای خواهد کرد.
آب دریای خزر توان پاسخگویی به حجم میلیاردی تبخیر در کویر مرکزی ایران را ندارد
ایجاد دریاچه اشتباه است و تولید باطلاق می کند
کانال محصور لازم است.
ازجمله خطرات طرح خالی ماندن کانال و ایجاد نیزار ها و آتش سوزی مهیب در نیزارها در کویر می باشد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.207 seconds.