.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نقش احمدی نژاد در رسیدن ریاست پارلمان هشتم به لاریجانی ؛
«فیلسوف سیاستمدار» در مسیر ناطق و روحانی گام بر می‌دارد
شمال نیوز: به نظر می‌رسد لاریجانی در آینده‌ای نزدیک در مسیر ناطق نوری و روحانی در برابر جریان اصول گرایی پای خواهد گداشت.

شمال نیوز: مصطفی داننده - به نظر می‌رسد رئیس مجلس از برچسب‌هایی که بو او زده‌اند ناراضی است. او از شنیدن حرف‌هایی در مجلس پشتش می‌زنند عصبانی است. لاریجانی این عصبانیت را نیز در نطقش نشان داد و از سخنان برخی نمایندگان گله کرد. رئیس قوه مقننه خطاب به همکاران خود در جلسه روز گذشته مجلس گفت:« من ایرادی نمی‌بینیم که آقای کوچک‌زاده بلند شود و چیزی بگوید اما واقعا متوجه نشدم این که می‌گوید سلطنت مآبانه یعنی چه کسی این کار را کرده است؟ یکی از برادران دیگر هم گفته بود لاریجانی نمی‌گذارد مسائل هسته‌ای در مجلس مطرح شود زیرا هاشمی رفسنجانی و روحانی، لاریجانی را رئیس مجلس کردند آیا این توهین به نمایندگان نیست؟ چه دلیلی دارد این طور حرف بزنید. یا گفته‌اند سگ احمدی‌نژاد و مشایی به اینها شرف دارد. حداقل من اشهد ان لااله الا الله را گفته‌ام پس چطور ممکن است سگ یک نفر بر مسلمانی شرف داشته باشد این روش اظهار نظر درست نیست.»
در میان این سخنان لاریجانی نکته‌ای بسیار قابل تامل است. برخی از نمایندگان اعتقاد دارند که هاشمی و روحانی رئیس سابق صداوسیما را به ریاست مجلس رسانده‌اند. سوالی که در این میان مطرح است این مسئله است که آیا واقعا روحانی و هاشمی، لاریجانی را به ریاست مجلس رساندند؟

برای پاسخ به این سوال باید به هشت سال گذشته برگردیم و انتخابات ریاست مجلس هشتم و حواشی آن را مرور کنیم. حداد عادل رئیس مجلس هفتم که اولین نفری بود که بعد از انتخاب شدن احمدی نژاد به او تبریک گفته بود و دفترش در مجلس قدیم را به رئیس جمهور منتخب ایران داده بود، بعد از دوسال با رئیس جمهور تازه ایران اختلاف پیدا کرد. حداد ماجرا را اینگونه روایت می‌کند:« با پیروزی آقای احمدی‎نژاد ما امید‎های زیادی داشتیم ولی از همان ابتدا روش کار ما عوض شد. من باید یک تعبیر خاصی به‎کار ببرم تا منظورم دقیق مشخص شود. گروه خون ما به گروه خون آقای احمدی‎نژاد نمی‎خورد. به‎عبارت دیگر اصولاً طبیعت آقای احمدی‎نژاد، طبیعت تمکین نیست. فضایی پیش آمد که ما دوران سختی را بگذرانیم؛ سختی از آن جهت بود که اصرار داشتیم اختلاف میان مجلس و دولت از یک حدی علنی‎تر نشود و از یک سقفی تجاوز نکند. ما آگاهانه این سیاست را در پیش گرفتیم.»

همین اختلاف باعث شد تا در جریان انتخابات مجلس هشتم، راه حداد عادل و طرفدارانش با تیم احمدی نژاد جدا شود. رئیس مجلس هفتم می‌گوید:« وقتی ما در آستانه انتخابات مجلس هشتم قرار گرفتیم، توانستیم با دولت و نزدیکان دولت به فهرستی واحد برسیم و اختلافات ما آن چنان اوج نگرفت که نتوانیم با حامیان آقای احمدی‎نژاد وحدت کنیم»

احمدی نژاد و تیم او که می‌دید نمی‌تواند با ریاست حداد کنار بیاید به دنبال پیدا کردن جانشینی برای او بود. آنها به این نتیجه رسیدند که لاریجانی بهترین گزینه برای این پست است. صادق محصولی از دوستان نزدیک به احمدی نژاد در آن سال‌ها از این استراتژی اینگونه سخن می‌گوید:« آقای احمدی نژاد چنین نظری داشتند که لاریجانی می‌تواند رئیس مجلس شود و همین را هم به دوستانشان منتقل کردند. شاید یکی از عوامل موثر در این زمینه نامه سرگشاده ای بود که آقای حداد (ریاست وقت مجلس) در رابطه با دولت منتشر کردند که تاثیر منفی بر روابط دولت ومجلس داشت. برداشت آقای احمدی نژاد در آن زمان این بود که اگر آقای لاریجانی رئیس مجلس شود رابطه دولت و مجلس بهتر از گذشته خواهد شد که در عمل شاهد چنین چیزی نبودیم»

لاریجانی با حضور در شهر قم و نامزدی از این شهر، حمایت گسترده مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه را با خود همراه کرد و از سوی دیگر احمدی نژاد نیز در حمایت او وارد میدان شد. همین حمایت‌ها باعث شد تا لاریجانی بدون هیچ مشکلی از سد حداد عادل بگذرد و به ریاست پارلمان هشتم برسد.

همانطور که محصولی گفت، استراتژی احمدی نژاد اشتباه درآمد و لاریجانی تبدیل به مخالف شماره یک احمدی نژاد شد و بعد از آن رئیس دولت‌های نهم و دهم تلاش کرد تا بازهم حداد عادل به ریاست مجلس برسد.

مجلس‌های هشتم و نهم که لاریجانی ریاست آن را به عهده داشته است تماما اصول گرا بوده است وقطعا هاشمی رفسنجانی نمی‌تواند نقش تاثیرگذاری در آن بازی کند. این دو مجلس مخالفان بسیاری از هاشمی را در خود جای داده است. حالا باید این سوال را پرسید که چگونه می‌شود هاشمی و روحانی بر روی رای نمایندگان تاثیربگذارند؟ اگر اینگونه باشد که نمایندگان اصول گرای مجلس‌های هشتم و نهم سال‌ها به مردم در مورد رباطه خود با هاشمی دروغ گفته‌اند.

به نظر می‌رسد بخشی از جریان اصول گرا با مطرح کردن این مسائل به دنبال انداختن فاصله میان لاریجانی و جریان اصول گرا هستند. آنها می‌دانند که رئیس مجلس سد بزرگ وحدت جریان‌های اصول گرا با نحله‌های تندرو است. به خاطر همین تلاش می‌کنند او را کم کم و با این سخنان و چسباندن او به روحانی و هاشمی، لاریجانی را از اصول گرایان جدا کنند.

قطعا در روزها و ماه‌های آتش شاهد حملات بیشتری نسبت به لاریجانی خواهیم بود. به نظر می‌رسد لاریجانی در آینده‌ای نزدیک در مسیر ناطق نوری و روحانی در برابر جریان اصول گرایی پای خواهد گداشت.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 11 مرداد 1394
با سلام البته نقش مرحوم کردان و حمایت های بی دریغ ایشان از آقای لاریجانی را نباید نادیده بگیرید که آقای حداد عادل در جمعی اعتراف کردند که اگر مرحوم کردان نبود بنده دوباره رئیس مجلس می شدم.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.063 seconds.