.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فرهنگ سازمانی، محرکی ناشناخته در سازمان ها و ادارات
محمد جواد رحمانی آلاشتی

 شمال نیوز: امروزه  سازمان ها به جای تاکید و توجه بر دستگاه ها و تجهیزات خود بر منابع انسانی تاکید داشته، به دنبال آن هستند تا از این طریق مزیت رقابتی پایداری را نسبت به سایر سازمان ها خلق نمایند.

فرهنگ سازمانی نیز عاملی است که توسط منابع انسانی سازمان مورد تقویت و نهادینه سازی قرار می گیرد و همچنین بر منابع انسانی به عنوان منبع مهم و استراتژیک سازمان تاثیر می گذارد و یکی از عوامل مهم و موثر در بهره وری، رشد و شکوفایی استعدادها و استفاده از توانمندی منابع انسانی سازمان است. بسیاری از صاحب ان اندیشه، فرهنگسازی را مجموعه ای از نگرشها و باورهای مشترکی میدانند که بر رفتار افراد تاثیر میگذارد. دراینجاست که توجه به مسئله رهبری و انتخاب مدیران بیشتر بر روی بینش ها،باورها و هدفهایی که سازمان و گروه به دنبال آنند، تکیه میکنند تا فرهنگ سازمان را مستحکم و قوی نگهدارند، زیرا فرهنگ قوی را میتوان مهمترین عامل و سرمایه ایی برای سازمان به حساب آورد.

در حال حاضر از طریق فرهنگ سازمانی می توان تعلق و دلبستگی سازمانی کارکنان یک سازمان را تقویت و در نتیجه، زمینه بهبود عملکرد سازمانی و اثر بخشی کارکنان را فراهم آورد.

به نظر می رسد شناخت فرهنگ سازمانی بر اثر بخشی عملکرد کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار باشد، چرا که در صورت شناخت دقیق فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان و تعیین ویژگی های آن و مشخص نمودن رابطه آن با عملکرد کارکنان این سازمان، مسئولان و برنامه ریزان سازمان می توانند در امر برنامه ریزی به این نکات توجه نموده و با شناسایی عوامل تاثیر گذاردر فرهنگ سازمانی و تقویت عناصر مثبت و به حداقل رساندن اثر عوامل منفی، تعلق و وابستگی سازمانی کارکنان را افزایش داده و موجب بهبود رفتار و عملکرد سازمانی آن ها شوند.

در نتیجه بیشتر کارکنان، از هدف های سازمانی آشنایی بیشتری دارند، ارزش های فرهنگی سازمان را قبول دارند و نسبت به آن ها احساس مسئولیت و تعهد می کنند.در چنین وضعیتی رضایت کارکنان با وجود مدیریت قوی به بهبود روحیه و انگیزش و علاقه کارکنان منجر شده، در عملکرد سازمانی آن تاثیر می گذارد.بنابراین می توان گفت فرهنگ سازمانی به کارکنان القاء می کند که چه مقدار بایستی تلاش و کوشش کرد و در نهایت به این نتیجه می رسیم که یک فرهنگ قوی می تواند محرک بهره وری باشد یا بازدهی کارکنان را محدود کند.یک فرهنگ ضعیف و نامتناسب با رسالت سازمانی، موقعی که با یک محیط پویا مواجه می شود نمی تواند بخوبی با آن سازگاری پیدا کند و تمایل دارد برای تلاش هایی که جهت ایجاد تغییر صورت می گیرد تابع باشد، همچنین فرهنگ های ضعیف تاثیر کمتری بر کارکنان دارند.

لذا این امر سبب افزایش غیبت کارکنان، عدم تعهد کاری، ترک خدمت، کاهش رضایتمندی و در نهایت کاهش میزان بهره وری نیروی انسانی در سازمان می شود، از طرفی، فرهنگ نامتناسب و ضعیف باعث کاهش نوآوری افراد و تحمل مخاطره در سازمان می شود که این امر نیز منجربه کاهش عملکرد کارکنان می گردد.

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.111 seconds.