.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حضورحدود5هزارنفری درجشن روزملی دماوند

 آیین جشن تاریخی وباستانی تیرگان همزمان با گرامیداشت سالگرد روز ملی دماوند عصر جمعه با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و حدود پنج هزارنفر از علاقمندان از سراسر کشور در شهر رینه از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل برگزارشد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از ایرنا، دراین آیین که در دو نوبت صبح وعصرجمعه در دانشگاه پیام نور شهر رینه آمل برگزار شد، برنامه های مختلف فرهنگی وهنری شامل رقص های میدانی نواحی کشور از جمله بختیاری، آذری، لری، لزگی با کرنا و دهل آغاز و با برپایی غرفه های زیست محیطی، صنایع دستی، پخت غذاهای محلی و سنتی وبرگزاری میزگرد علمی زیست محیطی ادامه یافت.

در این برنامه گروه زیادی از نونهالان ونوجوانان در مسابقه نقاشی روز ملی دماوند نیزشرکت کردند.

عضوشورای اسلامی شهر رینه شهرستان آمل در خصوص برگزاری جشن تیرگان گفت: جشن تیرگان یکی از آئین های قدیمی در شهرستان آمل است که در10 تیر خورشیدی برابر با 13 تیرماه گاهشمار زرتشتیان ایران باستان برگزار می شود.

حسن سالاری افزود: این جشن درگرامی داشت تیشتر ستارهٔ باران آور در فرهنگ ایرانی است و بنا به سنت در روز تیر (روز سیزدهم) از ماه تیر انجام می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ سنتی تیرگان روز کمان کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیر از فراز دماوند است تصریح کرد: این مراسم قدمتی دو تا پنج هزار ساله دارد و همه ساله در شهر رینه این مراسم گرامی داشته می شود.

این عضو شورای اسلامی شهر رینه در خصوص روایت های موجود از جشن تیرگان گفت: روایت دیگرنیز درباره آرش کمانگیر اسطوره و قهرمان ملی ایرانیان است و اینکه میان ایران و توران سال ها جنگ و ستیز بود، در نبرد میان افراسیاب و منوچهر ، شاه ایران، سپاه ایران شکست سختی میخورد و این رویداد در روز نخست تیر روی میدهد.

سالاری تصریح کرد: سپاه ایران در مازندران به تنگنا می افتد و سرانجام دو سوی نبرد به سازش در می آیند و برای آنکه مرز دو کشور مشخص شود و ستیز از میان برخیزد می پذیرند که از مازندران تیری به جانب خاور خراسان پرتاب کنند هر جا تیر فرو آمد همان جا مرز دو کشور باشد و هیچ یک از دو کشور از آن فراتر نروند ، تا در این گفتگو بودند، سپندارمذ ایزدبانوی زمین پدیدار شد و فرمان داد تیر و کمان آوردند.

وی اضافه کرد: آرش در میان ایرانیان بزرگترین کماندار بود، تیر و کمان را برداشت و بر بلندای کوه دماوند برآمد و به نیروی خداداد تیر را رها کرد و خود بی­جان بر زمین افتاد.

وی خاطرنشان کرد: در داستانها آمده که تیر از بامداد تا نیمروز در آسمان می رفت و از کوه و در و دشت می گذشت تا در کنار رود جیحون بر تنه درخت گردویی که بزرگ تر از آن در جهان نبود، نشست وآنجا را مرز ایران و توران جای دادند و هر سال به یاد آن جشن گرفتند.

عضو شورای اسلامی شهر رینه یادآورشد: اقدام های خوبی توسط این شورا با همکاری تشکلهای زیست محیطی برای توقف فعالیت معادن در ارتفاعات قله دماوند صورت گرفته و جای امیدواری است که با پیگیری های در حال انجام فعالیت معادن دیگر نیز در راستای ثبت جهانی قله دماوند به طور کامل متوقف شود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.369 seconds.