.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بلاتکلیفی ساخت سه موزه در مازندران

 معاون میراث فرهنگی اداره کل گردشگری مازندران گفت: 12 موزه تاریخی در مازندران وجود دارد که 9 موزه راه‌اندازی شده است و سه موزه به علت تامین نشدن اعتبار بلاتکلیف مانده است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از ایسنا، مهدی ایزدی در نشستی که با موضوع تشکیل انجمن‌های دوستداران میراث فرهنگی در استانداری مازندران برگزار شد، افزود: مطالعات ساخت موزه روستایی انجام شد ولی به علت عدم همکاری منابع طبیعی اقدامی در این زمینه انجام نشد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کل آثار شناسایی شده در مازندران 2500 اثر است و مازندران اولین استانی است که توانسته اطلس باستان شناسی خود را تهیه کند. از 2500 آثار شناسایی شده 648 اثر از آثار ثبتی و 13 اثر ثبت شده از آثار طبیعی است.

ایزدی با بیان اینکه 11 برج و مقبره در استان به ثبت رسید، افزود: برج لاجیم، رسکت و چشمه سورت از نامزدهای ثبت در میراث جهانی هستند. بخش ثبت یکی از مهمترین بخش‌های میراث فرهنگی است که شامل ثبت تاریخی بناها، کاروانسراها، ثبت میراث طبیعی مثل قله دماوند و ثبت میراث معنوی مثل آداب و رسوم است.

وی از ثبت جنگل‌های هیرکانی، دریاچه ولشت، دریاچه استخر پشت خبر داد و اظهار کرد: به کمک مسئولان در پی آزاد شدن حریم این جاذبه‌ها هستیم. همچنین تاکنون 41 اثر همچون جشن خرمن و کشتی لوچو در حوزه ثبت آثار معنوی به ثبت رسیده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه در حوزه مرمت تاکنون 150 اثر تحت مرمت و حفاظت قرار دارد، عنوان کرد: بیش از 60 اثر به صورت مستمر در حال مرمت شدن است که در آن از مصالح تلفیقی مدرن و سنتی و از استادکاران ماهر استفاده شده است.

وی با بیان اینکه 8 خانه مثل خانه طهماسبی در بهشهر و خان باباخان در بلده با همت بخش خصوصی مرمت شده است، افزود: اداره کل اوقاف و شهرداری‌ها کمتر در امر مرمت شرکت می‌کنند.

ایزدی با بیان اینکه 6 شهر مازندران دارای بافت تاریخی است، گفت: ساری با داشتن 134 هکتار، بابل 122 هکتار، آمل 128 هکتار، آلاشت 6 هکتار و.. از بافت تاریخی برخوردار هستند.

وی یادآور شد: از غرب تا شرق مازندران 11 پروژه پژوهشی میراث فرهنگی مثل سایت پژوهشی گوهرتپه تعریف شده است./350


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.058 seconds.