.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاهی به مستند «از هیروشیما تا لوزان»
روایتی از جنگ ناتمام هسته‌ای ایران و 5+1/ مستندی که فشار دولت مانع پخش آن شد چه می گوید؟
«از هیروشیما تا لوزان» سعی کرده یک طرفه به قاضی نرود و از تمام آدم‌ها، رسانه‌ها و افراد در مستندش استفاده کند و به همان میزانی که از مسئولان و دانشمندان ایرانی سوال می‌کند، به سراغ خارجی‌ها هم برود.

به گزارش شمال نیوز: این مستند تلاشی برای تبیین تلاش‌های ایران برای دستیابی به حق مسلم خود و موانع بر سر راهآن است. قسمت اول سه گانه «سال‌های هسته‌ای» که موقع پخش از شبکه اول سیما با استقبال خوبیمواجه شد و بسیاری از مردم درخواست بازپخش آن از صدا وسیما را داشتند. امابه علت فشارها که گفته می شود از سوی دولت صورت گرفت، دیگر از تلویزیون پخش نشد.


تیم مستند ساز برنامه ثریا نیمی از این مستند را در بیرون از ایران تولید کرده اند


آغاز پرهیاهو، پایان حماسی

اولین قسمت این مستند، شروعی شلوغ و پرسروصدا وپایانی حماسی دارد. نقطه شروع و آغاز بحث این مستند از قوت‌های آن محسوب می‌شود.این مستند نگاهی تازه به انرژی اتمی و دلایلی که ایران برای دستیابی به آن تلاش می‌کند،دارد.

«از هیروشیما تا لوزان» سعی کرده یک طرفه به قاضی نرود و از تمام آدم‌ها،رسانه‌ها و افراد در مستندش استفاده کند و به همان میزانی که از مسئولان ودانشمندان ایرانی سوال می‌کند، به سراغ خارجی‌ها هم برود. 

مستندساز در این اثر حرفنمی‌زند و اجازه می‌دهد که افراد و تصاویر با مخاطب صحبت کنند؛ هر چند در چینشصحنه‌های مستند هنرمندانه عمل کرده است. قرینه‌سازی‌ها هم بسیار خوب از آب درآمده‌اندو انتقال از مبحثی به مبحث دیگر در آن به نرمی صورت گرفته است. ریتم متناسبِ مستندو کند و تند شدن به موقع و موسیقی خوب آن هم باعث می‌شود که مخاطب خسته نشود و تاآخر آن را دنبال کند. موسیقی پایان هم به‌جا انتخاب شده و تاثیر حماسی و احساسی مستندرا افزایش داده است.

«از هیروشیما تا لوزان» از تاریخ شروع می‌کند و به فلسفه انرژی اتمی در ایران می‌رسد.از غیرقابل اعتماد بودن دشمن می‌گوید و به بقیه کشورهایی که انرژی اتمی دارند، سرمی‌زند. در آخر هم از جنگ ناتمام هسته‌ای می‌گوید و بهانه اصلی مخالفان دستیابیایران به این انرژی.


تعلیق ساخت راه آهن، صنعت و اقتصاد ایران را سالها عقب انداخت

1. از تعلیق راه‌آهن تاتعلیق انرژی هسته‌ای

مستند با یادآوری یکحافظه تاریخی آغاز می‌شود. از جایی که میرزا علی‌اصغرخان امین‌السلطان قراردادی باسفیر روسیه در ایران امضا می‌کند که طی آن ایران تا ده سال نه حق احداث راه‌آهن دارد؛نه هیچ شخص حقیقی یا حقوقی غیرایرانی اجازه این کار را در داخل کشور دارد.قراردادی که باز بعد از این ده سال بارها تمدید می‌شود. حال باید پرسید ایران چهنیازی به راه‌آهن داشت و چرا کشورهای غربی و روسیه مانع از دستیابی ایران به اینحق مسلم خود شده‌اند.

دکتر بیژن پیروز، رئیس مرکز مطالعات عالی بین‌الملل دانشگاهتهران جواب این سوال را می‌دهد: «اصل قضیه فقط احداث راه‌آهن و افزایش سرعت حمل‌ونقلنیست. هر صنعتی که به کشوری وارد می‌شود با خود صنعت‌ها و پیشرفت‌های دیگر را بههمراه دارد؛ پس محرومیت از راه‌آهن آن زمان به معنای محرومیت از صنایع راه‌سازی،پل‌سازی، تونل‌سازی، ذوب‌آهن و صنعت سیمان و همچنین متخصصان این حوزه‌هاست.» حالباید دید که کشور با محرومیت از تکنولوژی هسته‌ای، از چه صنایعی محروم می‌شود؟!


2. آیا ایران به انرژیاتمی نیاز دارد؟

مسئله دومی که مستند به آن می‌پردازد، این استکه با وجود منابع نفتی و گازی، اصلا ایران چه نیازی به انرژی هسته‌ای دارد. پاسخاین سوال هم اینگونه داده می‌شود: اولامنابع نفتی همیشگی نیستند و بالاخره روزیتمام می‌شوند. ثانیا تولید انرژی هسته‌ای کاری یک شبه نیست و زمانبر است و از همهمهم‌تر ایران برای برخی صنایعش مثل پزشکی هسته‌ای نیاز مبرم به این انرژی دارد. حقیکه تمام کشورهایی که مانع از دستیابی ایران به آن می‌شوند از آن برخوردار هستند. حقیکه به دلایل واهی و غیرمستند یک کشور از آن محروم می‌شود. مستند با طرح تمام اینمسائل، بالاخره به اینجا می‌رسد که بهانه‌ اصلی این محرومیت‌ها ، دلایلی مثل بمبهسته‌ای و غیره نیست. آمریکا و متحدانش آرزوی تکرار کودتای 28 مرداد را در سردارند!


پخش فیلم از شبکه اول با استقبال مردم مواجه شد اما فشارهایی از سوی دولت جلوی پخش مجدد آن را گرفت

3. حقوق فقط برای بشرآمریکایی!

یکی از مصارف عمده انرژیهسته‌ای، در پزشکی و به ویژه در درمان بیمای سرطان است و محروم کردن کشوری از آنیعنی مرگ هزاران نفری که می‌توانستند با این صنعت به زندگی خود ادامه دهند. دراینجا هم سازندگان این مستند با انتخاب تصاویر و فیلم‌هایی از تلاش مسئولانآمریکایی برای ریشه‌کن کردن بیماری سرطان، به ظرافت به نکته‌ای اشاره می‌کنند کهنشان می‌دهد حقوق بشر فقط شامل نژادآمریکایی و انگلوساکسون می‌شود؛ چرا که برای پسربچه آمریکایی که مبتلا به سرطاناست، شهر را تعطیل می‌کنند تا او را بهآرزوی بت‌من شدنش برسانند. حتی رئیس‌جمهور این کشور برای کودک پیام می‌فرستد؛ امانوبت به کودکان ایرانی که می‌رسد نه تنها حق بهبودی با این رادیوداروها را ندارند کهباید از نظر داروهای دیگر هم در تحریم قرار بگیرند. در اینجا هم قرینه‌سازی خیلیخوب از آب درآمده و در عین تاثیرگذاری، تلخ و گزنده نشده است.


تصویر اولین بمب اتمی تاریخ که آمریکایی ها بر سر مردم ژاپن انداختند 

4. چه کشوری به دنبال بمباتمی است؟

«بهانه اصلی محرومیتایران از انرژی هسته‌ای تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی است و این در حالیاست که اولین و آخرین کشوری که از بمب اتمی استفاده کرده ایالات متحده آمریکا است.»این قسمت مستند هم با این حرف «بهروز افخمی» شروع می‌شود و با سخنان دکتر پیروزادامه پیدا می‌کند: «هیروشیما و ناکازاکی فقط یک نمونه کوچک است. تاریخ کشورهای5+1 پر از آدمکشی است. کشورهایی که در طول جنگ جهانی دوم 60 میلیون نفر را کشته‌اند.تازه این تعداد منهای جمعیتی است که در جنگ جهانی اول و تاریخ امپراتوری‌های این‌هاکشته شده‌اند. 

بزرگترین آدمکش‌های عالم دارند با ما مذاکره می‌کنند که حقی که ازما به‌ناحق گرفته‌اند را پس بدهند تا ما هم یک چیزی را خودمان داوطلبانه تحویلبدهیم!» و ایران جز محدودکشورهایی است که حتی در تاریخ امپراتوری‌های خود هم اغلب به صورت مسالمت‌‌آمیزکشورهای دیگر را فتح کرده و دست به کشتار نزده است. در این وضعیت باید از کشورهاییترسید که بمب اتمی دارند و بارها هم اقدام به آدم‌کشی و قتل کرده‌اند یا از کشوریکه نه بمب اتمی دارد نه در تاریخ خود اهل خشونت طلبی بوده است؟ 


5. جنگ ناتمام هسته‌ای

دکتر پیروز در این قسمتمستند این مخالفت‌ها با انرژی هسته‌ای ایران را مدلی از جنگ می‌داند. ویروس استاکسنت، ترور دانشمندان هسته‌ای ، هجمه‌های رسانه‌ای و تحریم‌ها همه نشان از جنگی هسته‌ایهستند. درواقع دشمن این نظام، انرژی هسته‌ای را میدانی از جنگ برای خود تعریف می‌کندو تمام تلاشش را هم می‌کند که در این جنگ کمترین بها را بپردازد. به همین خاطرتحریم‌ها طوری وضع کرده که حتی با برچیده شدن کامل تاسیسات هسته‌ای ‌ایران باز چیززیادی از دست نداده باشد و به همین دلیل بخش کوچکی از تحریم‌ها به خاطر انرژی هسته‌ایوضع شده‌اند و بقیه به دلایل حمایت از تروریسم، حقوق بشر، وضعیت زنان و بالاخرهانرژی هسته‌ای هستند. 

تازه این فقط مربوط به تحریم‌های دولت آمریکاست و تحریم‌هایکنگره به قوت خود باقی است و اگر ایران از انرژی هسته ای خود دست بردارد، ممکن بخشکوچکی از تحریم های دولتی علیه آن برداشته شود که البته درباره آن هم هم شفاف‌سازیصورت نگرفته است.


6. به آمریکا می‌تواناعتماد کرد؟

تاریخ آمریکا نشان می‌دهدکه نمی‌توان به وعده‌های او اطمینان کرد. مستند در اینجا به سراغ عراق می‌رود. کشوریکه مثل ایران متهم به ساخت سلاح‌های کشتار جمعی بود. عراقی که برای اعتمادسازی بهآژانس انرژی اتمی اجازه بازرسی از کشور را داده بود و این آژانس در کشور عراقدسترسی نامحدود داشت. نتیجه این راستی‌آزمایی‌ها پس از هفت سال به رغم عدم ارائهمستندات شفاف از طرف آمریکا، به ضرر عراق و جنگ با این کشور انجامید. به چنینکشوری چگونه می‌توان اعتماد کرد که حتی در صورت اعتمادسازی به برداشتن تحریم‌هااقدام کند؟ 


7. ایران؛ خطری برایامپراتوری آمریکا

در آخر، مستند با یکنتیجه‌گیری جالب تمام می‌شود. موج بیداری‌های اسلامی در کشورهای منطقه در سال‌هایاخیر به یکی از نگرانی‌هایی که غرب و آمریکا تبدیل شده است و این نگرانی وقتیبیشتر می‌شود که ایران رهبری این شورش‌ها را به دست بگیرد و به قول «شهریارزرشناس» اگر از تمام دلایلی که گفته شد بگذریم، می‌توانیم بگوییم که مهم‌ترین نفعیکه آمریکا از عقب‌نشینی ایران از حق خود می‌برد، تثبیت امپراتوری خویش است. 

ایراناز نظر آمریکا ویروسی است که اگر جلوی آن را نگیرد، به سرعت در تمام کشورهای منطقهپخش می‌شود و در آینده‌ای نه چندان دور همه مثل ایران ادعای استقلال می‌کنند وپایان عمر این امپراتوری فراخواهد رسید.تاریخ این امپراتوری پر از زورگویی و آدم‌کشی است. تاریخی که با نسل‌کشیمردم بومی آمریکا شروع شده با جنایت هسته‌ای هیروشیما به اوج خود رسیده و حالا اینزورگویی هسته‌ای به لوزان کشیده شده است. 

برای دانلود و یا مشاهده آنلاین مستند «از هیروشیما تا لوزان» می توانید اینجا کلیک کنید یا به پایگاه اینترنتی برنامه ثریا مراجعه کنید./* فردا


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.061 seconds.