.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نرخ بیکاری بهار اعلام شد

 شمال نیوز: در حالیکه آخرین نرخ بیکاری منتشر شده از سوی مرکز آمار مربوط به پاییز سال گذشته می‌شود، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اعلام نرخ بهاره بیکاری در سال جاری، از تصمیم جدیدی درباره وضعیت انتشار آمار سخن گفت.

به گزارش ایسنا، آخرین آمار مرکز ملی آمار از نرخ بیکاری به پاییز سال قبل باز می‌گردد که بر اساس آن در این فصل نرخ بیکاری کشور معادل 10.5 درصد و نرخ اشتغال معادل 37.3 درصد بوده‌ است.

همچنین آخرین آمار سالانه نرخ بیکاری نیز بر این اساس به سال 1392 بازمی‌گردد که در این سال مجموعا نرخ بیکاری معادل 10.4 درصد و نرخ اشتغال معادل 37.6 درصد بوده‌ است.

عدم انتشار آمارهایی از قبیل نرخ بیکاری برای شش ماه، رشد طی یک سال و سه ماه و تورم سالانه از سوی مرکز آمار در حالی اتفاق می‌افتد که طبق تصمیم شورای عالی آمار قرار شده‌ است که از این پس تنها مرکز آمار مجاز به انتشار آمارهای رسمی باشد.

از سوی دیگر بانک مرکزی با عدم پذیرش این تصمیم به کار خود در مورد انتشار آمار ادامه می‌دهد و بدین ترتیب در حالیکه بانک مرکزی نرخ تورم یکساله گذشته را اعلام کرد باز هم مرکز آمار از انتشار این نرخ بازماند و پس از آن نیز با اعلام نرخ رشد از سوی بانک مرکزی، مرکز آمار تصمیمش را در مورد انتشار نرخ رشد تغییر نداده و به سکوتش ادامه داد.

اما نوبخت در سخنرانی خود به نرخ رشد سه درصدی اشاره کرد و آن را هم به بانک مرکزی و هم به مرکز آمار نسبت داد به این ترتیب که نرخ رشد به دست آمده از سوی این دو مرکز یکسان شده‌ است، اما مرکز آمار به طور رسمی این نرخ را تایید نکرده‌ است.

نوبخت که پیش از این نیز نرخ رشد نیم درصدی سه ماهه اول سال گذشته را از زبان مرکز آمار اعلام کرده بود و البته بازهم این نرخ از سوی این مرکز تایید نشده بود، یکبار دیگر به اعلام نرخی اقدام کرد که مرکز آمار مدتی است در مورد آن سکوت کرده‌است.

نوبخت در نشست خبری خود اعلام کرد که نرخ بیکاری در سه ماهه اول سال جاری نسبت به فروردین سال قبل تغییری نداشته‌است و بر این اساس نرخ بیکاری فصل اول سال جاری همان 10.7 درصد بهار سال قبل است.

به گفته وی نرخ فعالیت نیز امسال حدود یک درصد افزایش پیدا کرده و به این ترتیب از 37 درصد سال قبل به 38 درصد رسیده‌است.

اما این سوال پیش می‌آید که با عدم انتشار آمار بیکاری از سوی مرکز آمار از پاییز سال قبل و ادامه این امر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور آمار بیکاری خود را بر چه اساسی منتشر کرده و آیا این آمار قرار است از سوی مرکز آمار مورد تایید قرار گیرد‌؟

نکته دیگر در این سخنرانی نوبخت مربوط به اختلاف‌های کهنه آماری بین مرکز آمار و بانک مرکزی می‌شود که با مصوبه شورای عالی آمار بار دیگر بالا گرفت و در این بین در مقابل اصرار مرکز آمار بر لزوم توقف انتشار آمارهای رسمی از سوی بانک مرکزی سیف در این باره مقاومت می‌کند.

نوبخت که خود در جلسه تصمیم‌گیری و امضای این مصوبه حاضر بوده در مورد نحوه پایان دادن به این اختلاف به نظر می‌رسد که این‌بار نظریه جدیدی را مطرح می‌کند.

دغدغه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، در مورد وجود دو مرکز برای انتشار آمار رسمی ایجاد شائبه آمار سازی در دولت است، بنابراین پیشنهاد جدید وی در این مورد یکسان‌سازی مبنای محاسباتی در این دو مرکز است.

نوبخت بار دیگر با تاکید بر اینکه تنها مرکز آمار به عنوان مرکز رسمی انتشار آمار شناخته می‌شود و دیگر آمار منتشر شده از سوی دیگر مراکز _ از جمله بانک مرکزی- رسمیت لازم را ندارد، درباره تصمیمی که در جلسه‌ شورای عالی آمار گرفته شد سخن گفت.

به گفته وی در این جلسه تصمیم بر آن شده بود که بانک مرکزی و مرکز ‌آمار ایران مبانی محاسباتی خود را یکسان کنند و ترجیحاً یک عدد از سوی آنان بیان شود، این درحالی است که همیشه اختلافی چند درصدی بین آمارهای دو مرکز وجود داشته‌است و باید دید تصمیم بانک مرکزی و مرکز آمار در تعیین مبنای مشترک محاسباتی چه خواهد بود. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.085 seconds.