.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اعلام آخرین تلفات تب کریمه در کشور

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: امسال ۳۹ نفر به ویروس کریمه کنگو مبتلا شده‌ و ۳ مورد فوتی گزارش شده است. بنابراین مردم به مُهر تأیید دامپزشکی روی کشتارها دقت کرده و ۲۴ ساعت گوشت نذری را در یخچال نگهداری کنند.

 محمود نبوی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با آخرین وضعیت ویروس تب کریمه کنگو در کشور گفت: امسال ۳۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و ۳ مورد فوتی گزارش شده است. این آمار با میزان ابتلای افراد تا سال گذشته تفاوت چندانی نکرده چرا که سال گذشته ۳۹ مورد ابتلا و ۶ مورد فوتی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه این بیماری یک بیماری سابقه‌دار در کشور است گفت: طی دو دوره از سال ۷۸ به علت خشکسالی هوا سالی ۱۲۰ تا ۱۵۰ مورد ابتلا به این بیماری را داشتیم اما با انجام اقدامات در زمینه دامپزشکی در یک دهه گذشته به سالی ۲۴ تا ۵۰ مورد کاهش روبه‌رو شده‌ایم.

* احداث ۸ کشتارگاه صنعتی در سیستان و بلوچستان

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: سالی دو بار در مناطقی که حساس‌تر هستند دام‌ها از طریق سازمان دامپزشکی سمپاشی می‌شوند و از واردات گوشت به کشور که عمدتاً از مرزهای شرقی کشور است سعی شده به صورت زنده نباشد.

نبوی گفت: ۸ کشتارگاه صنعتی نیز در محدوده استان سیستان و بلوچستان احداث شده تا انتقال این بیماری کمتر باشد و در عین حال با وسایل حفاظتی مثل ماسک و دستکش کشتارها انجام می‌شود همچنین کشتار ۲۴ ساعته در پیش‌فرض یعنی در یخچال و در دمای صفر تا ۴ درجه نگهداری می‌شود.

وی افزود: البته ۶ ساعت نگهداری کشتار در یخچال کافی است اما طی این ۲۴ ساعت علاوه بر ویروس کریمه کنگو سایر آلودگی‌ها هم از بین می‌رود.

* مردم به مُهر تأیید دامپزشکی دقت کنند/ ۲۴ساعت گوشت در یخچال نگهداری شود

وی تأکید کرد: بنابراین کشتاری که مهر و تأیید سازمان دامپزشکی را دارند قابل اطمینان هستند و مردم باید مراقبت باشند چرا که عامل انتقال این بیماری کنه‌ها هستند که یک تا دو هفته در بدن دام ویروسشان باقی می‌ماند بنابراین توصیه می‌شود کشتار خود را از منابع رسمی تهیه کنند و در مراسم سنتی علاوه بر اینکه می‌توانند از کشتارگاه‌های رسمی دامپزشکی استفاده کرده از میادینی که دامپزشکی آنها را کنترل می‌کند دام خریداری کنند.

وی افزود: همچنین اگر گوشت قربانی به دستشان رسید و نمی‌دانستند چگونه تهیه شده می‌توانند ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند و با خیال راحت آن را مصرف کنند.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: مناطق شرقی کشور بیش از سایر مناطق درگیر این ویروس است البته در همه جای کشور احتمال انتقال آن وجود دارد اما در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان بیشتر است.

نبوی افزود: در غرب کشور هم وجود دارد که نژاد این بیماری با نژاد ترکیه و عراق یکی است و نژاد این ویروس در شرق کشور با نژاد هندی یکی است اما شدت بیماری‌زایی و علایم آن با هم برابر است.

* شیوع ویروس کنگو ربطی به گوشت بوفالوی هندی ندارد

وی با رد این شائبه که واردات گوشت گوساله هندی ارتباطی با انتقال این بیماری ندارد گفت: از هزاران سال پیش نمونه‌های این بیماری در کشور وجود داشته حتی در سال ۴۰ هجری قمری اپیدمی آن در آذربایجان دیده شده است. این ویروس مربوط به این منطقه است اما چون از شرق کشور رعایت بهداشتی دام‌ها کمتر انجام می‌شود خطر انتقال این ویروس بیشتر است که البته با توجه به کشتارگاه‌های صنعتی که ایجاد شده میزان انتقال کاهش یافته اما نمی‌توان آن را صفر کرد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: زمان شیوع این بیماری بیشتر در فصول گرم سال است چرا که کنه‌ها در فصل گرما فعال‌تر هستند و به راحتی اشخاص و حیوانات را گرفتار می‌کنند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.271 seconds.