.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کشف عسلویه دوم در خراسان رضوی
معاون وزیرصنعت از کشف عسلویه دوم در خراسان رضوی خبرداد و گفت: باسرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری در منطقه سنگان، ۱.۲ میلیاردتن ذخیره قطعی سنگ‌آهن، ۱۵ میلیون تن گندله و ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره خواهیم داشت.

شمال نیوز:  معاون وزیرصنعت از کشف عسلویه دوم در خراسان رضوی خبرداد و گفت: باسرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری در منطقه سنگان، ۱.۲ میلیاردتن ذخیره قطعی سنگ‌آهن، ۱۵ میلیون تن گندله و ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره خواهیم داشت.

مهدی کرباسیاناز کشف عسلویه دوم در خراسان رضوی خبرداد و گفت: ایران در حوزه نفت جز برترین کشورهای دنیا است و در حوزه گاز نیز ذخایر بسیار زیادی دارد، این در حالی است که با توجه به اینکه ذخایر نفت رو به پایان است، در حوزه معدن، سنگ آهن سنگان توانسته عنوان عسلویه دوم را به خود اختصاص دهد که درون آن، فرصت‌های شغلی بسیار، ارزآوری بی‌نظیر و توسعه و پیشرفت نهفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هم اکنون ایران در حوزه معدن، رتبه دهم دنیا را به لحاظ ذخایر معدنی دارد، ضمن اینکه باید به این نکته هم اشاره کرد که هنوز در کشور، عملیات اکتشافی به طور کامل انجام نشده است؛ بنابراین اگر بخواهیم آمار واقعی را بیان کنیم باید گفت تنها صدهزار کیلومتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر پهنه معدنی کشور، کار اکتشافی کامل صورت گرفته است؛ اگرچه با فناوری‌های جدیدی که در دنیا در حوزه معدن به کار گرفته می‌شود و می‌تواند عمق بیشتری را اکتشاف کند، به نظر می‌رسد هنوز در پهنه‌هایی هم که کار اکتشافی بر روی آنها صورت گرفته، جای کار بسیاری هست، ضمن اینکه اخیرا برخی از کشورهای دنیا، کار معدنی را از کف دریا و اقیانوس‌ها شروع کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اعتقاد من این است که اگر به ظرفیت واقعی ذخایر معدنی برسیم، رتبه ایران در ذخایر معدنی دنیا، کمتر از ده خواهد شد. در این میان، یکی از حوزه‌های اکتشافی که ظرف چند سال اخیر، اکتشاف آن به استخراج رسید، حوزه سنگان است که برخی آن را عسلویه دوم می‌دانند.

کرباسیان ادامه داد: بررسی‌ها نشانگر این است که در حوزه سنگان، ۱.۲ میلیارد تن ذخیره قطعی وجود دارد اما هنوز تنها در ۱۲ هزار کیلومتر مربع در این حوزه از سال گذشته کار اکتشافی جدید شروع شده است؛ بنابراین اطمینان داریم که تکمیل اکتشافات در این منطقه، ذخیره ما را ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر می‌کند، چراکه نقاط امیدبخش فراوانی را در اکتشافات خود، مشاهده کرده‌ایم.

به گفته کرباسیان، در سنگان طراحی شده ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۵ میلیون تن گندله به دست آید که هر یک از این واحدها، ۹ کارخانه بزرگ کنسانتره و گندله خواهند داشت و این با خود اقتصاد، اشتغال، پیشرفت و توسعه می آورد و همین اکتشافات چهره آن منطقه محروم را عوض کرده است. البته منطقه سنگان در خراسان رضوی، مشکلات خاص آب و جاده داشته و بسیار منطقه محرومی به شمار می‌رود اما به هرحال در این منطقه ۶۰ کیلومتر جاده را با کمک وزارت راه در حال تعریض داریم و راه‌آهن نیز در آن منطقه فعال شده است.

وی، یکی از مشکلات سنگان را آب دانست و خاطرنشان کرد: هفته قبل جلسه سنگینی با استاندار و مسئولان محلی منطقه در مشهد داشتیم که مساله آب را بررسی کنیم اما در کل پیش بینی ما این است که توسعه در منطقه سنگان، توسعه بسیار سنگینی است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه کنسانتره و گندله پیش نیاز تولید فولاد است، خاطرنشان کرد: همین امر سبب می شود که صنایع پایین دستی نیز فعال شده و ارزآوری بالایی در حوزه فولاد، نصیب کشور شود، این در حالی است که اگر سنگان به بهره برداری رسد، سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ارز برای کشور به ارمغان خواهد داشت.

کرباسیان، میزان سرمایه گذاری در سنگان را ۲ میلیارد دلار عنوان و تصریح کرد: در منطقه سنگان، این خاک است که ارزش افزوده می‌یابد و به دلار تبدیل می شود. البته زنجیره پایین دستی به شدت فعال خواهد شد و آن هم ارز آوری دارد، این در حالی است که هر یک دلار سرمایه‌گذاری در مواد معدنی و معدن، حداقل سه برابر ارزش افزوده ایجاد می کند.

وی در خصوص سرمایه‌گذاران این طرح گفت: در حال حاضر ۵ کنسرسیوم برای سرمایه‌گذاری در سنگان فعال هستند که از فولاد مبارکه، شرکت توسعه ملی، فولاد خراسان، فولاد گسترش که متعلق به بنیاد مستضعفان است، هستند، ضمن اینکه به تازگی یک کنسرسیوم نیز ایجاد شده که شامل دو شرکت خارجی از چین و چهار شرکت ایرانی هستند که برای تولید ۵ میلیون تن گندله و ۵ میلیون تن کنسانتره سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیش بینی می شود که از اواخر سال ۱۳۹۵ اکتشافات کامل شود و اواخر امسال حداقل یک کارخانه گندله سازی افتتاح شود.  /250مهر


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.164 seconds.