.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شایعه بیماری جدید در مازندران
در حالیکه متولیان دامپزشکی استان مازندران شایعه بیماری آبله گاوی را رد می کنند اما رئیس دامپزشکی نکا ضمن تایید وجود این بیماری در برخی مناطق استان، شیوع بیماری گاوی در نکا را تکذیب کرد.

  شمال نیوز: در حالی به تازگی بیماری آنفولانزا با خسارتهای کلانش از جمعیت طیور مازندران رخت بربسته است که ردپای بیماری جدید در بین دامداریهای استان مشاهده می شود.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، بیش از یک هفته است که بیماری لمپی اسکرین یا آبله گاوی در روستاهای بخش مرکزی محمودآباد شیوع پیدا کرده و باعث تلفات در گاوداری ها شده است.

بیماری لمپی اسکرین یک بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالاست و خسارتهای اقتصادی سنگینی همراه با کاهش تولیدات دامی به وجود می آورد، این بیماری منحصرا در گاو بروز می کند و انتقال عامل بیشتر توسط نیش حشرات از قبیل پشه ها و مگس خونخوار صورت می گیرد.

علائم بیماری ویروسی شامل تب، ریزش آب از چشمها، افزایش ترشحات بینی وحلق، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر و ظهور ضایعات پوستی به شکل برجستگی های دانه مانند بوده که ممکن است تمام سطح بدن حیوان را بپوشاند.

به گفته برخی روستاییان محمودآبادی، این بیماری اولین بار از طریق جنگلهای نور و محمودآباد به روستاهای این شهر رسیده است، برخی دامداران ساکن حاشیه جنگلها، دامهای خود را در جنگل رها می کنند که بیماری از طریق نیش پشه به دامهای این منطقه منتقل شد.

این بیماری اولین بار در یکی از روستای شهرستان محمودآباد مشاهده شد و سپس وارد روستاهای مجاور آن شده است و تاکنون یک راس گاو تلف شده است، علاوه براینکه چندین راس گاو بر اثر این بیماری زمینگیر شدند و تاکنون حدود۴۰ راس گاو آلوده شناسایی شدند.

کامران مهدوی، دامدار ساکن روستای برنج ده از بخش مرکزی محمودآباد که اولین مورد تلف شدن گاو در دامداریش رخ داد در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: اگر به موقع واکسیناسیون انجام می شد امروز ما دچار این مشکل نمی شدیم.

وی بیان داشت: اولین بار حدود ۲۰ روز پیش متوجه زخمهایی روی بدن گاوها شدم و به مرور علایم دیگر مثل تب در آنها بروز کرد و به دامپزشکی محمودآباد مراجعه کردم که گفتند قبلا برای واکسن آمدیم و به همه دامداریها رفته ایم.

دامداری

مهدوی با اشاره به اینکه به مرور دیگر گاوها نیز بیمار شدند گفت: یک گاو نیز در مراحل حاد بیماری است و احتمالا تا چند روز دیگر تلف می شود و باید مثل بقیه لاشه آن را بسوزانیم.

پدر این دامدار نیز ادامه داد: من به همراه سه فرزندم تمام سرمایه خود را در این دامداری گذاشتم ولی امروز کسی به داد ما نمی رسد.

او درحالیکه سطل دارو را نشان می داد گفت: هر روز دامپزشک به اینجا می آوریم و تاکنون بیش از سه میلیون تومان هزینه دارو دادیم، هر روز اینجا را سمپاشی می کنیم و هرچه داشتیم، خرج این دامداری و درمان بیماری کردیم.

وی با بیان اینکه تلف شدن هردام بیش از پنج میلیون تومان خسارت دارد، گفت: متاسفانه دامهایمان بیمه هم نیستند و یکی یکی جلوی چشم ما تلف می شوند و کاری از دست ما ساخته نیست.

یکی از دامپزشکان محمودآبادی که برای درمان به روستا رفته بود عمده کار خود را حمایتی می داند و می گوید: این بیماری ویروسی است و درمان ندارد و کار ما حمایتی است و توضیح می دهیم این بیماری عفونی نیست که با دارو درمان شود، دوره درمان آن۲۰ روز طول می کشد. بیماری زیادکشنده نیست ولی خسارت اقتصادی به کشاورزان وارد می کند و در بازدید از هفت دامداری متوجه شدم در یک دامداری چهار راس گاو آلوده است.

تایید شایعه بیماری گاوی در برخی مناطق

در حالیکه متولیان دامپزشکی استان مازندران شایعه بیماری آبله گاوی را رد می کنند اما رئیس دامپزشکی نکا ضمن تایید وجود این بیماری در برخی مناطق استان، شیوع بیماری گاوی در نکا را تکذیب کرد.

رئیس دامپزشکی شهرستان نکا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شیوع بیماری های دام و طیور در سطح استان گفت: خوشبختانه بیماری آبله گاوی و دیگر بیماری های مختص دام و طیور در سطح شهرستان نکا مشاهده نشده است

دامداری .

روح الله جمشیدی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به شیوع بیماری آنفولانزای مرغی، تب کنگو و سایر بیماری های دام و طیور در سطح استان مازندران اظهار داشت: خوشبختانه با انجام واکسیناسیون دام و سایر اقدامات پیشگیرانه طی چند هفته اخیر تاکنون هیچ موردی از شیوع بیماری های دام و طیور مشاهده و گزارش نشده است.

وی همچنین افزود: به دلیل اینکه بیماری آبله گاوی در برخی از مناطق استان مازندران مشاهده شده نخستین اقدامات پیشگیری از این بیماری در سطح شهرستان نکا انجام شده است.

رئیس دامپزشکی نکا با تاکید بر امنیت سلامت کامل دام و طیور شهرستان ادامه داد: خوشبختانه هیچ گونه مورد تایید شده ای در خصوص بیماری آبله گاوی و سایر بیماری های مختص به دام و طیوردر شهرستان گزارش نشده و همچنان حوزه دام و طیور نکا در امنیت سلامت کامل به سر می برد.

اگرچه در برخی سایت های محلی و فضای مجازی، تصاویری از تلف شدن دامهای سنگین منتشر می شود اما بنظر می رسد، مخفی کاری متولیان امر نظیر و پاسخگو نبودن، فضای شایعه سازی ها را تقویت خواهد کرد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 6.153 seconds.