.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
توسعه اقتصادي استان مازندران
* كرم سينا

بطور كلي مشكلات اقتصادي امروزه ايران ، بيكاري، تورم، عدم رشد و توسعه اقتصادي مي باشد. براي برون رفت از اين مشكلات در هر منطقه اطلاعات به روز كارآمد داراي اهميت و نقش زيادي است. به عبارت ديگر اگر در سازمان يا گروه يا فرد از امواج اطلاعات بي بهره باشد . مطمئنا نه تنها قادر به ايفاي نقش خود به طور مطلوب نمي باشد بلكه سبب كندي و بروز اختلال در ساير بخش ها نيز خواهد شد . از اين رو اماده سازي اطلاعات بر مبناي نيازها، تحليل هاي مقايسه اي و استفاده از ابزارهاي مناسب وتحليل روندها ، زمينه سياست گذاري موثر براي برنامه ريزان وساير كاربران اطلاعات بوده و يكي از مهم ترين سازو كارهاي مديريتي در عصر حاضر مي باشد . 
فرايند مديريت كارآمد كه در جستجوي استفاده بهينه از امكانات ، افراد و فرصت هاست پيش از هر دوره و زمان ديگري مي بايست در پي دستيابي به اطلاعات باشد كه امر تصميم گيري را ممكن و آسان مي سازد.
بنابراين در اين مقوله ، سعي بر آن داريم به منابع و امكانات استان مازندران و در ادامه به منابع و عوامل توليد شرق استان ( نكا ، بهشهر، رستمكلا، گلوگاه ) بپردازيم و چگونگي استفاده از اين منابع را در جهت رفع مشكلات اقتصادي ( بيكاري ، تورم ، عدم رشد و توسعه اقتصادي ) در منطقه شرق استان مورد استفاده قرار دهيم . 
استان مازندران به مساحتي حدود 4/23756 كيلومتر مربع ، 46/1 درصد مساحت كشور را در بر مي گيرد و جمعيتي حدود 3 ميليون نفر كه حدود 1/4 درصد از جمعيت كل كشور را در خود جاي داده است . 
شهرستانهاي عباس آباد، سيمرغ، گلوگاه با 5/1 ، 2/1 و 6/0 درصد داراي كمترين سهم از جمعيت استان را دارا مي باشد . 
ضريب شهرنشيني در طي سال 1391 حدود 55/0 مي باشد كه اين ضريب نسبت به دهه 80 حدود 7/50 درصد بوده نشان مي دهد كه تبديل نقاط روستايي به نقاط شهري و خارج كردن بخش از كشاورزي به ديگر بخش هاي ( ويلاسازي ) مشكلات خاص خودش را بوجود آورده است كه از جمله مهاجرت روستائيان به شهر را به همراه داشته است كه بيشترين افزايش ضريب شهرنشيني مربوط به شهرستانهاي بهشهر و رامسر و كمترين ضريب شهرنشيني مربوط به شهرستانهاي مياندورود و محمود آباد به ترتيب 16/0 و 3/39/0 بوده است . 
همينطور سهم اشتغال در سال 1391 در بخش كشاورزي حدود 21/0 در بخش صنعت 4/30/0 و در بخش خدمات حدود 6/48/0 بوده كه بيانگر آن است ميزان اشتغال در بخش خدمات داراي سهم بيشتر و بيش از دو برابر ميزان اشتغال در بخش كشاوري مي باشد . مقايسه اين نسبت ها در سال 1391 نسبت به سال 1375 نشان مي دهد كه از سهم اشتغال در بخش كشاورزي كاسته شده و به بخش صنعت و خدمات اضافه شده است . 
اگر اين موضوع را بخواهيم مورد تحليل قرار بدهيم اين است استان مازندران در بخش كشاورزي در سطح استان و حتي جهان داراي مزيت مطلق است در حاليكه روز بروز از سهم اشغال در اين بخش كاسته مي شود اگر به بخش كشاورزي توجه نكنيم ديگر نبايد انتظار در توسعه بخش صنعت داشته باشيم در آنصورت اقتصاد مقاومتي كه مقام معظم رهبري تاكيد بر ان دارند در استان محقق نخواهد شد به دليل اينكه رشد صنعت به رشد بخش كشاورزي وابسته است اگر امروزه به صنايع تبديلي تاكيد مي شود لازم آن اين است كه مواد اوليه ان كه از بخش كشاورزي تهيه مي شود كه در استان وجود داشته باشند نه اينكه دنبال صنايع مانند و فرآورده لبني باشيم اما مواد اوليه مانند شير را از استانهاي ديگر تهيه مي شود. در آن صورت توليد به صرفه نخواهد بود. بنابراين لازم است به بخش كشاورزي اهميت داده شود و سهم بخش كشاورزي را در اشتغال افزايش دهيم و اين يك زنگ خطر براي استان مي باشد كه كشاورزي در معرض خطر است.
همينطور درياي خزر با حدود 114 گونه ، 63 زير گونه و 14 نژاد از انواع ابزيان به عنوان يكي از قطب هاي شيلاتي مطرح مي باشد و خاويار آن از اهميت و شهرت جهاني برخوردار است . 
همچنين داشتن آبندانهاي حدود 18 هزار هكتار فضاي مناسب براي توليد آبزيان ، ماكيان و .. 
مي باشد . كه نقش اصلي در ايجاد اشتغال در مناطق روستايي باشد.
همچنين در بخش صنعت داشتن 38 واحد شهرك و نواحي صنعتي در زمين به مساحت 19000 هكتار كه در مجموع 3500 واحد صنعتي در سطح استان داراي مجوز بهره برداري 
مي باشند. 
همچنين در بخش جهانگردي و ايرانگردي استان مازندران چه بخش دريا و چه در بخش كوهپايه وهم از لحاظ تاريخي ظرفيت و امكانات بالايي را در اين بخش داراست . داشتن بزرگترين درياچه جهان و همچنين چشمه هاي آب معدني ، تالاب ها ، رودخانه ها ، آبشارها و ... جزو مناطق محدود در جذب گردشگري داخل و خارج باشد . 
همينطور استان مازندران از لحاظ نزديك بودن به پايتخت ( تهران ) و قرار گرفتن در مسير راه هاي اصلي كشور ، ارتباط با قطب اصلي اقتصادي و خدماتي كشور از طريق سه محور و ارتباط با استان هاي همجوار شمالي و كشورهاي حاشيه درياي خزر و وجود بنادر و منطقه ويژه اقتصادي بنادر امير اباد ، نوشهر وفريدونكنار از اهميت و جايگاه بالايي در صنعت حمل ونقل برخوردار است .
طبق نظر كارشناسان وجود بندر امير اباد در منطقه شرق و ارتباط با كشورهاي حوزه درياي خزر فضاي بسيار مناسبي براي توسعه استان در بخش اشتغال و كارافريني و توليد و رشد اقتصادي 
مي باشد . 
در بخش بازار سرمايه ، وجود سازمان بورس اوراق بهادار مي توان يكي ديگر از مكان هاي براي جذب منابع مالي براي سرمايه گذاري در بخش استان باشد كه بتوان با هدايت پس اندازهاي خرد و كوچك در جهت توليد استان كمك كرد و با راه اندازي بازار بورس كالايي مانند مركبات ، هلو و شليل، برنج در سطح ايران مورد توجه قرار گيرد . 
در بخش جذب سرمايه گذاري خارجي استان مازندران با توجه به نزديك بودن به پايتخت ( تهران ) داشتن آب و هواي مناسب خزري ( 8 ماه از سال آب و هوا معتدل ) و فضاي درياي و جنگل و همچنين معادن گوناگون مي توانند از سرمايه گذ اري خارجي در جهت توليد استان استفاده شود. 
حال با توجه به منابع و امكانات موود اشاره شد در استان مازندران چرا دسترسي به موقعيت مطلوب حاصل نشده است ، يعني چرا رتبه درآمد سرانه مازندران در سطح كشور رتبه دهم است ؟ 
چرا ميانگين برد اشت محصولات ( زراعي و باغي ) در مقايسه با ديگر جهان در سطح قابل قبول وجود ندارد ؟ چرا فارغ التحصيلان مازندراني جهت اشتغال بايد به ديگر استانها مهاجرت كنند؟
چرا روستاها مازندران روزبروز خالي از سكنه مي شود ؟ چرا كشاورزان مازندران هنوز بايد دنبال وام و تسهيلات اعتباري جهت پرداخت قروض سالهاي گذشته خود باشند ؟ چرا اكثر صنايع مازندران ورشكست يا تعطيل و نيمه تعطيل هستند ؟ 
در مقالات بعدي راههاي افزايش توسعه استان را مورد بررسي و تحليل قرار خواهيم داد . 

*عضو هيئت علمي دانشگاه ، كارشناس مسائل اقتصادي


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.19 seconds.