.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در میزگرد معاونان مرکز بهداشت ساری بررسی شد:
افزایش جمعیت فقط ترویج فرزندآوری نیست
اما سوالی که مطرح بود تا این میزگرد در نمایشگاه پویایی بالندگی و جوانی جمعیت از سوی مرکز بهداشت ساری شکل بگیرید پاسخ به چرایی سیاست های است که بعد از سونامی جمعیت در دههای شصت و هفتاد مطرح بود که فرزند کمتر زندگی بهتر و اما امروزه همان سیاست گذاران مطرح می کنند که حداقل دو فرزند برای هر خانواده ضروری است.

 شمال نیوز: به گزارش کمیته اطلاع رسانی نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت در ساری نرخ پایین رشد جمعیتی در کشور نگرانی هایی را ایجاد کرد که  حتی مقام معظم رهبری هم نتوانسته که نگرانی خود از این بابت را بیان نکند. بگونه ای که شاهدیم حضرت آقا در ابلاغیه ای سیاست هایی را برای ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی بیان و بر آن تاکید داشتند.

پس از آن بود که سیاست گذاران در بخش جمعیتی سیاست هایی را مبنی بر تعادل جمعیتی در کشور ریل گذاری کرده و دستگاههای مرتبط در این بخش هم فعالیت های خود را برای دست یابی به اهداف مدون آغاز نمودند.

برای جلوگیری از پیرشدن جمعیت کشور، جایگزینی جمعیت و برقراری تعادل امروزه داشتن  حد اقل دو فرزند برای هر خانواده ضروریست.

اما سوالی که مطرح بود تا این میزگرد در نمایشگاه پویایی بالندگی و جوانی جمعیت از سوی مرکز بهداشت ساری شکل بگیرید پاسخ به چرایی سیاست های است که بعد از سونامی جمعیت در دههای شصت و هفتاد مطرح بود که فرزند کمتر زندگی بهتر و اما امروزه همان سیاست گذاران مطرح می کنند که حداقل دو فرزند برای هر خانواده ضروری است.

در این میز گرد دکتر صفریان معاون فنی مرکز بهداشت ساری، دکتر صیادیان معاون اجرایی مرکز بهداشت ساری و نامدار کارشناس مسئول آموزش سلامت مرکز استان حضور داشتند که همگی آنها بر رصد مرتب اجرای برنامه های جمعیتی در مقاطع مختلف تاکید داشتند .  

ازدواج و داشتن فرزند  ریشه در دین مبین اسلام دارد و همواره مورد  تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری بود

دکتر عیسی صفریان در این میز گرد با بیان اینکه ازدواج و داشتن فرزند  ریشه در دین مبین اسلام دارد و همواره در تاکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری شاهد توجه ویژه به این دو مقوله بوده ایم اظهار داشت: شعار جمعیتی هم در دوره های گذشته درست بوده است هم در فضای کنونی. اما آنچه که حائز اهمیت است نظارت بر اجرای برنامه های جمعیتی با رصد لحظه به لحظه آن است تا افکار عمومی در برهه های مختلف به کلافی سر در گم بدل نشود.

حد مطلوب جمعیت مورد تاکید است

معاون فنی مرکز بهداشت ساری با بیان اینکه افزایش جمعیت به هر طریقی، در سیاست های جمعیتی مطرح نمی باشد گفت:همانگونه که اسلام بر حد مطلوب جمعیت تاکید داشت در سیاست های کنونی هم اصل بر همین است تا تعادل بین منابع و جمعیت حفظ باشد.

دکتر صفریان با اشاره به شعار ادوار گذشته مبنی بر فرزند کمتر افزود: در آن شرایط نیاز بود که کاهش جمعیتی را داشته باشیم که سیاستی درست بود و امروز هم نیازمندیم که جمیتی بیشتر داشته باشیم که بازهم درست است و تنها چیزی که باز بر آن تاکید دارم این است که برنامه ریزی ها به سمتی باشد که مرتبا مورد ارزیابی و رصد قرار گیرد تا دوگانگی در سیاست ها را نداشته باشیم.

در بحث افزایش جمعیت، شرایط خانواده ها مورد توجه است

وی خاطر نشان کرد: در بحث افزایش جمعیت، شرایط خانواده ها مورد توجه است و اینطور نیست که سیاست ها برای همه در فرزند آوری یکسان باشد.

معاون فنی مرکز بهداشت ساری گفت:  موضوع فرزند آوری و جمعیت موضوعی مهم است که تنها مختص وزارت بهداشت نیست بلکه موضوعی چند بخشی است که باید دستگاههای مرتبط پای کار باشند در این بین وزارت بهداشت هم به عنوان متولی بر حسب وظایف ذاتی خود از سال گذشته برنامه ریزی های خود را در دست اجرا گذاشته است.

دکتر صفریان با بیان اینکه سیاست گذاران باید نظارت داشته باشند گفت: با برنامه ریزی دولت برای اشتغال و مسکن و ازدواج آسان  11 میلیون زوج  در کشور  بحث افزایش جمعیتی متناسب و نزدیک به نرخ باروی جایگزینی جمعیت خواهیم داشت.وی افزود: اگر نرخ جمعیت را 2 هم بگیریم برای رسیدن به دو برابر جمعیت 35 یا 36 سال زمان می برد در حالی می شود با برنامه ریزی در مسایل: طلاق، سقط و ... نتایج بهتر و زودتری گرفت.

معاون فنی مرکز بهداشت ساری در خصوص اینکه آیا فقط کاهش حمعیت چالش خواهد داشت و افزایش جمعیت چالش نخواهد داشت بیان داشت: در هر دو صورت باید به چالش های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... دیده شود.

تبعات اجتماعی افزایش جمعیت را باید مد نظر داشت

وی با اظهار اینکه تبعات اجتماعی افزایش جمعیت را باید در نظر گرفت گفت: حال که سیاست های افزایشی جمعیت شروع شد با توجه به شهر نشینی فعالیت های کنترلی جمعیت باید حساب شده باشد و برنامه های را برای همه استانها متناسب با موقعیت آنها در نظر داشت.

درکنار فرزندآوری شرایط  ازدواج آسان فراهم گردد

دکتر صیادیان معاون اجرایی مرکز بهداشت ساری هم در این میزگرد با بیان اینکه تغییر نگرش ها در خصوص فرزند آوری با توجه به سیاست های قبلی مبنی بر فرزند کمتر که به یک ارزش در خانواده ها بدل شد کمی شاید سخت به نظر برسد گفت: سوای از اینکه فرزند آوری تبلیغ می شود شایسته است تا شرایط ازدواج هم برای جوانان دیده شود.

 دکتر داوود صیادیان با اظهار اینکه در کنارتغییر نگرش و متقاعد کردن خانواده ها قبل از فرزندآوری زمینه وبستر مناسب ازدواج آسان جوانان فراهم گردد گفت: جوانان اگر از مشغله اشتغال ومسکن و رفاهیات فارغ باشند با اطمینان خاطر و آرامش در زمینه فرزند آوری عمل خواهند کرد.

مخاطرات حوزه جوانان شناسایی گردد

معاون اجرایی مرکز بهداشت ساری با تاکید بر شناسایی مخاطرات حوزه جوانان از سوی نهادهای ذیربط  تصریح کرد:باید برای در این زمینه بستر رقابتی ایجاد کرد و برنامه ها را از حالت نمادین خارج کرد.

جوانی جمعیت به عنوان یک سرمایه باید حفظ گردد

نامدار کارشناس مسئول آموزش سلامت بهداشت استان هم در این میزگرد با بیان اینکه سیاست های کنترلی جمعیتی در هر دوره ای متناسب با مقتضیات زمانه درست می باشد گفت: اما رصد اجرای برنامه ها در سیاست های کلان باید از سوی سیاست گذاران مرتب انجام شود .

ازدواج های بدون فرزند، تک فرزند یا فرزندآوری دیرهنگام

حسین نامدار بیان داشت: در گذشته زیرساخت های لازم در این زمینه فراهم نبود اما الان وضعیت متفاوت شده ولی دیگر جوانان رقبت کافی به سمت ازدواج ندارند که نیازمند بستر فرهنگی است.

کارشناس مسئول آموزش سلامت بهداشت استان خاطرنشان کرد: امروزه همچنین شاهد ازدواج های بدون فرزند، تک فرزند یا فرزندآوری دیرهنگام در بین جوانان هستیم که اصلا خوب نیست.

نامدار با تاکید بر سیاست های مدیریت شده بیان داشت: سیاست ها و باید در زمان های و موقعیت های مختلف متغییر باشد تا بالندگی جمعیت را شاهد باشیم .

وی با تصریح اینکه جوانی جمعیت را باید به عنوان یک سرمایه حفظ کنیم گفت: نباید بگذاریم جمعیت ما به سالمندی برسد.

افزایش جمعیت فقط ترویج فرزندآوری نیست / باید از هدر رفت سرمایه های انسانی جلوگیری کرد

این کارشناس مسئول خاطر نشان کرد: حال که قبح فرزند آوری شکسته شد و داشتن فرزند بیشتر از نگاه خانواده ها دیگر ضد ارزش نمی باشد باید عوامل منفی کاهش جمعیت مانند تصادفات را نیز مدیریت کرد. وی گفت: افزایش جمعیت فقط ترویج فرزندآوری نیست بلکه باید با  فرهنگ سازی از هدر رفت سرمایه های انسانی جلوگیری کرد. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.176 seconds.