.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ساماندهی سواحل در مازندران؛ آرزویی قدیمی

دارا بودن بیش از 400 کیلومتر خط ساحلی در استان مازندران مزایا و منفعت‌هایی برای شهرهای همجوار با دریای خزر دارد.
 

به گزارش به گزارش شمال نیوز به نقل از خبرانلاین ، دریای خزر منفعتی اقتصادی و گردشگری برای استان مازندران به شمار می‌رود اما همه دریا، زیبایی صدای آرامبخش و رنگ آبی نیلگون آن نیست.

صدای ضجه‌های جوانان و نوجوانانی که برای تنها یک تفریح ساده در خروش زیبایی این دریا جان باخته‌اند هم در سواحل مازندران بسیار شنیده شده است.

در این میان اما همه چشم‌ها و نگاه‌ها به سوی متولیان است تا بلکه میزان آمار غریق این سواحل به ویژه در استان مازندران کاهش یابد.

هر سال تابستان که می‌رسد ساماندهی سواحل در مازندران پای ثابت جلسات و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی می‌شود.

طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در راستای ساماندهی سواحل در مازندران اجرایی و طرح‌ریزی شده است تا شاید بخشی از دغدغه‌های مردمی در این مناطق کاهش یابد.

سه شنبه 29 اردیبهشت ماه نیز ستاد ساماندهی سواحل مازندران با حضور قائم مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد تا به بخشی از نیازها و مسایل پیش‌روی دستگاه‌های اجرایی استان در بخش سواحل پرداخته شود.

 

80درصد سواحل مازندران حادثه‌خیزند

 

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در این جلسه با بیان اینکه استان مازندران با داشتن 478 کلیومتر نوار ساحلی و به دلیل نزدیکی به پایتخت بیشترین استفاده‌کنندگان دریا را دارد، گفت: مازندران خدمات ملی به مسافران می‌دهد.

حبیب حسین‌زادگان با اشاره به وجود 3هزار و 322 نفر ناجی غریق در استان و به کارگیری 644نفر به عنوان ناجی در طرح دریا، ادامه داد: 80درصد از سواحل مازندران حادثه خیزند.

این مسئول اظهار کرد: 100 طرح سازماندهی شده دریا در استان مازندران تدارک دیده شده که برای کاهش تلفات غریق نیاز به تجهیزات و امکانات دارد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش‌ها بر این است تا در سال 94 تعداد غرقی‌ها را به پایین‌ترین سطح برسانیم، گفت: تمامی کمیته‌ها آمادگی کامل را برای اجرای طرح دریا دارند.

حسین‌زادگان با اظهار اینکه با تشکیل کمیته‌های ساماندهی و آموزش ناجیان غریق با جدیت دنبال می‌شود، افزود: طرح دریا از ابتدای خردادماه با آمادگی و نظارت کامل و با تجهیز ناجیان غریق، جت اسکی و قایق بخش خصوصی آغاز می‌شود.

 

کاهش غریق در دریای مازندران پس از 14 سال

 

وی با اعلام اینکه در سال گذشته پس از 14 سال، کاهش 52درصدی غریق در مازندران را شاهد بودیم، اظهار کرد: این آمار نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل فنی استانداری مازندران نیز از تخصیص اعتبار 500 میلیون تومانی برای زیر ساخت و طرح سالم سازی به هشت شهر ساحلی استان خبر داد و افزود: شهرداران بابلسر، محمودآباد، فریدونکنار، چالوس، جویبار، سلمانشهر و ساری نیز تعهد کردند که میزان 500میلیون تومان برای ساماندهی طرح دریا اختصاص دهند.

مهدی رازجویان افزود: تعدادی دیگر از شهرهای مازندران نیز به مساعدت نیاز دارند که در صورت تامین اعتبار مبالغی نیز به آنها اختصاص می‌یابد.

 

80درصد غرقی ها در ویلاهای شخصی

 

فرماندار چالوس هم در این نشست با بیان اینکه آمار غرقی‌ها در ساعات غیرمجاز و یا ویلاهای شخصی اتفاق می‌افتد، گفت: 80درصد غرقی‌ها در ویلاهای شخصی اتفای می‌افتد که برای کاهش این موضوع به کمک ویلاداران و مدیران شهرک‌ها نیازمندیم.

محمد ناصرزندی آغاز به کار مجدد رادیو دریای چالوس را در کاهش آمار غریق موثر دانست و خواستار احیای رادیو دریا شد.

سیف‌الله فرزانه فرماندار محمودآباد نیز با اشاره به آمار بالای غریق در نقاط ممنوعه و در ساعات شب، گفت: 11 نفر از کسانی که سال گذشته در ساحل محمودآباد غرق شدند شب هنگام در دریا بودند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری در دریا نیازمند متولی حرفه‌ای هستیم، افزود: مجمع نمایندگان شمال نیز باید در طرح دریا ورود پیدا کنند.

 

بهره‌مندی 20 میلیون ایرانی از دریای مازندران

 

معاون سیاسی استاندار مازندران نیز در سخنانی با اشاره به وجود 478 کیلومتر نوار ساحلی در استان که286  کیلومتر آن آزادسازی شده است، گفت: 94طرح در سال گذشته در سواحل مازندران اجرایی شد.

علیرضا یونسی با بیان اینکه با آغاز طرح دریا در سال گذشته 20میلیون نفر از دریای مازندران استفاده کردند، تصریح کرد: دریا به عنوان ظرفیت ملی باید دیده شود.

وی درباره مطالبات ناجیان غریق در مازندران نیز اظهار کرد: مطالبات ناجیان غریق از اعتبارات استانی پرداخت شده است.

 

طرح‌های دریا نیازمند بودجه پایدار

 

یونسی با بیان اینکه برای دریا باید یک بودجه پایدار تعریف شود، افزود: هشت شهر ساحلی مازندران به عنوان مجری طرح‌های سالم‌سازی انتخاب شدند.

معاون سیاسی استانداری مازندران با اشاره به تخصیص مبلغ 500میلیون تومان به هشت شهر ساحلی استان و تخصیص همین مقدار اعتبار توسط شهرداران این شهرها، گفت: در مجموع 8 میلیارد تومان برای بازسازی طرح‌های ساحلی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از طرح دریا را باید تنوع دهیم، ادامه داد: گردشگری روستایی در روستاهای ساحلی توسعه یابد.

یونسی یادآور شد: بازارچه صنایع‌دستی در سواحل مازندران ایجاد شود.

 

تلاش برای ملی کردن طرح‌های سواحل مازندران

 

رئیس ستاد سواحل کشور نیز در سخنانی با بیان اینکه بار دیگر اساسنامه سازمان سواحل در کمسیون اجتماعی دولت مورد توجه قرار گرفت، بیان کرد: اساسنامه سواحل در دولت بازنگری می‌شود.

مرتضی میرباقری که در جمع مدیران مازندرانی عضو کارگروه ساماندهی سواحل مازندران سخن می‌گفت با اشاره به اینکه از آغاز به کار دولت تدبیر و امید تلاش کرده‌ایم تا سواحل را به عنوان موضوع ملی مطرح کنیم، گفت: آنچنان که باید به بلوغ فکری در این زمینه نرسیده‌ایم و بخشی‌نگر و جزیره‌ای عمل کرده‌ایم.

 

مخالفت برخی دستگاه‌ها با تشکیل سازمان سواحل

 

وی با اشاره به خدمات ملی که استان مازندران به مسافران ارایه می‌دهد، افزود: تشکیل سازمان سواحل در دستور کار قرار گفت اما تعدادی از دستگاه‌ها با این اقدام مخالفت کردند.

قائم مقام وزیر کشور با اظهار اینکه بار دیگر اساسنامه سازمان سواحل در کمسیون اجتماعی دولت مورد توجه قرار گرفت، بیان کرد: با تشکیل این سازمان تعداد غرقی‌ها کاهش و رضایت مردم نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در آستانه تابستان، مسئولان به مسایل دریا بیشتر توجه می‌کنند، یادآورشد: استان مازندران می‌تواند استان معین در زمینه سازمان عمران سواحل باشد.

میرباقری با اشاره به تعداد آمار غرقی‌ها در خارج از طرح، گفت: امسال نیز قرارگاه طرح ساحلی را در نقاط ممنوعه دنبال و بحث تبلیغات و آموزش را در رسانه ملی پیگیری می‌کنیم.

 اگرچه به نظر می‌رسد عزم‌ها برای ساماندهی طرح‌های دریا و کاهش آسیب‌های ناشی از آن جدی است اما ساماندهی سواحل در مازندران رویایی دوردست به نظر می‌رسد./350

     
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.203 seconds.