.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جشنواره های بومی و محلی ؛
شاد ساز ،هویت بخش و حرکت آفرین
ایرج نیازآذری
شاد ساز ،هویت بخش و حرکت آفرین

شمال نیوز : برگزاری انواع جشنواره های بومی محلی بستر و فرصت مناسبی برای همدلی و هم زبانی است. فرهنگ حلقه واسط اقتصاد و اجتماع است. ازاین رو برگزاری جشنواره های بومی و محلی اگرچه ماهیت فرهنگی وآینی دارند اما عامل مقوم اقتصاد و اشتغال نیز هستند. به عبارتی در برگزاری جشنواره ها باید وجوه مختلف فرهنگی ، هویتی ، هنری ، اجتماعی و اقتصادی را مدنظر داشت چه آنکه جشنواره باید عامل همبستگی و هم افزایی و موجد حرکت آفرینی و نشاط اجتماعی باشد.
استان مازندران که از سابقه تمدنی چندین هزارساله برخورداراست دارای دیرینه و مختصات فرهنگی گوناگون و ارزشمندی است که می تواند منشا حرکت آفرینی برای نسل امروز باشد. نسلی که با شناخت از گذشته پرافتخارسرزمینی می تواند پلی برای آینده خود بسازد.نسلی که فناوری اطلاعات و ارتباطات اورا احاطه کرده و تنفس هویتی و فرهنگی اورا دچار اختلال نموده است.
فرهنگ ،سنن، آداب و باورهای بومی ومحلی خود را در معماری ، مناسبت ها ،آیین ها و شقوق مختلف زندگی فردی و اجتماعی متجلی ساخته و عامل مانایی و پویایی جامعه بوده است. بطور مثال « کایری» یک عامل فرهنگی و اقتصادی همدلانه در استان مازندران است که موجب برقراری روحیه تعاون ونوع دوستی در این منطقه شده است. فرهنگی که نیاز ضروری امروزجامعه ما بوده و گسترش این فرهنگ به شادبی و نشاط جامعه کمک شایانی می نماید.
دیرینه تمدنی و تنوع فرهنگی، جای جای استان مازندران را خاستگاه ومستعد برگزاری انواع و اقسام جشنواره های بومی – محلی و به کانون برنامه های شادساز، هویت بخش و حرکت آفرین تبدیل نموده است که انشاالله با همکاری دوستداران فرهنگ و هنر دیارعلویان این دسته از برنامه ها بیش از پیش رونق و گسترش یابد.
برگزاری جشنواره ها ی بومی و محلی چون «بهارنارنج » ،«کلیا» ، «ورف چال » ، یا مناسبت هاوبازی های سنتی که خوشبختانه با استقبال گرم و پر شورمردم داخل و خارج استان مواجه شده شایسته است به نحو مقتضی تبادل ابتکارات ،تجربیات و برنامه ها از طریق رسانه های گروهی و نهاد های فرهنگی صورت بگیردتا از این عناصر هویت سازبرای رونق همدلی و گسترش نشاط و شادابی جامعه استفاده گردد.علاوه بر بهارنارنج ، جشن خرمن ، مرکبات ، سیفی جات و سبزیجات می تواند دراستان مازندران بصورت جشنواره فراگیربرگزارشود.
مشاهدات شخصی نگارنده از جشنواره گل و گلاب قمصرحکایت از مردمی بودن و مشارکت فعالانه خانواده های قمصری در برپایی یکی از مهمترین جشنواره های اردی بهشتی دارد. اگرچه مشارکت دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی مثل شوراها و شهرداری ها در برگزاری جشنواره ها لازم است اما بعد مردمی و فراگیربودن آن ایجاب می کند فردفرد خانواده ها نیز در برگزاری جشنواره ها مشارکت داشته باشند.جای جای شهر کوچک قمصر و خانه به خانه قمصری ها ستادومحل برگزاری جشنواره گل و گلاب بود.و شایداین همکاری مردمی بود که توانست دههاهزارنفررا از سراسرایران به کاشان و قمصربکاشند.
مستندسازی جشنواره ها و استفاده از تجربیات سایر شهرها و استانها، جلوگیری از هزینه های غیرضرور، پرهیزازفخرفروشی ، اهتمام به همدلی و نوع دوستی ،آسیب شناسی ، اشتغال زایی، گردشگرپذیری،فرهنگ سازی، آفرینش های هنری ، تولید آثارعلمی و ادبی ، کارآفرینی و توسعه فرهنگی و اجتماعی از نکات قابل توجه در این زمینه است که شایسته اهتمام متولیان امور فرهنگی و اجتماعی می باشد . ایرج نیازآذری


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 29 ارديبهشت 1394
انتخابات نزدیکه!!!!! شاد ساز ،هویت بخش و حرکت آفرین چی ؟ کدومو میگی؟
شهرام اطاقسرایی 31 ارديبهشت 1394
اقابی نیاز اگرنیاز داشتی اینجور حرف نمی زدی اقاهم پول داره هم دل خوشی که ماه صد ملیون به معاونش حقوق میده برای جراحی گوشش به خارج میره یا توخونش استخرو جکوزی داره مانداریم هنوز که هنوز صبح به صبح چشم باز میکنیم خدارو شاکریم سه وقت احترام می گذاریم به خداوند بی مثال بانون خالی ؟ای بنده خدااینقدر خوشی رو از ما نگیر چون مردم نصفشون رفتن طرف ماهواره و دود و قلیان و طاق > اقای مسول که با سایه ات قهری حداقل بزار جای باشه مردم خودشون تخلیه کنند حتی با یک دست زدن ساده اخه اون قرانی که رو میز کتابخونته مارو تشویق کرده به شادی شادزیستن پس ببین مااندرخم یک کوچه ایم

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.11 seconds.