.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کارگران همچنان درگیر دخل و خرج‌هایی که با هم نمی‌خوانند؛
پول خرید یک مازراتی، هزینه زندگی یک سال ۷۲ خانوار ایرانی!/ ثروت بلای جان انسان دوستی
در حالی که خبر فروش عینک ۱۸ میلیونی در پایتخت روی خط رسانه‌ها می‌رود و درحالی که پورش، مازراتی، بی‌ام دابلیو و بنزهای آخرین مدل در خیابان‌های کلان شهرهای کشور مانور ثروتمندی می‌دهند و ثروت خود را به رخ قشر متوسط و ضعیف می‌کشند، هستند خانوارهایی ...
پول خرید یک مازراتی، هزینه زندگی یک سال ۷۲ خانوار ایرانی!/ ثروت بلای جان انسان دوستی

شمال نیوز: در حالی که خبر فروش عینک ۱۸ میلیونی در پایتخت روی خط رسانه‌ها می‌رود و درحالی که پورش، مازراتی، بی‌ام دابلیو و بنزهای آخرین مدل در خیابان‌های کلان شهرهای کشور مانور ثروتمندی می‌دهند و ثروت خود را به رخ قشر متوسط و ضعیف می‌کشند، هستند خانوارهایی که برای خرج و برج روزانه خود لنگند و افزایش حقوق‌های سالیانه نیز مرهمی برای زخم فقرآن‌ها نیست.  

شاید عدم توجه ثروتمندان جامعه به برق غم انگیزنگاه این قشر از جامعه است که به نوعی ثروتمند ستیزی در جامعه را رقم زده است. ثروتمند ستیزی که در برخی موارد باعث می‌شود ثروت داشتن جرم محسوب شود و شخص ثروتمند سعی در پنهان کردن مال و منال خود داشته باشد. اتفاقی ناخوشایند در جامعه که دور شدن طبقات مختلف اجتماعی را در پی داشته و دارد و این یعنی از دست رفتن وحدت مردم.  

/photo/292058_665.jpg

از عینک‌های ۱۸ میلیونی تا مازراتی که خرج ۷۲ خانوار را می‌دهد 

در حالی که رهبر معظم انقلاب بار‌ها در خصوص اشرافیگری و مانور ثروت در خیابان‌های کشور هشدار داده‌اند هر از گاهی اخباری از فروش تجملاتی وسایل ضروری روی خط رسانه‌ها می‌رود. به تازگی نیز خبر فروش عینک ۱۸ میلیونی در عینک فروشی‌های تهران توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.  

در این خصوص، یکی از فروشنده‌ها ی عینک به ایسنا گفته: کسی که به دنبال خرید عینک باشد، می‌تواند با ۱۰۰ هزار تومان نیز یک عینک قابل استفاده بخرد اما برخی از مشتریان به دنبال خرید عینک‌ با برندهای خارجی هستند که همین امر قیمت عینک را بالا می‌برد.  

این فروشنده ادامه داده: بعضا عینک‌های خاص با قیمت‌های ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان نیز می‌فروشد که البته این عینک‌ها مشتریان خاص خود را دارد.  

این اتفاق اما در حالی رخ می‌دهد که مساله تنها عینک نیست و روزانه گزارش‌هایی از ساعت‌های میلیونی، لباس‌های میلیونی، مبلمان میلیونی و... روی خط رسانه‌ها می‌رود و بر نا‌امیدی قشر متوسط از زندگی دامن می‌زند. شاید هم بتوان گفت پخش این اخبار به نوعی توقعات برای داشتن سطح زندگی مرفه را بالا می‌برد و از جوانان که تازه اول راه زندگی‌اند، افرادی سودجو و پول دوست می‌سازد که تنها به دنبال کارهای راحت اما پردرامد هستند تا زندگی رویایی خود را بسازند.  

در این میان یک محاسبه سرانگشتی از قیمت خودروهای مدل بالا که این روز‌ها زیر پای جوانان سرمست از غرور ثروت فاجعه می‌آفریند با هزینه زندگی قشر متوسط نتایج جالبی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، مازراتی گرن کابریوS در حال حاضر در بازار نزدیک ۲ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است ‌که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، هزینه کل یک خانوار متوسط شهری در سال ۹۳ که شامل تمام هزینه‌ها از جمله بهداشت و درمان، پوشاک، خورد و خوراک، تفریح و... می‌شود حدود ۲۸ میلیون تومان بوده است.  

بنابراین با یک حساب و کتاب ساده می‌توان فهمید که با هزینه خرید یک مازراتی می‌توان تمام هزینه‌های یک زندگی متوسط  ۷۲ خانوار ایرانی را در طول یک سال تامین کرد.  

کارگران هنوز درگیر دخل و خرج زندگی 
 
این در حالی است که هرچند در سال جاری مصوبه جدید شورای عالی کار، حداقل دستمزد ۱۱ میلیون کارگر با ۱۷ درصد افزایش نسبت به سال ۹۳ معادل ۷۱۲ هزار و ۴۱۳ تومان تعیین کرد که این ۱۷ درصد شامل سایر سطوح مزدی هم می‌شود وهرچند برخی مقامات دولتی می‌گویند دریافتی کارگران تنها حداقل مزد نیست، اما کارگران می‌گویند هزینه معیشت امسال دستکم ۲۰ درصد بیشتر شده و چالش کسری درآمدی آن‌ها همچنان ادامه دارد. در واقع بر اساس آمار می‌توان برآورد کرد هزینه یک خانوار ۴ نفره از ۲. ۷ میلیون تومان سال گذشته به ۳. ۲ میلیون رسیده باشد.  
 
در واقع می‌توان گفت، طبق محاسباتی که پیش از این از سوی گروه‌های کارگری صورت گرفته است، هزینه ماهیانه یک خانوار ۴ نفره ساکن شهر‌ها تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان در ماه است که در ‌‌نهایت با تعدیل و حذف برخی موارد، این هزینه نمی‌تواند از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان کمتر باشد.  

به این ترتیب است که کار‌شناسان بازار کار عقیده دارند به دلیل پایین بودن میزان حقوق و مزایای مشمولان قانون کار در ایران، کارگران به صورت میلیونی در این دسته بندی قرار می‌گیرند. آن‌ها همواره با چالش ناتوانی در برقراری تعادل بین درآمد‌ها و هزینه‌های خود مواجه‌اند.  
 
برخی نمایندگان کارگری کشورنیز عنوان کرده‌اند با توجه به ناتوانی دولت‌ها در تعیین دستمزد واقعی برای کارگران در دوره‌های مختلف و تعیین دستمزدهای مصلحتی به جای توجه به قانون در ارائه بسته‌های مزدی سالیانه؛ امروز درآمد کارگران نسبت به هزینه‌ها دستکم ۷۲ درصد کسری دارد.  
 
وعده‌های رئیس دولت یازدهم به کارگران 

با روی کار آمدن دولت یازدهم اما، حسن روحانی وعده به افزایش حقوق و مزایای کارگران داد. هنوز از یاد‌ها نرفته است که حسن روحانی ۵ روز پیش از انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ گفته بود «در صورت انتخاب به سمت ریاست‌جمهوری، دستمزد کارگران را طبق قانون به اندازه‌ تورم افزایش خواهم داد.  

 در آن روز که آقای روحانی هنوز یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود، با ابراز نگرانی و انتقاد از میزان دستمزد کارگران، گفته بود: «دستمزد کارگران باید طبق قانون کار به اندازه‌ای که تورم وجود دارد، افزایش پیدا کند. در صورت انتخاب به سمت ریاست‌جمهوری، در دولت آینده حداقل حقوق کارگران مطابق با نرخ تورم افزایش پیدا خواهد کرد».  

 وی در شرایطی مهم‌‌ترین مطالبه صنفی جامعه کارگری مبنی بر افزایش حداقل دستمزد بر اساس ماده ۴۱ قانون کار را در راس برنامه‌های انتخاباتی‌اش قرار داد، که کارگران و تشکل‌های مستقل و رسمی کارگری واکنش شدیدی به حداقل دستمزد ۹۲ که در دولت احمدی‌نژاد تعیین شده بود نشان داده بودند. حداقل دستمزد آخرین سال حضور احمدی‌نژاد در دولت ۶/۷ درصد کمتر از نرخ تورم افزایش یافته بود.  

رئیس‌جمهور منتخب در اولین نشست مطبوعاتی‌اش با تاکید بر تلاش برای افزایش دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم، افزایش دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم را نه‌تن‌ها یک وعده انتخاباتی که حق قانونی کارگران دانست.  

روحانی در این نشست در پاسخ به پرسشی که از او پرسید: «بر اساس مصوبه شورای‌عالی کار، دستمزد کارگران در سال جاری ۶ درصد کمتر از نرخ رسمی تورم تعیین شد. برنامه فوری شما برای تحقق وعده‌ تعیین دستمزد متناسب با نرخ تورم مطرح کردید چیست؟» گفت: «این وعده من نیست، قانون می‌گوید که حقوق مزدبگیران باید بر مبنای نرخ تورم تعیین شود. درحال حاضر برابری دستمزد و تورم وجود ندارد و دستمزد‌ها از نرخ تورم کمتر است و بنابراین باید این فاصله برطرف شود. دولت یازدهم تلاش می‌کند تا اجرای این قانون را عملیاتی کند.»  

رئیس‌جمهور بار دیگر در تاریخ ۱۵ مرداد ۹۲ نیز در اولین نشست خبری‌اش بار دیگر با تاکید بر وعده مزدی‌اش به کارگران گفت: «دولت مصمم است تا شکاف به وجود آمده میان دستمزد کارگران و تورم را پر کند.»  
 
با این حال اما هر چند در طرح افزایش دوباره حداقل مزد ۹۳ کارگران پایه سنواتی روزانه کارگران از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ تومان افزایش یافت که دستکم ۱۵ هزارتومان در حداقل مزد مشمولان قانون کار در هر ماه تاثیرگذار بود اما این بیشترین افزایش حقوقی بود که برای کارگران در نظر گرفته شد اما با توجه به هزینه زندگی در کلان شهر‌ها کار گشا نبوده است.  

به گزارش فردا، مقایسه گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران درباره هزینه یک میلیون و ۸۲۰ هزارتومانی خانوارهای شهری با حداقل مزد ۷۱۲ هزارتومانی، نشان دهنده کسری یک میلیون و ۱۰۰ هزارتومانی درآمدهای جامعه حداقل بگیر کارگری است که حاکی از وجود شکافی عمیق بین میزان دریافتی آن‌ها و هزینه‌ها است.  

در این میان مانور ثروت در پیش چشم این قشر که درصد زیادی از جامعه ایرانی و جوانان را دربرمی گیرد، آن هم در روزهایی که هزینه مسکن، تحصیل، خوردو خوراک و پوشاک در کلان شهری چون تهران سر به فلک می‌کشد، در روزهایی که ۶ میلیون جوانان بیکارند و نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده به ۳۲ درصد نزدیک شده است و استعداد جوانان هرز می‌رود، اسراف و تجمل تنها بلای زندگی آدم‌ها و جوامع است و باید پرسید جای انسان دوستی و نوع دوستی کجاست؟! 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ناشناس 29 ارديبهشت 1394
کجاست گوش شنوا
مرتضوی 29 ارديبهشت 1394
اینها رو به ما که در ایران خودمون مثل افغانیها به ما نگاه میکنند نگویید. مطمئناً حجیم شدن ثروتها هم در دست افرادی خاص خواسته مردم ما نبوده و بی تدبیری مسئولین موجب کلفت شدن یک شبه بعضیها بوده است. نوشتن این مطلب اگر بخاطر قطع چندرغاز یارانه است که اونهم دست خودتان هست فعلاً که شروع کردید دارید حذف میکنید و بدهید به بعضیها که بیشتر چاق شوند. روغن پالم را بچسب خربزه هم گران است
نا شناس 29 ارديبهشت 1394
به راستي مسئولين محترم كشور از اين وضعيت خبري ندارند ؟ اين است جامعه اسلامي ؟ مگر امام نفرموده بودند هرجا كاخي باشد در كنارش هزاران كوخ بنا نها شده است ....در كنار يك مازراتي چند هزار كارگر بيكار وخانواده هاي گرسنه وجود دارند ؟پس چه شد ؟ اين سياستمداري نيست زيرا سياست اداره جامعه ومديريت آن در جهت مسير منطقي ومعقول است كه ما چنين چيزي را نمي بينيم . امروزه در راس اكثريت ادرارات ،چنين نمودهايي وجود دارد كه خوشا به حال آقايان .خصوصا دلواپس هااااا!!!!!!!!!!!!!!
مهندس علی 29 ارديبهشت 1394
معمولا در کشورهای پیشرفته هر کس بهره مالی بیشتری از جامعه ببرد ، مالیات بیشتری نیز می پردازد . با توجه به درآمد اشخاص در بعضی کشورهای پیشرفته تا 90% درآمد را بعنوان مالیات دریافت می نمایند در صورتی در کشور ما چه شما سالی 20 میلیون تومان و چه 20 میلیارد تومان درآمد داشته باشید میزان مالیاتتان 25% است . ثروتمندان باید بدانند که درآمد بدست آمده آنان از خیر زحمات مردم است .
کارمند 29 ارديبهشت 1394
فاصله طبقاتی خاص جوامع سرمایه داری است اما در همان جوامع سرمایه داری سازوکار کسب سرمایه برای همه فراهم است مالیات به نسبت سرمایه اخذ می شود راههای فرار مالیاتی ودور زدن قانون بسته است فساد اداری در حد صفر است و... اما در ایران ما ، شعار حمایت از بخش خصوصی و سپردن کارها به بخش خصوصی با انگیزه های مختلف وبعضأ مخرب همراه بوده لذا رفته رفته به وضع کنونی رسیدیم این اتفاقات یک شبه نبوده و با ادامه این روند مشکلات بیشتر وبیشتر خواهد شد .حل این مسائل هم اراده فولادین میخواهد با شعارهای آبکی نمی شود جلوی این کارها را گرفت باید با وضع قوانین محکم واجرای بی چون چرای قوانین از حیف ومیل سرمایه مملکت جلوگیری شود ،مدیر محترم سایت وزین شمال نیوزمطمئن باشید با انتشار مطالب انتقادی دریچه ای تازه به روی مخاطبین باز خواهید کرد وبه پویایی جامعه کمک می کنید نقش رسانه با انتشار حرفه ای مسائل ومشکلات جامعه و انتشار دیدگاههای انتقادی در دنیای امروز شناخته شده وبرجسته است اینکه مسئولین خود را در اتاق شیشه ای ودر معرض دید افکار عمومی ببینند موجب رشد، تعالی وشکوفایی جامعه خواهد شد.
نا شناس 29 ارديبهشت 1394
در حیرتم از این مرام مردم پست
این مردم زنده کش مرده پرست...
نا شناس 30 ارديبهشت 1394
به نظر من هر کجا اندک فسادی هست رد پای دولت ودولتیها دیده میشود بنابراین آب از سرچشمه آلوده هست بنابراین بیخودی دنبال نخودهای رنگی نگردیم همه میدونیم که اینا همش کی بود کی بود کجا بود و چی شده هستش
يه روستايي 30 ارديبهشت 1394
پولهاي مملكت اگه داخل مملكت خرج بشه همه ازاين ماشينا وبهترشو ميگيرن ايراني لايق بهترينااست جلوي اختلاسها بايد گرفته بشه
کتابدار 31 ارديبهشت 1394
اینها همه با باندبازی با منابع بانکی خوب با اخلال در بازار که این چند سالی شاهد بودیم یا با افزایش قیمتهای بی رویه که همه اینها سر جمع باعث خروج وخالی شدن پولهای مردم به دست افراد خاص شده وگرنه با مدیریت ونظارت در منابع مالی تولیدی کنترل قیمتها یا تمام شدن قیمت یه جنس بنظر شما کسی فقیر میماند
حرف كوچه و بازار 2 خرداد 1394
80 درصد مردم ايران به نان شب هم محتاج ند ولي كسي به فكر آنها نيست
خداوند رحمت كند امام بزرگوار رو در زمان ايشان جنگ بود فقر هم بود ولي براي تماميت جامعه بود اين بود كه همه ايشان را دوست داشتند و فدايي شان بودند اما بدون پول...
ديروز يارانه شش ميليون ايراني به قولشان سرمايه دار حذف شد كه به مردم فقير اضافه شود ولي نشد امروز بنزين شارژ نميشه فردا راه هم كه بري ميگن جريمه بايد بشي ديگه ماشين شخصي رو بيرون نمي توني بياري مردم رو اين پليس هاي از خدا بيخبر اسير جريمه هاي دورغكي شان كردند شما كجا جاده خوب ساختيد شما كجا پاركينگ هاي خوب ساختيد كه مردم رو اينطور اسير مي كنيد
مردم گوشت كيلويي 10 هزار توماني رو دارند كيلويي 38 هزار تومان مي خرند يا اصلا نمي خرند و همچنين گوجه اي كه تو اين فصل موقع اون هست مردم بايد كيلويي 2500 تومان بخرند يا ديگر ميوه ها رو
نان رو كه افزايش داديد يارانه اون رو به مردم داديد
به والله مردم از اين وضع ناراضيند فقط به خاطر اينكه خوني ريخته نشه تحمل ميكنند
مسوولين كمتر به جيبشان فكر كنند
مسوولين كمتر به آرزوهاي كودكانه خودشان فكر كنند
مسوولين عقده هاي كودكي را كنار بگذارند
و به اين مردم فكر كنند
اينها چيزهايي بود كه در صف نانوايي ها و هر كجا كه صف باشه مردم در موردش صحبت مي كنند
از ماگفتن بود
نا شناس 3 خرداد 1394
پورشه ، مازراتی ، رانتخواری دوران کدام دولت استارت زده شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نکنه یادتون رفته ............قرار بود دلار پایین 1000 تومان برسونه ؟؟؟؟؟
خس .. خاشاک
علی 4 خرداد 1394
چرا کارگر وضعیت کارمند هم بد هست با این وضعیت مدیریتی پول دار ها پول دارتر شدند فقط کمر کارگر و کارمند که جیره خور دولت هستند شکست

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.216 seconds.