.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
استاندارگیلان در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان گیلان:
شهرداریها قانون پرداخت نیم درصد کتابخانه ها را کامل اجرا کنند

استاندار گیلان صبح امروز در جمع اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی گفت : در سفر رئیس جمهور به گیلان 500 میلیارد ريال برای تکمیل پروژه های آموزشی، علمی و دانشگاهی اختصاص یافت که 50 میلیارد ریال آن مربوط به تکمیل کتابخانه مرکزی رشت است.

به گزارش شمال نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان ، دکتر محمدعلی نجفی در این نشست با  تأکید بر ضرورت توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور گفت : در ارزیابی کشورهای توسعه یافته یکی از شاخص‌های برجسته مطالعه و کتابخوانی است.

وی با اشاره به مطلوب نبودن سرانه مطالعه در کشور خاطر نشان کرد : در حوزه کتاب و کتابخوانی با وجود اساتید بزرگ ادبیات همچون سعدی،  حافظ و سایر مفاخر در وضعیت مناسبی قرار نداریم.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی از کودکی تأکید کرد و افزود : عشق به مطالعه باید از کودکی به فرزند آموزش داده شود همان گونه که در مسائلی همچون محیط زیست، باید فرهنگ سازی از دوران کودکی در افراد نهادینه شود؛ ترویج فرهنگ مطالعه نیز از دوران کودکی بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت : به منظور ایجاد رغبت و فرهنگ سازی در بین مردم دستگاه‌های ذیربط همچون صدا و سیما، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی اهتمام بیشتری به خرج دهند.

باید توسعه فرهنگی در استان را در بخش کتابخوانی و کتابخانه ها جستجو کنیم

استاندار گیلان ضمن بیان اینکه کتابخوانی به گروه خاصی تعلق ندارد یاد آور شد : باید توسعه فرهنگی در استان را در بخش کتابخوانی و کتابخانه ها جستجو کنیم و از این طریق به رشد قابل توجهی برسیم.

دکتر نجفی جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری را یکی از مهمترین راهکارها برای جبران کمبود بودجه شهرداری ها عنوان و تصریح کرد: شهرداری ها باید بتوانند سرمایه های لازم را بیشتر از رقم های دولتی، توسط سرمایه گذاران جذب کنند

شهرداریها قانون پرداخت نیم درصد کتابخانه ها را کامل اجرا کنند

وی اجرای کامل قانون پرداخت نیم درصد از درآمد شهرداری ها برای کتابخانه ها را  خواستار  شد گفت: شهرداری ها بودجه کافی ندارند که بخشی از آن، به عدم تحرک و بخشی به نبود اندیشه نوآوری مدیران شهری مربوط می شود که در این زمینه، موفق عمل نکرده اند.

وی همچنین با اشاره به اختصاص 500 میلیارد ريال به بخش های آموزشی عمومی ، علمی و کتابخانه مرکزی رشت در سفر رئیس جمهور به گیلان خاطر نشان کرد : 50 میلیارد ريال از مبلغ اختصاص یافته مربوط به تکمیل پروژه های کتابخانه مرکزی رشت است که باید در ابتدای سال 95 به بهره برداری برسد.

دکتر نجفی با بیان اینکه استان گیلان با این تعداد فرهیختگان هنوز دارای سالن مناسبی برای فعالیت های فرهنگی نیست تصویب تکمیل پروژه تالار مرکزی رشت را از دیگر برکات سفر رییس جمهوری و هیأت دولت به گیلان در حوزه فرهنگی عنوان کرد.

دکتر نجفی با اشاره به دغدعه مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ، تأکید کرد: توسعه فرهنگی نباید در حد شعار در جامعه باقی بماند و فرهیختگان و اندیشمندان باید برای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری تلاش کنند.

استاندار گیلان با ابراز امیدواری از تحرک ایجاد شده در فضای کتابخانه های عمومی استان گفت : به منظور توسعه دولت الکترونیک باید در خصوص کتابخانه های مجازی اهتمام ویژه ای صورت پذیرد.

محمدپور: 18 کتابخانه عمومی در سراسر استان گیلان در حال احداث است

امیر محمدپور مدیر کل کتابخانه های عمومی استان ضمن تشکر از حمایت های ویژه استاندار از فرهنگ کتابخوانی  گفت : از سال 84 تا 93 نزدیک به 70 میلیارد ريال شهرداریها به مجموعه کتابخانه های استان بدهی دارند که امیدواریم در آینده نزدیک نسبت به پرداخت آن اقدام جدی به عمل آید.

وی همچنین به وجود 30 هزار متر مربعی زیربنای کتابخانه های استان اشاره کرد و افزود : به ازای هر گیلانی 1متر و بیست سانتیمتر فضای کتابخانه داریم که تا پایان برنامه پنجم توسعه براساس شاخص ها باید به 5 متر مربع برای هر گیلانی ارتقاء یابد.

امیر محمدپور افزود :در حال حاضر کتابخانه های استان، دارای 44 هزار و 809 نفر عضو هستند که به ازای هر یکصد نفر گیلانی، تقریبا دو نفر عضو هستند.

محمدپور با اشاره به نیمه‌کاره رها شدن کتابخانه مرکزی رشت در مدت 14 سال گذشته اظهار کرد: با پیگیری و تلاشهای مجدانه استاندار فرهنگ دوست گیلان و همچنین نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی پروژه مذکور با اختصاص 50میلیارد ریال اعتبار در سفر رئیس جمهور به استان تعیین تکلیف شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان کتابخانه مرکزی شهر رشت را شاخص‌ترین پروژه کتابخانه‌ای در گیلان عنوان کرد و گفت: کتابخانه مذکور 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سه ماه نخست سال 95 افتتاح می‌شود.

امیر محمدپور به وجود 96 کتابخانه در گیلان اشاره کرد و افزود: زیربنای کتابخانه‌های مذکور 30 هزار و 688 مترمربع است و به ازای هر گیلانی یک‌متر و 20 سانتی‌متر کتابخانه داریم.

وی با بیان اینکه به ازای هر گیلانی تا پایان برنامه پنجم توسعه باید پنج مترمربع کتابخانه داشته باشیم، تصریح کرد: افق 1404 سرانه کتابخانه‌های عمومی گیلان باید به هشت مترمربع افزایش پیدا کند.

این مسئول از وجود 900 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد و بیان کرد: 18 پروژه عمرانی کتابخانه‌ای در استان وجود دارد.

طلب 7ملیارد تومانی کتابخانه های عمومی از شهرداریها

محمدپور با اشاره به دریافت نیم‌درصد عوارض شهرداری‌ها برای کتابخانه‌های عمومی، خاطرنشان کرد: مبلغ هفت میلیارد تومان از شهرداری‌های گیلان طلب داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان به اخذ عوارض نیم‌درصد شهرداری‌ها از مردم اشاره کرد و یادآور شد: مبلغ مذکور به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی واریز نشده است.

وی از ایجاد کتابخانه‌های روستایی در گیلان خبر داد و اظهار کرد: ترویج فرهنگ مطالعه را از روستاها آغاز کردیم. محمدپور خواستار راه‌اندازی کتابخانه در شهر تازه تاسیس لولمان شد و افزود: در این حوزه می توان با بهینه سازی مدارس و اماکن بلا استفاده به عنوان کتابخانه عمومی در روستای لولمان استفاده کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اشاره به اجرای طرح «فانوس» در استان، بیان کرد: هفته آینده تفاهمنامه طرح مذکور در راستای ایجاد فضای ترویجی و تبلیغی کتابخوانی امضا می‌شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی گیلان برای کودک یک ساله تا فرد 90 ساله برنامه دارد، تصریح کرد: حضور معلولان، نابینایان و ناشنوایان در کتابخانه‌های عمومی از دیگر برنامه‌های نهاد مذکور است.

محمدپور از راه‌اندازی شیفت شبانه کتابخانه عمومی خاتم‌الانبیا(ص) و امام حسن مجتبی(ع) شهر رشت خبرداد و گفت: بدلیل استقبال فراوان اعضا و علاقمندان به مطالعه برای در استان گیلان، برای نخستین بار در کشور 2 کتابخانه عمومی با اخذ مجوزهای لازم شیفت شبانه دایر می کنند. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.241 seconds.