.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مزاياي طرح استاني شدن انتخابات مجلس
حسن رسولي

شمال نیوز: حسن رسولي- با توجه به نقش و جايگاهي که قانون اساسي براي قوه مقننه در نظر گرفته است هر تلاشي که تقويت و ارتقاي سطح کارآمدي قوه مقننه را دربرداشته باشد اقدام شايسته و بجايي است.قوه مقننه نهادي است که توسط ساير نهادها مورد کنترل و نظارت قرار نمي‌گيرد و به عنوان نهاد رسمي‌قانونگذاري در کشور مي‌تواند در تمامي‌امور کشور ورود پيدا کند. علاوه بر اين مجلس از طريق سوال، استيضاح و حتي راي به عدم کفايت سياسي رييس‌جمهور مي‌تواند بر قوه مجريه نظارت داشته باشد. اين مجلس با اختياراتي که دارد به گفته امام‌خميني در راس امور است و نمايندگان مجلس هم عصاره فضايل ملت هستند. مجلس در صورتي مي‌تواند از اين جايگاه خود به نفع منافع ملي استفاده کند که تک‌تک نمايندگان مجلس به گونه اي انتخاب شوند که امکان دربرگرفتن فضايل ملت توسط راي مردم در اين نهاد فراهم شود.

طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي ‌از دوره پنجم مجلس همواره مطرح بوده است.اين طرح نقش موثري در جهت ارتقاي سطح نمايندگان مجلس و تقويت نهاد مجلس دارد. آنچه که از اين طرح نصيب مي‌شود اين است که نامزدهاي انتخاباتي در عين حالي که از حوزه‌هاي شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاها برمي‌خيزند اما در يک گستره وسيع‌تر يعني استان در معرض راي مردم قرار مي‌گيرند. با اين جهت گيري اولا دامنه رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس که هم اکنون به استثناي مراکز استان‌ها و کلان شهرها متاثر از رقابت‌ها، مناسبات و حساسيت‌هاي طايفه‌اي و قومي‌است، تغيير ماهيت داده و متغيرهاي تعيين‌کننده در رفتارهاي انتخاباتي مردم و انتخاب شوندگان درباره مسائل، موضوعات و عوامل استاني و ملي شکل مي‌گيرد. در نتيجه از يک سو نامزدهاي توانمند، با مهارت و داراي قابليت‌هاي بالا ترغيب و تشويق مي‌شوند که به عنوان نامزدهاي انتخاباتي به رقابت‌هاي مجلس ورود پيدا کنند و از سوي ديگر انتخابات در يک فضاي آرام و کم تنش برگزار مي‌شود و از آنجا که سبد انتخابي راي‌دهندگان نسبت به شرايط فعلي گسترده‌تر مي‌شود، قدرت انتخاب مردم افزايش مي‌يابد.

با نگاهي به سابقه مجلس شوراي اسلامي‌درمي‌يابيم که نمايندگان شهرهاي بزرگ بويژه تهران تاثير کيفي و تعيين‌کننده‌اي درهمه نه دوره مجلس داشته و کارگردانان و اداره‌کنندگان پيدا و پنهان مجلس بوده‌اند. در مقابل نمايندگان شهرستان‌ها بيشتر وقت خود را صرف پاسخگويي به مراجعات روزمره مردم حوزه انتخابيه خود مي‌کنند .

از سال 77 به اين سو هزاران نفردر قالب شوراي اسلامي ‌شهر و روستا و بخش‌ها و شوراي‌عالي استان‌ها انتخاب شده و به دنبال رفع نيازها و توقعات محلي مردم و پيگير امور خدماتي و عمراني مناطق مختلف کشور بوده‌اند بنابراين اعضاي اين شوراها مي‌توانند به جاي نمايندگان مجلس، پيگير مسائل محلي باشند و نمايندگان مجلس، وقت کافي براي رسيدگي به مسائل ملي داشته باشند. براساس قانون اساسي،غير از دولت، ‌شوراي‌‌عالي استان‌ها هم مي‌توانند راسا طرح‌هايي را به مجلس تقديم کنند اما به دليل عدم تفکيک نقش و وظيفه نمايندگان مجلس و نمايندگان شوراهاي شهر و روستا و ‌شوراي‌‌عالي استان‌ها و همچنين هياهوهاي انتخاباتي، آنگونه که بايد ‌شوراي‌‌عالي استا‌ن‌ها نتوانسته‌اند از اين اختيار قانوني استفاده کنند. امروز حتي يک لايحه نيز توسط ‌شوراي‌‌عالي استان‌ها به مجلس تقديم نشده است. در مجموع طرح استاني شدن انتخابات مجلس نسبت به سازوکار فعلي مجلس بيشتر به نفع مصالح انقلاب و منافع ملي کشور است. اميدوارم اين طرح به گونه اي به نتيجه برسد که انتخابات مجلس در سال‌جاري، با اين سازوکار برگزار شود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.145 seconds.