.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
قرار نیست کشور را با این طرح به هم بریزیم
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی از شهرها اختلاف رای بین فرد پیروز و بازنده انتخابات مجلس 72 رای است که با اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اختلاف آرا بیشتر شده و امکان خرید و فروش رای از بین خواهد رفت.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی از شهرها اختلاف رای بین فرد پیروز و بازنده انتخابات مجلس 72 رای است که با اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اختلاف آرا بیشتر شده و امکان خرید و فروش رای از بین خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی که در برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دوم سیما با موضوع «استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی» به همراه جواد جهانگیر زاده نماینده مجلس و نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان حضور داشت، افزود: بعضی از نمایندگان افرادی را که در ستاد انتخاباتی آن ها نبوده اند، چهار سال از تمامی امکانات محروم می کنند.

وی افزود: شورای نگهبان درهر دوره تنها یک و یا دو حوزه را به واسطه بروز تخلف می تواند باطل کند و امکان اینکه تمامی حوزه ها را ابطال کند وجود ندارد.

وی تمرکز کارخانجات و توسعه مراکز استان ها را به واسطه حضور تعداد بیشتر نمایندگان آن استان در مجلس اعلام کرد و گفت: همین امر موجب بروز حاشیه نشینی در شهرها شده است.

حسینی با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات از سال 91 به وسیله تعدادی از نمایندگان به ویژه حقوقدانان مورد بررسی قرار گرفت و تا دو هفته آینده نیز این بررسی انجام خواهد شد، افزود: نظرات اصلاحی در این زمینه احصا و تقدیم صحن علنی مجلس خواهد شد.

وی یکی از مهمترین موضوعات در استانی شدن انتخابات مجلس را افزایش سطح کیفی و کارآیی مجلس دانست و گفت: یکی از مشکلات نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداختن به مسائل حوزه انتخابیه است که همین امر موجب شده اصلی ترین وظیفه نماینده که قانونگذاری است، مغفول بماند.

به گفته حسینی، براساس قانون هر نماینده باید سه هفته را به کار مرتبط با قوانین و یک هفته را به حوزه انتخابیه اختصاص دهد، اما اکنون وقت سه هفته ای نمایندگان به حوزه های انتخابیه اختصاص یافته است.

وی توقع مردم از نماینده مجلس را ایجاد اشتغال و رفع مشکلات کشور اعلام کرد و گفت: وضعیت فعلی، توزیع عادلانه در استان ها را با مشکل مواجه کرده است چراکه مرکز نشینان و نمایندگان مراکز امکانات را سهم شهر خود کرده اند.

عضو هیات رییسه مجلس گفت: نماینده استان بودن موجب نگاهی فراتر از حوزه انتخابیه می شود.

وی در تشریح سخنان خود به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در استانی همچون خوزستان 90 درصد کارخانه ها در سه شهر قرار دارند که دلیل این امر حضور سه نماینده آن شهرها در مجلس است و توان این سه نماینده بیشتر از یک نماینده است.

حسینی شریف در ادامه به ذکر مثال دیگری پرداخت و افزود: در این طرح افرادی که می خواهند از یک حوزه انتخابیه مانند خرمشهر کاندیدا شوند باید دارای شرایطی از قبیل متولد این شهر بودن، زندگی در این شهر به مدت حداقل پنج سال و یا یک دوره نماینده این شهر بودن است و آن کسی نماینده این شهر می شود که اولا 15 درصد از آراء را به خود اختصاص دهد و ثانیا بیشترین رای را در استان خوزستان کسب کند.

وی ادامه داد: ما به دنبال مجلسی هستیم که در راس امور باشد و نه آن چیزی که در دوره های قبل شاهد بودیم و بیان می کردند که در راس امور نیست.

حسینی شریف گفت: سطح کیفی مجلس در حال حاضر کاهش پیدا کرده و قانون گذاری تبدیل به کار دوم نمایندگان شده است و اصولا 10 نفر تشخیص می دهند که در آینده چه باید کرد و 68 درصد از قوانینی که نمایندگان بررسی می کنند قوانین گذشته است.

وی با بیان اینکه قومیت ها در کشور فرصت به شمار می روند،تصریح کرد: نمونه بارز آن را در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم و حال نباید این ظرفیت را نادیده بگیریم .

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در مجلس هشتم نمایندگانی با سابقه پنج دور در مجلس حضور داشتند که دلیل این امر اکثریت قبیله ای آنان در منطقه حوزه انتخابیه آن ها بود.

وی افزود: قرار نیست اجرای این طرح از این دوره یا دوره بعد اتفاق بیافتد بلکه به دنبال گام برداشتن به سمت پیشرفت هستیم چراکه وضعیت موجود مجلس شورای اسلامی مورد قبول موافقان و حتی مخالفان نیست.

حسینی به عنوان نمونه به اجرای طرح مدرک فوق لیسانس در دور قبل اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح این شائبه را ایجاد کرد که برخی به دنبال انحصاری کردن مجلس هستند که البته با اجرای آن 197 نفر از مجلس هشتم به مجلس بعدی راه پیدا نکردند.

شورای نگهبان منتظر ارایه این طرح است

سخنگوی شورای نگهبان نیز که در این برنامه به صورت تلفنی حضور داشت، گفت: شورای نگهبان منتظر است تا طرح تمامی مراحل خود را در مجلس شورای اسلامی طی کند.

نجات الله ابراهیمیان افزود: تنها سابقه ای که راجع به استانی شدن انتخابات وجود دارد مربوط به سال 86 است که ایراداتی از جمله اصل 75 و 62 قانون اساسی بر آن طرح وارد بوده است.

وی ایرادات مهم دیگر دراین طرح را مربوط به بند 8 ، 9 و 12 قانونی اساسی دانست و گفت: اصل ششم نیز مهم است چرا که شورا اعتقاد داشته این طرح کاهش اتکاء رای عمومی را در پی خواهد داشت.

اصل 75 قانون اساسی بیان می کند که طرح های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح عنوان می کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه های عمومی می انجامد در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن روش جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز مشخص باشد.

همچنین اصل 62 قانون اساسی تصریح دارد که مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رأی مخفی انتخاب می شوند تشکیل می گردد. شرایط انتخاب‏ کنندگان و انتخاب ‏شوندگان و کیفیت انتخابات را قانون معین خواهد کرد.

قرار نیست کشور را با این طرح به هم بریزیم

جواد جهانگیر زاده نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با بیان اینکه بر اساس تصمیم مجلس قرار شد این طرح با بررسی بیشتری در کمیسیون های مرتبط مورد بازبینی قرار گیرد، گفت: قرار نیست که با اجرای این طرح تمام کشور را به هم بریزیم.

وی با بیان اینکه با اجرای استانی شدن انتخابات میزان مشارکت کاهش خواهد یافت،گفت: شهرها بر اساس علقه هایی از جمله قومی وقبیله ای نمایندگان خود را انتخاب می کنند.

وی افزود: در انتخابات خبرگان رهبری به دلیل تخصصی بودن میزان مشارکت پایین تر است که در صورت استانی شدن انتخابات میزان مشارکت در انتخابات مجلس نیز کاهش خواهد یافت.

جهانگیر زاده خاطر نشان کرد: اصل 75 قانون اساسی بخشی از هزینه ها را به دولت تحمیل می کند اما عمده بحث بر روی بند هشتم اصل سوم قانون اساسی است و بندی که مربوط به از میان برداشتن تبعیضات ناروا است .

وی گفت: من در دوره هفتم به عنوان یک نیروی جدید اجتماعی و با هزینه اندکی وارد مجلس شورای اسلامی شدم اما نیروهای جدید که از امکان رسانه ها برخوردار نیستند باید هزینه های سطح استان را متقبل شوند.

وی با بیان اینکه اگر کسی در حوزه انتخابیه ای 15 درصد رای را بیاورد نماینده مجلس از آن حوزه خواهد شد اما به طور مثال اگر دو کاندیدا در یک حوزه انتخابیه به ترتیب 65 هزار و 15 هزار رای بیاورند وارد مرحله بعدی و رای گیری در استان خواهند شد.

بنابر این، این امکان وجود دارد فردی که در شهرستان رای کمتری آورده در استان رای بیشتری بیاورد، این فرد را نمی توان نماینده واقعی شهرستان به حساب آورد.

نماینده مجلس افزود: اگر ملاک مردم هستند برای شهرستان ها باید مردم تصمیم بگیرند و با این طرح این مورد با مشکل مواجه خواهد شد.

وی گفت: در بسیاری از شهرهای ما شکاف هایی با عنوان قومی،مذهبی و منطقه ای وجود دارد که بر این اساس نباید به سمت فعال کردن این شکاف ها قدم برداریم.

این نماینده مجلس گفت: اگر میزان رای مردم است این چه ادعایی است که فردی در یک شهرستان باشد اما دیگران در مرکز استان برای او تصمیم بگیرند.

جهانگیر زاده در مورد خرید و فروش رای گفت: این مورد امر محتملی است و در همه جای دنیا نیز امکان رخ دادن آن وجود دارد اما به خاطر چند موضوع کوچک نمی توان نظام انتخاباتی کشور را بدون ملاحظات سیاسی ،امنیتی و اجتماعی به یکباره تغییر داد.

جهانگیر زاده گفت: باید این طرح را در یک یا دو حوزه به صورت آزمایشی اجرا کنیم و سپس به تمام کشور تسری دهیم .

وی گفت: ساختار کشور ما تمرکز گرا است و به دلیل نوع نظام سیاسی که صد ها سال بوده طبعی است که تهران اکنون بیش از 50 درصد منابع مالی کشور را در اختیار بگیردکه این مساله در استان ها نیز اتفاق افتاده است و نیازمند تغییر و تحول در ساختار اجتماعی و فردی است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 4 ارديبهشت 1394
همه مشکلات کشور با استانی شدن انتخابات از بین میره یعنی؟؟؟
دنبال چی هستن نمایندگان یعنی کلا همه چی آرومه ....
مردم مشکلاتشون کلا حل شده ...
hadi 4 ارديبهشت 1394
اون وقت نماینده شهر نداریم و میشن نماینده استان
حالا فکر کن مثلا از مازندران بابل نماینده ای نداشته باشه بنظرت ساروی ها به فکر مردم بابل خواهند بود
و یا بالعکس
بنظر من مسخره ترین طرحه

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.25 seconds.