.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دیدار نماینده جامعه زنان گیلان با روحانی

نماینده جامعه زنان گیلان در دیدار با رییس جمهور معتقد است: نسبت به اشتغال بانوان کم لطفی شده است و تاکید بر نقش محوری مردان در اقتصاد خانواده در عمل فرصت اشتغال بانوان را محدود می‌سازد.
معصومه نیک‌کار، نماینده جامعه زنان استان گیلان در مراسم دیدار علما، ایثارگران و برگزیدگان استان با رئیس جمهور که در سالن بانک صادرات رشت برگزار شد، رفع تبعیض و شایسته‌سالاری را پیام روشن دولت در منشورهای رسمی دانست و افزود: مشکل بانوان در عرصه‌های مدیریتی، مشکل استانی نیست و باید در سطح ملی به آن نگریست. حل ریشه‌ای این مسئله نه با شعار، بلکه با اجرای برنامه‌ای جامع که اصلاح باورهای فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، توسعه بخش‌های دولتی و صد البته تحکیم مبانی خانواده را همزمان در برداشته باشد، میسر خواهد بود.


سرپرست معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد گیلان اضافه کرد: این کم لطفی نسبت به اشتغال بانوان در حالی است که در پاره‌ای از مشاغل که با شرایط روحی و جسمی مردان سازگار است، هم‌اکنون با وجود محدودیت‌ها، بخش عمده‌ای از شاغلان آن را چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، زنان تشکیل داده‌اند. حتی در مشاغلی که حضور بانوان در آنها به طور سنتی بیشتر و پررنگ‌تر بوده است، سهم تصمیم‌گیری زنان ناچیز است و گویی زنان در این عرصه‌ها صرفا در حد نیروهای اجرایی ارزیابی می‌شوند.


وی با بیان اینکه تاکید بر نقش محوری مردان در اقتصاد خانواده در عمل فرصت اشتغال بانوان را محدود می‌سازد، تصریح کرد: این حقیقت، واقعیت زندگی در همه اعصار و جوامع بوده و کم و بیش هم هست، لذا باید کمی بیندیشیم نداشتن فرصت اشتغال مناسب برای زنانی که به هر دلیل خود سرپرست یا بدسرپرست هستند، چه تبعات معیشتی و آسیب‌های سنگین اجتماعی به وجود می‌آورد. البته راه‌حل‌های موقت و مسکن نظیر بیمه درمانی و کمک معاش حمایتی ممکن است در کوتاه‌مدت موثر باشد، اما منطقا نخواهد توانست عزت نفس و تامین مالی و اعتبار اجتماعی اشتغال زنان را در پی داشته باشد.


سرپرست خبرگزاری ایسنا و ایکنای گیلان در ادامه درخواست‌های صنفی اهالی رسانه را تبیین کرد و گفت: خبرنگاران بازوان توانمند نظام و همراهان همیشگی دولت در حل مسائل هستند که همواره کوشیده‌اند تا با دانش‌افزایی، غنابخشیدن به محتوا و نوآوری در ارائه اخبار و همچنین ایجاد فضای توام با نقد سازنده در توسعه همه‌جانبه، نقش‌آفرین باشند، خبرنگارانی که بعضا از حقوق حداقلی اجتماعی و اقتصادی محرومند.


الزام دولت به رعایت قانون سختی کار خبرنگاران توسط کارفرماها


وی، آموزش علمی و ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای، داشتن امتیازات ویژه و رتبه‌بندی براساس تحصیلات، تخصص و تجربه، دستمزد ثابت و مکفی، نداشتن بیمه کامل اجتماعی و درمانی به صورت یکسان در کلیه رسانه‌ها و الزام دولت به رعایت قانون سختی کار توسط کارفرماها، امنیت شغلی و حمایت معنوی و حقوقی از سوی وزارت ارشاد و قوه قضاییه را از جمله مهم‌ترین مطالبات قشر پرتلاش رسانه دانست.


سیاست تبعیض‌آمیز انتخاب دانشجو بر مبنای سهمیه‌بندی جنسیتی


سرپرست خبرگزاری ایسنای گیلان افزود: امیدوار بودیم سیاست تبعیض‌آمیز انتخاب دانشجو بر مبنای سهمیه‌بندی جنسیتی که در اواخر دولت پیشین به اجرا درآمده بود، در سال دوم که دولت تدبیر و امید زمام امور را به طور کامل در دست گرفته اصلاح شود و معیار انتخاب دانشجویان، توانایی‌های فردی و نه تعلقات جنسیتی باشد ولی در عمل با کمال تاسف نه تنها مشکل فوق رفع نشد بلکه حتی در آزمون استخدامی دستگاه‌های دولتی نیز این سهمیه‌بندی با شدت و حتی بیشتر، معیار عمل قرار گرفته به گونه‌ای که تنها حدود 10 درصد از کل سهمیه استخدامی دولت به بانوان اختصاص یافته و این موضوعی است که توجیه آن برای ارادتمندان مشی اعتدال و تدبیر آسان نیست.


بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی گیلان


نیک‌کار با ابراز تاسف از وضعیت زیست‌محیطی گیلان، خاطرنشان کرد: بخشی از طبیعت گیلان تخریب شده و بخشی نیز در آستانه تخریب جدی قرار دارد. ادامه روند بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی، نبود سیستم تصفیه فاضلاب، آلودگی رودخانه‌های استان، کاهش عمق تالاب انزلی و تولید روزانه 2000 تن زباله، صدمات جبران‌ناپذیری از لحاظ زیست‌محیطی به استان وارد می‌کند.


نماینده جامعه زنان گیلان، استقرار دولت تدبیر و امید را فرصتی مغتنم جهت رفع معضلات محیط زیست کشور دانست و ادامه داد: باید برای افزایش مشارکت مردم از طریق توسعه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی گام برداشته شود و در این روند زنان با حضور مناسب در سازمان‌های مردم‌نهاد نقش موثر خود را نشان داده‌اند و می‌توانند بیش از پیش موثر باشند که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.


وی با اشاره به فعالیت پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در استان گیلان، خاطرنشان کرد: بیش از 70 درصد پژوهشگران پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند، اما توجه و عنایت کافی به این پژوهشکده صورت نگرفته که شاید دلیل آن هم حضور پررنگ زنان باشد، لذا از دولت خواهشمندیم با دستور ویژه ریاست جمهوری نگاه به این مجموعه اصلاح شود.


نیک‌کار یادآور شد: مشکلات داخلی و خارجی آنچنان زیاد است که پرداختن به همه آنها زمان طولانی می‌طلبد و مطالبات اجتماعی ما هم از این قاعده مستثنا نیست، اما اکنون که اندک اندک به نیمه راه دوره کاری دولت رسیده‌ایم، اگر به مطالبات انباشته شده پاسخ شایسته داده نشود، «امید» این سرمایه گرانقدر جامعه بار دیگر آسیب ببیند و خدا نیاورد آن روز را که خدای ناخواسته حسرت زده شویم.
منبع: خبرگزاری ایسنا


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.094 seconds.