.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مراسم سنتی عید مردگان در ساری
مراسم سنتی عید مردگان در روستای سقندیکلای ساری

/ عکس ها از: جعفر جعفری و زهرا شریفی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهرداد احمدی 24 فروردين 1394
خیلی عالی بود.
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 29 فروردين 1394
قراره در بهشهر هم این برنامه رو به نحو احسن انجام بدیم .علی ذبیح پور ..راننده تاکسی
نا شناس 24 فروردين 1394
بهتر است کمی در خصوص پیشینه و آئین این مراسم توضیح می دادید
رضا 25 فروردين 1394
اين هزينه ها را براي بيماران سرطاني كنيد محك
پاسخ ها به این نظر
ش . ع 26 فروردين 1394
جهت اطلاع . در اين مراسم هر خانواده اي سالي يكبار در چنين زماني به نيت اموات چشم انتظار خود تحت عنوان عيد اموات ، خيرات مي كنند .
دوست عزيز كمك به بيماران مخصوصا بيماران خاص وظيفه است ولي اگر اهل خيرات هستيد به جاي فقط به يكجا خيرات كردن همه نيازمندان و چشم انتظاران را در نظر بگيريد .
پيامبران و امامان و معصومين ، شهداي عزيز اموات خود و بد وارثان و بي وارثان . مستمندان ، بي سرپرستان و بد سرپرستان ، بيماران ، مدارس ، مساجد ، حوزه هاي علميه و ....
نا شناس 25 فروردين 1394
باسلام
این مراسم هرساله در امام زاده محمد روستای رودبارکلا برگزار میگردد ومردم روستاهای اطراف مثل سقندیکلا وشبکلا وکلقوچال ودزدک به این روستا می آیند.
جواد مهدوی 25 فروردين 1394
با سلام.مراسم عید مردگان از سالهای دور در برخی نقاط استان رایج بود ، از جمله روستای سقندینکلاء از توابع شهرستان ساری بخش مرکزی. در این مراسم که در اولین جمعه بعد از 13 فروردین (با توجه به مساعد بودن شرایط جوی) برگزار میشه تمامی اهالی اعم از ساکن روستا(روستاهای سقندینکلاء ، رودبارکلا ، کلقوچال و دزدک) و مهاجرین به ساری و دیگر نقاط ، در محل آرامگاه روستا ( که امامزاده محمد نیز در این قبرستان مدفون می باشند) گرد هم آمده و سال نو را به همدیگه تبریک میگن و برای اموات خودشان فاتحه خوانده و طلب مغفرت نموده و هرکسی به نوعی خیرات میکنه. از جمله برنامه های این مراسم مداحی ، سخنرانی ، ذکر مصیبت اهل بیت، اهداء جایزه به نفرات مسابقاتی که برگزار میشه و برپایی نماز جماعت می باشه.بعد از اقامه نماز ناهاری که خانمهای هر خانه بصورت مجزا تدارک دیده اند به محل اجتماع آورده و همگی با ذکر بسم الله شروع به صرف ناهار می کنند. در هر سینی غذا به تعداد 4 ، 5 یا 6 نفر غذا مهیا شده. غذا ها متنوع و رنگارنگ و لذیذ اعم از : قیمه ، قورمه ، فسنجون ، ته چین ، اردک ، مرغ ، گوشت و ... می باشه. مراسم با ذکر فاتحه بعد از نماز به پایان میرسه.
نا شناس 24 فروردين 1394
کدام عید است که مردگان نقشی در آن ندارند؟
ساروی 24 فروردين 1394
مراسم زیبایی است. آن را زنده نگه دارید. برای سال آینده هم برنامه ریزی کنید و بیشتر تبلیغات کنید تا زمینه جذب توریست هم فراهم شود.
موفق باشید
محسن 24 فروردين 1394
تا بابلی ها کپی برداری نکردند زودتر ثبتش کنید به نام ساری!!!!!!
زهرا شریفی 24 فروردين 1394
ضمن احترام به برادر مهدوی
آیین ها و سنت های گذشته آثاری از تمدن و فرهنگ هر جامعه و ملت محسوب میگردد به همین سبب پاسداشت این آیین ها موجب حفظ و ارزشها و هویت یک ملت می شود. در مازندران بزرگ آیین های مختلفی وجود دارد که هریک در جای خود نیاز به یک تحلیل و گزارش می باشد، و مردم مازندران از برپایی این آیین ها گامی بلند را در جهت حفظ ارزشها و باورهای گذشتگان بر می دارند.در همه ی این آیین ها ضمن ارج نهادن به ارزش والای انسانی یکتا پرستی و وحدانیت خداوند و رسومات مذهبی همه به چشم می خورد.


آ یین معنوی جشن مردگان امسال هم با شرکت وسیع مردم روستاهای سقندیکلا ، رودبار کلا ، کلقو چال و دزدک در قبرستان امام زاده محمد روستای رودبارکلا ،همجوار روستای سقندیکلا با شکوهی خاص برگزار شد


هر ساله جشن مردگان در آرامگاه مذکور برگزار می شود و مردم آنجا دور هم جمع شده و با قرائت قرآن ، فاتحه و عزاداری و استماع سخنان وعاظ و علما و سخنرانان مراسم این روز را پاس می دارند، مراسم با اطعام شرکت کنندگان در این جشن به پایان می رسد این آئین سنتی و اسطوره ای از مراسم و جشنهای کهن مردم منطقه است که با گذشت زمان همچنان با شکوهی خاص برگزار می شود.

با تشکر از درج تصویر
قائمشهر 24 فروردين 1394
بنده سالها هست که تعریف این مراسم را از همکار خوبمان اقای سید عیسی محبتی راد که از اهالی این منطقه می باشد شنیده ام / از اینکه این برنامه در کدام روستا می باشد مهم نیست / مهم ان است که اهالی این منطقه همه با هم اتحاد دارند در این مراسم.
نا شناس 25 فروردين 1394
با سلام واحترام
در روستاهای فوق چقدر برای زنده ها برنامه دارند؟ آیا از احوال همدیگر خبر دارند؟
ومطلب مهمتر حضور اعضای محترم شورای شهر ونماینده محترم مجلس برای دادن جایزه !!!!!!!!
چقدر فراموش کردیم رفتارهای خوب روستایی خودمان را وکمک هایی که در وقت وبی وقت برای همدیگر انجام می دادیم بدون هیچ چمشداشتی.
ضمن احترام به همه اهالی این چند روستا بیاییم برای آدم های زنده برنامه بزاریم .
لطفی ب.ع 26 فروردين 1394
این سنت از بزرگان و نیاکان ما به ارث رسیده است . آنرا برا ی همیشه گرامی میداریم . برای اموات خود اطعام می دهیم . همه مهمانان برای اهالی عزیز ومحترم هستند . اما عکسها اصلا رضایت بخش نیست ، متاسفم برای این دو عکاس با توجه به اینکه کار های حرفه ای که انجام می دهند این عکسها اصلا مناسب این عید بزرگ نبود . از 20 نمره 1 می دهم. از همه مهمانان که شرف حضور پیدا کردند مسائل سیاسی به کنار تشکر می کنم ، از برنامه ریزان انتظار می رود برنامه ریزی بهتری داشته باشند .(ب-ع- لطفی)
رضا 26 فروردين 1394
اقای ناشناس مشخص است که فقط خواستی چیزی گفته باشی وگرنه اگر به توضیحات خانم شریفی دقت کرده باشی متوجه برنامه برای زنده ها میشدی
نا شناس 27 فروردين 1394
چرا نظر ارسالی هنوز درج نشد ( لطفی)
شهرام ازبابلکنار 28 فروردين 1394
قبل اینکه شما سارویها داشته باشید ما بابلکنار ها روز ۲۶عیدماه برابر تیر ماه این مراسم برپا مداریم به امید دیار در روز ۲۶عید ماه
پاسخ ها به این نظر
فولکور 28 فروردين 1394
همزمان با فضل بهار این مراسم در تمام نقاط مازندران برگزار میشه نه تیرماه در برنامه تان تجدید نظر کنید پرفسور
ساروی ریکا 28 فروردين 1394
ظاهرا دوستان داوطلب نمایندگی مجلس اشتباهی آمدند هرجا مراسم است سروکله شان پیدا می شه آخه این شد تبلیغاتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
نا شناس 2 ارديبهشت 1394
واقعا متوجه نمیشم چقد از هموطنانمون هنوز در اوج بد اندیشی قرار دارند داریم راجع ب استانمون وفرهنگ های دیرینش صحبت میکنیم اون وقت دوستان راجع به ساری و ...بحث میکنن بس کنید ازهمه استان ها جا موندیم بسه خواهشا
نا شناس 3 ارديبهشت 1394
سلام دوست عزیز
خداامواتتان رابیامرزد پدر بزرگم تقریبا 80 سال داشت وتعریف می کرد اززمانی که او نیز بخاطر داشت این مراسم را بزرگانشان برگزار می کردند بنابر این نیازنیست جمله سواکنید وساری و.....بگویید مگه روکم کنی؟؟؟؟
نا شناس 3 ارديبهشت 1394
سلام دوست عزیز
خداامواتتان رابیامرزد پدر بزرگم تقریبا 80 سال داشت وتعریف می کرد اززمانی که او نیز بخاطر داشت این مراسم را بزرگانشان برگزار می کردند بنابر این نیازنیست جمله سواکنید وساری و.....بگویید مگه روکم کنی؟؟؟؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.115 seconds.