.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
«ثلمه» سنگین جبهه مشترک لاریجانی-ناطق‌نوری به جریان وحدت اصولگرایان
لاریجانی ؛علامت سوال بزرگ قصه‌های اصولگرایانه
شمال نیوز: لاریجانی این روزها پیچیده ترین سیاستمدار ایران است که نمی شود به راحتی رفتار سیاسی او را پیش بینی کرد. باید منتظر نشست تا مرور زمان نشان دهد لاریجانی چه تصمیمی برای ورود به بازی اصول گرایان و وحدت خواهد داشت.

مصطفی داننده: درحالی که بخشی از اصول گرایان به دنبال رسیدن به وحدت از طریق « وحدت همگانی» هستند، جبهه دیگری در این جریان در حال شکل گیری است. جبهه‌ای که توسط دو چهره شناخته شده جریان راست ایران یعنی « علی لاریجانی و ناطق نوری» در حال شکل گیری است.
شجاعی کیاسری از نمایندگان نزدیک به رئیس مجلس با اشاره به دیدارهای لاریجانی و ناطق نوری می گوید« احتمال کاندیدا شدن ناطق نوری در انتخابات مجلس ضعیف است. اگر لاریجانی به صحنه نیاید ناطق می آید ولی در کل می توان گفت هر دوی این شخصیت ها نقش قوی و تاثیرگذاری را در انتخابات خواهند داشت. این تاثیرگذاری هم در بعد کاندیدا شدن آنها است هم در بعد حمایت و پشتیبانی از افرادی که وارد صحنه رقابت می شوند.

این سخنان نشان می‌دهد که جبهه تازه‌ای در جریان اصول گرایی در حال شکل گیری است. جبهه‌ای که می‌تواند جبهه اعتدال در جریان راست ایران باشد. طرز تفکری که نزدیکی فراوانی به دولت تدبیر و امید دارد. همین پیوست ناطق و لاریجانی باعث ایجاد یک علامت سوال بزرگ در جریان اصول گرایی شده است و آنهم اینکه جای «علی لاریجانی» به عنوان رئیس قوه مقننه در بازی وحدت کجاست؟

بسیاری اعتقاد دارند که نقش علی لاریجانی در جریان اصول گرایی به مثابه نقش ناطق نوری در جریان اصول گرایی در سال‌های دور است. یعنی می‌شود گفت که لاریجانی، ناطق نوری بدون عبا و عمامه است و نقش تاثیرگذاری در جریان راست گرایی ایران دارد.

همین نقش باعث شده است که اکثریت جریان اصول گرایی و حتی جریان اصلاح طلبی به دنبال پیدا کردن نقش رئیس مجلس در پازل تازه اصول گرایی باشند.

علی لاریجانی طی هشت سال گذشته به ویژه در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نقش صحنه گردان بازی اصول گرایان را به عهده داشت و در کنار ریاست قوه مقننه نقش رهبری معنوی این جریان را ایفا می کرد. درگذشت حبیب الله عسگراولادی، بیماری آیت‌الله مهدوی کنی، قهر سیاسی ناطق نوری و سکوت معنا دار آیت الله یزدی و جامعه مدرسین باعث شده است تا نقش لاریجانی در این میان پررنگ تر از هر فرد دیگری باشد.

«دیپلمات فیلسوف» در سه دهه عمر سیاسی خود در جمهوری اسلامی نقش‌های متفاوتی را ایفا کرده است که همین بازیگری متفاوت در عرصه سیاسی کشور از او یک سیاستمدار کارکشته ساخته است. حضور در وزارت ارشاد دولت هاشمی رفسنجانی، ریاست صداوسیما و انتقادهای جدی از دولت خاتمی، نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نهم، دبیرشورای عالی امنیت ملی و ریاست مجلس شورای اسلامی، لاریجانی را به یک سیاستمدار متفاوت نسبت به دیگر اصول گرایان تبدیل کرده است.

مرد سیاس مجلس شورای اسلامی اما در قبال وحدت اصول گرایان روزه سکوت گرفته است و تا کنون واکنش مثبت و یا منفی به این وحدت نشان نداده است. این رفتار لاریجانی را می‌شود به سه گونه متفاوت تحلیل کرد. اول اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از ارکان جریان اصول گرایی چندان این همایش وحدت را جدی نگرفته است. در نظر لاریجانی تلاش‌های تقوی برای پیوند اصول گرایان تهران و قم به ویژه پیوند جامعیتن با آیت‌الله مصباح یزدی تنها یک تلاش سیاسی است که سرانجام آنچنانی ندارد و نمی‌تواند زمینه ساز وحدت میان اصول گرایان شود. به نظر می‌رسد لاریجانی اعتقاد دارد که این تلاش‌های تقوی « ثلمه‌ای» به جریان اصول گرایی وارد نمی‌کند.

در انگاره دوم رفتار لاریجانی، نگاه منفی او به جریان پایداری قابل مشاهده است. لاریجانی هیچگاه نگاه مثبتی به جبهه پایداری نداشته است و همیشه به این جریان سیاسی به عنوان یک گروه تندرو نگاه می‌کرده است. درگیری‌های گاه و بیگاه او با چهره‌های جبهه پایدرای در مجلس بیانگر همین معناست. در مقابل نیز جبهه پایداری نیز دلخوشی از رئیس مجلس ندارند و او را یک اصول گرایی حقیقی نمی‌دانند و حتی به او لقب « ساکت فتنه » را نیز داده بوند.

آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان رهبر معنوی جبهه پایداری در واکنش به حمایت‌های مراجع تقلید از لاریجانی در انتخابات‌های مجلس گذشته به سید رضا تقوی گفته بود:« نظر مرجعیت درباره انتخابات مجلس برای تایید افراد حجت نیست و باید از فرد اصلحی حمایت کرد که درد انقلاب و اسلام را داشته باشد؛ حتی اگر آن فرد اصلح رای نداشته باشد مثل حمایت ابوذر و سلمان از حضرت‌علی(ع)»

همین بده بستان‌های کلامی میان لاریجانی و اعضای جبهه پایداری و نگاه منفی آیت‌الله مصباح به علی لاریجانی باعث شده است تا رئیس مچلس با نگاهی منفی به این جریان سیاسی نگاه کند. لاریجانی هنوز تلاش این جریان سیاسی برای به قدرت رساندن حداد عادل در پارلمان را فراموش نکرده است. علی آقا دوست ندارد به جبهه پایداری به عنوان یک متحد نگاه کند.

در سومین گام می‌شود سکوت لاریجانی را براساس صبر سیاسی او تعبیر کرد.« دیپلمات فیلسوف» بر اساس درسی که از سال‌ها سیاست ورزی آموخته است، ترجیح می‌دهد تا مشخص شدن خط کشی‌های سیاسی هیچ اظهار نظر رسمی در مورد وحدت اصول گرایی انجام ندهد. لاریجانی به عنوان یکی از نمادها اعتدال در کشور سعی می‌کند خود را وارد این بازی سیاسی‌ نکند تا جایگاه رسمی او در کشور درگیر جناح بازی سیاسی نشود. لاریجانی شاید منتظر تصمیمات دولت به ویژه رئیس جمهور است تا بر اساس آن استراتژی سیاسی خود را برای انتخابات مجلس دهم ترسیم کند. به نظر می‌رسد لاریجانی به این زودی‌ها وارد بازی انتخاباتی مجلس دهم نخواهد شد به ویژه اینکه او تصمیم دارد همچون دو دوره گذشته انتخابات مجلس از شهر قم وارد کارزار انتخابات شود. حضور از قم باعث می‌شود، تا لاریجانی از درگیری‌های سیاسی تهران به دور باشد.

لاریجانی و طرفداران او اعتقاد دارند که رئیس مجلس می‌تواند ضلع سوم رهبری اصول گرایی در کنار جامعتین باشد. نقشی که برخی به دنبال این هستند آن را به مصباح یزدی بسپارند.

لاریجانی این روزها پیچیده ترین سیاستمدار ایران است که نمی شود به راحتی رفتار سیاسی او را پیش بینی کرد. باید منتظر نشست تا مرور زمان نشان دهد لاریجانی در کنار ناطق نوری چه تصمیمی برای ورود به بازی اصول گرایان و وحدت خواهد داشت. لاریجانی علامت سوال بزرگ جریان اصول گرایی طی روزهای اخیر است، علامت سوالی که به نظر می‌رسد به این زودی ها به جواب نرسد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

جانبراري 24 فروردين 1394
همه يك طرف مه احمدي نژاد يه طرف .اي زنده اي دكتر. حمايتت ميكنيم .جوانان ساروي

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.602 seconds.