.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حمله عربستان به يمن وبي ثباتي درمنطقه
رضا جلالی

رضا جلالی: اليگارشي خانواده آل سعود وهم پيمانانشان موضوعي است كه بارها در حوزه عمومي اتحاد اعضاي خانواده سلطنتي برآن تاكيد مي شود.نهادينه نكردن روندهاي دسترسي به قدرت ، اغلب آشكارترين تهديد اتحاد سران عربستان به شمار مي آيد.

بقاي خاندان آل سعود را تنها مي توان با در نظر گرفتن محيط بين المللي به ويژه روابط اين كشور با ايالات متحده آمريكا درك كرد.

عربستان سعودي و آمريكا منافع مشترك و عظيمي دارند كه خاندان آل سعود به سندروم محاصره مبتلا شده اند، اين سندروم ، نوعي احساس نا امني شديد است كه بر محاصره كشور منزوي عربستان در ميان قدرتهاي نظامي قوي تر مبتني است.

ميان قلمرو جغرافيايي عربستان سعودي و ميزان جمعيت آن توازن بنياديني وجود ندارد. اين پادشاهي ، سرزميني به وسعت دو سوم وسعت هند و چهار برابر وسعت فرانسه را دركنترل خود دارد، اما از نظر ميزان جمعيت در مقابل همسايگان پر جمعيت خود همچون ايران، مصر وعراق قرار مي گيرد.

عربستان سعودي با استفاده از خلا قدرت در منطقه حساسي از خاورميانه و جغرافياي جنوب غرب آسيا با مرتكب شدن محاسبات غلط و به صورت شتابزده و با هدف مقابله با قدرت هژمونيک منطقه اي ايران به يمن حمله كرد؛ و اين حمله نظامي با پشتيباني برخي از كشورهاي جهاني و منطقه اي همچون آمريكا ، پاكستان و تركيه همراه بود.

حمله نظامي عربستان به يمن ، بحران ديگري در منطقه نا به سامان خاورميانه چشمان نگران همگان را به خود جلب كرد. در اين ميان اردوغان رييس جمهور تركيه در اظهاراتي شتابزده و خلاف واقع، ايران را متهم به دخالت در يمن كرد. به اعتقاد بسياري از تحليلگران اين اظهارات مي توانست جرقه اي بر روشن كردن جنگ و آتش تنش بين ايران و همسايه تركش بوجود آورد؛ اما دكتر ظريف وزير خارجه كشورمان با وجود فشردگي مذاكرات هسته اي با اتخاذ موضعي مدبرانه در برابر اين اظهارات سخيف توانست اين جرقه را خاموش كند و بروز يک تنش احتمالي را در نطفه خفه كند .

دكتر ظريف اعلام كرد كه ايران براي روابط استراتژك خود با تركيه در زمينه هاي مختلف، اهميت واحترام زيادي قائل است و در شرايط فعلي بايد تلاش تمامي كشورها در جهت استقرار ثبات و جلوگيري از گسترش نا امني در منطقه باشد.

کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.142 seconds.