.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ملت برای دولت و دولت برای ملت
حسن رمضانزاده

آنچه که در ساختار سازی حاکمیت نظام های سیاسی و اراده حکومت ها را بر روند سیاسی جامعه نقش مهمی از خود ظهور و بروز می دهد ، جامعه پویا و فعال مردمی است که در دیوان سیاسی از آن به عنوان ملت یاد میشود . براین اساس یک حاکمیت و یا نظام سیاسی  در مرحله نخست از قوانینی تبعیت میکنند که  رافع مشکلات اجتماعی جامعه باشد تا روابط مردم در پرتو این قوانین معنا و مفهوم سالم و درستی به خود گیردو چرخه توسعه همه جانبه آن نظام بطور هماهنگ در همه بخش ها میسر شود . آنچه که در این مسیر مبدا و سرچشمه و در نهایت مقصد قانونگذاری است ، ملت و یا مردم آن حکومت هست البته در جوامع مختلف این حاکمیت هدایتگرانه متفاوت است بطور مثال در جوامع اسلامی برای ایجاد یک نظام سیاسی اسلامی دین محوریت و ملت مقصد و پایگاه مذهبی محسوب میشود که بر اساس دین، قانونگذاران مبانی اسلامی را برای تناسب سیاسی جامعه بهره می گیرندرابطه دولت و ملت یک رابطه تعاملی و بر اساس ضرورت عقلی و حاکمیتی است زیرا ملت بدون دولت موجب هرج و مرج ، بی اقتداری ، تزلزل در امور ، بی ثباتی و نفوذ افکار دشمنان ، سستی در پایه های اساسی در بخش قوای سه گانه ، بی محتوایی و بی مقصدی نظام دولتی و صدها موارد دیگر را فراهم خواهد ساخت .
درواقع جایگاه دولت جایگاه رفیعی برای تنظیم امور فرد با اجتماع و جامعه و مجری حدود وحقوق و تامین کننده عزت و استقلال جامعه پویای اسلامی خواهد بود و در مقابل ملت نیز خواستگاه ترقی دولت در عرصه های مختلف ملی و فراملی می باشد که  پشتوانه عظیمی از یک نظام سیاسی اسلامی در ایران محسوب میشود . اما نکته اینجاست با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و تناسب شعار امسال آیا دولت برای ملت و یا ملت برای دولت باشد ؟ این سوالی است که امروز در سطوح مختلف جامعه مطرح است . با کمی تامل به شاخصه های مشخصه در قانوان اساسی دولت که از جمله اجزای قوای سه گانه است و حکومت نیز ار ارکانی چون سه قوه اساسی استوار شده لذا دولت در ایجاد فضای آرام و تعامل پذیر در همه بخشها نقش مهمی را برای ملت اسلامی پویا و اثر بخش ایفا میکند به نحوی که با رفع مشکلات و معضلات عدیده و تامین خواسته های به حق ملت ، با ایجاد تدابیر مدیریتی درست و صحیح از سوی مجریان دولتی، همراهی ملت را در همه عرصه ها و ازمنه و امکنه به همراه خواهد داشت .
از سویی ملت که از ارکان اجتماعی و سیاسی دولت محسوب میشود اقتدار و پویایی و نشاط خود را مدیون سیاست های اجرایی دولت می داند تلاش دارد با حمایت همه جانبه که با عزت افزایی و اقتدار پذیری ادغام است ، دولت را به منزل مقصود خود که عزت انقلاب اسلامی وپایداری سیاسی ایران را در عرصه فراملی و منطقه ای و حتی جهانی در همه عرصه ، برساند .
با این وجود باید گفت هم دولت در خدمت ملت و هم ملت در خدمت دولت باشد . با این تفاوت که ملت  برای اقتدار و سر افرازی خود خواستاردولتی سالم ، کم حاشیه ، بدون فساد مالی و اقتصادی و اخلاقی و مبتنی بر اندیشه های اسلامی ،مروج اصول الهی و اسلامی همچون حکومت نبوی و علوی و بدور از سیاسی کاریهای پنهانی ودر چارچوپ قانون اساسی ... باشد. 
 به فرموده مقام عظمای ولایت همدلی و هم زبانی دولت و ملت  زمانی تحقق خواهد یافت که دولتها در نظام اسلامی باید مورد حمایت مردم یعنی ملت باشند و امروز در این برهه زمانی این ملت  باید از دولت حمایت کند و این را یک وظیفه اسلامی بداند البته به فرموده رهبر عظیم الشان دولت باید در چارچوپ قانون اساسی دولتی مشروع اسلامی و رافع مشکلات مردم باشد .  همدلی و هم زبانی و حمایت دو سویه و پشت هم بودن ملت و دولت همراه با ولایتمداری و دینمداری و در چارچوپ اسلام و قرآن و قانون اساسی و زیر لوای رهبریت عالیقدر جهان اسلام حضرت ایت الله الامام خامنه ای می تواند کشوری داشته باشیم چون ایران همیشه سربلند که هیچ استکبار و دشمنی نتواند پایه های پر استوار اورا سست کند و چشم پر طمع و اسکتبار طلبانه را نسبت به این کشور خدایی کور خواهد کرد.

حسن رمضانزاده کارشناس فرهنگی و رسانه ای 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.658 seconds.