.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عراقچی: در وقت اضافه مذاکرات هستیم

 شمال نیوز: معاون وزیر خارجه درباره لغو تحریم‌ها گفت: نمی‌شود توافقی داشته باشیم که لغو تحریم‌ها در آن وجود نداشته باشد. این دو با هم سازگاری ندارند.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده کشورمان در لوزان،‌ در گفتگو با شبکه 1 سیما به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای پرداخت. وی گفت: "از دیروز جلسه وزرای خارجه گروه 1+5 شروع شد و یکی از سنگین‌ترین روزهای مذاکراتی را دیروز داشتیم."

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: "در وقت اضافه مذاکرات هستیم. قرارمان بر این بود که دیروز مذاکرات به سرانجام برسد ولی هیچ وقت اجازه ندادیم که زمان ما را اسیر خودش در محتوای مذاکرات بکند. زمان برای ما مهم است ولی محتوای مذاکرات و خواسته‌های‌مان از آن مهمتر است. بنابراین با توجه به اینکه برخی اختلافات و فاصله‌ها هنوز وجود داشت تصمیم گرفتیم که مذاکرات ادامه داشته باشد."

امیدواریم تا آخر امروز به جمع‌بندی برسیم

وی افزود: "خروج برخی از وزرای خارجه در حقیقت هیچ معنای خاصی ندارد. آنها فکر می‌کردند دیروز تا ظهر همه چیز تمام خواهد شد و می‌توانند در جلسه پایانی مشارکت داشته باشند. اما مشاهده کردند که بحث‌ها خیلی جدی‌تر و عمیق است و اختلافات باید رفع شود. وزرای خارجه تعهدات‌ خودشان را دارند. برخی از آنها خارج شدند ولی این اصلا به معنای توقف مذاکرات و یا کم‌اهمیتی نسبت به مذاکرات نیست. گفتگوها ادامه خواهد داشت."

عراقچی با اشاره به توقف مذاکرات برای تنفسی کوتاه و ادامه آن از یک ساعت بعد گفت: "امیدوار هستیم که تا پایان امروز به جمع‌بندی برسیم اما همانگونه که گفتم اجازه نخواهیم داد که زمان ما را در توجه به جزئیات و محتوا اسیر خود سازد."

معاون وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید امیدوار هستیم که تا آخر امروز بتوانیم به  جمع‌‌بندی برسیم. "باید درباره همه موضوعات به یک راه‌حل برسیم. در خیلی از مسائل این کار انجام شده. پیشرفت خوبی را داشته‌ایم."

در بسیاری از موضوعات به راه‌حل رسیده‌ایم

مذاکره کننده ارشد کشورمان در تشریح مسائل اختلافی و میزان دستیابی به راه‌حل برای آنها گفت: "تقریبا همه موضوعاتی که در دستور کار است باید به یک راه‌حل برسیم. هر کدام راه‌حل‌های جداگانه خودشان و جزئیات بسیار زیادی دارند که باید درباره آنها تصمیم‌گیری شود. در خیلی از مسائل این کار انجام شده و در چند روز گذشته به پیشرفت خیلی خوبی در خیلی از مسائل دست یافته‌ایم. دیروز بالاخص با توجه به فشردگی مذاکرات و حضور وزرای خارجه پیشرفت خوبی را انجام داده‌ایم."

وی تأکید کرد: "تا زمانی که درباره همه مسائل به راه‌حل نرسیده‌ایم نمی‌توانیم بگوییم که مجموعه منسجمی را داریم بنابراین همه موضوعات کماکان در دستور کار است  ولی راه‌حل‌ها در دو یا سه موضوع هنوز به یک جمع‌بندی نرسیده و اختلاف‌نظر درباره آنها وجود دارد، امیدوار هستیم که این موضوعات نیز امروز حل شوند."

عراقچی گفت: "هدف ما در این مذاکرات این است که از یک طرف اعتماد‌سازی نسبت به برنامه‌ هسته‌ای ایران انجام شود و از طرف دیگر تحریم‌ها رفع شود. این موضوعات کاملا به هم مرتبط است. در هر دو موضوع یکی یا دو نکته است که هنوز جای کار دارد و راه‌حل مشخصی برای آنها نیافته‌ایم. ایده‌هایی است که اجازه دهید هر گاه جمع‌بندی گشتند اطلاعات کامل و جزئی را در اختیار ملت بزرگ ایران قرار خواهیم داد."

بدون یک چشم انداز کاملا روشن و دقیق برای لغو تحریم‌ها توافق نخواهیم داشت

عراقچی بار دیگر تأکید کرد که در یک توافق هسته‌ای باید تمام تحریم‌های ضد ایرانی لغو شوند. "همانطور که بارها گفته شده و در چند روز اخیر هم حتی توسط وزیر محترم امور خارجه کشورمان تکرار شده، نمی‌‌شود توافقی داشته باشیم که در آنها لغو تحریم‌ها وجود نداشته باشد. این دو قطعا با یکدیگر سازگاری ندارند. حتما همه تحریم‌ها باید لغو شوند متهی تحریم‌ها یک گستره زیادی دارند، چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی. موضوعات و مسائلی که مورد تحریم‌ هستند بسیار متنوع هستند. نوع تحریم‌ها و مرجع صادر کننده آنها نیز متنوع هستند: شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا؛ در موضوعات مختلف. اینها باید تفکیک شوند و مشخص شوند که به چه ترتیبی صورت خواهند گرفت."

مذاکره کننده ارشد کشورمان افزود: "مصر هستیم که در گام اول توافق همه تحریم‌های اقتصادی، مالی، بانکی و نفتی لغو شوند و چارچوب مشخصی برای تحریم‌هایی که احیانا با قسمت‌های دیگر مرتبط هستند پیدا شود و دقیقا تکیلف آنها مشخص شود. بهرحال بدون یک چشم انداز کاملا روشن و دقیق برای لغو تحریم‌ها حتما توافق نخواهیم داشت."

وی گفت که در "پایان امروز توافقی نخواهیم داشت بلکه طی یک بیانیه مطبوعاتی اعلام پیشرفت خواهیم داشت." /250 تسنیم


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.11 seconds.