.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با همزمانی گرامیداشت نوروز با فرهنگ سوگواری فاطمیه
امسال نوروز ما در فاطمیه، رنگ و بوی خاصی دارد
شمال نیوز : کسی تردید ندارد که نوروز ما در فاطمیه، رنگ و بوی خاصی خواهد داشت و مردم ضمن رعایت آداب و رسوم حسنه نوروزی مثل دعای عید، نماز عید، صله رحم، دید و بازدید، میهمان نوازی، سفرهای متنوع زیارتی و سیاحتی، عیادت از بیماران، حضور بر سر قبور شهدا و درگذشتگان....
امسال نوروز ما در فاطمیه، رنگ و بوی خاصی دارد

شمال نیوز : وقتی جامعه ای به بلوغ فرهنگی رسیده باشد، نگرانی از همزمانی فرارسیدن دو مناسبت متضاد با دو رویکرد شادی و غم، نگرانی نابجایی است و نباید دغدغه تجاوز شادمانی به حریم سوگواری داشت، زیرا متولی هر دو مناسبت، یکی است، یعنی مستقبلین نوروز، عزاداران فاطمه (س) نیز هستند و از این رو، وقتی دل، غمگین است، دهان، نمی خندد و طبق قاعده اعضای یک پیکره، اگر هریک از اعضاء دچار مصیبتی شوند، چشم، می گرید! دست، می نوازد! پا، همراهی می کند! زبان، می نالد! فکر، چاره ای می اندیشد! حس، همدردی می کند! دل می سوزد! و خلاصه بقول سعدی: "چو عضوی به درد آورد روزگار   دگر عضوها را نماند قرار!" 

مردم ما پیش و بیش از ملیت خویش، در فطرت خود، الهی اند و به تبع آن متقدم از ایرانی دانستن خود، اسلامی، نبوی، علوی، فاطمی، حسنی، حسینی و ... و نهایتاً مهدوی اند و از این رو، مناسبت های شخصی، قومی، قبیله ای، اجتماعی و ملی این مردم، مستقیماً متأثر از آموزه ها و مناسبت های دینی و شرعی است، فلذا هرگز کسی در ایام  عزای سید و سالار شهیدان در عاشورا، شادی نمی کند، به بزم نمی رود، حریم نمی شکند، عصیان نمی کند، مرزها را نادیده نمی گیرد و در یک کلام اینکه، ملت مسلمان و شهیدپرور ایران نیاز به سفارش و نصیحت امثال ما نداشته و قطعاً در فاطمیه که مادر عاشوراست، به استناد و اعتبار آنچه که در تلاقی سالهای قبل نورور با ماههای محرم و صفر و فاطمیه به ثبت رسیده است، اعتقاد و عاطفه ای را به نمایش می گذارد که عالم و آدم را مات و انگشت به دهان خواهد کرد!

کسی تردید ندارد که نوروز ما در فاطمیه، رنگ و بوی خاصی خواهد داشت و مردم ضمن رعایت آداب و رسوم حسنه نوروزی مثل دعای عید، نماز عید، صله رحم، دید و بازدید، میهمان نوازی، سفرهای متنوع زیارتی و سیاحتی، عیادت از بیماران، حضور بر سر قبور شهدا و درگذشتگان، رسیدگی به حال کهنسالان فامیل، توجه به فقرا و خانواده های کم بضاعت، محبت به ایتام، حضور در منازل خانواده های شهدا و جانبازان و دهها سنت حسنه دیگر، قطعاً ضمن پرهیز از شادی های توأم با لهو و لعب و یا برگزاری مراسم جشن و پایکوبی به هر مناسبتی در این ایام فاطمی، نام و یاد و نماد فاطمیه را در همه مجالس و محافل زنده داشته و حتی در ادبیات نیز از واژه هایی مثل" مبارک باد، تبریک، شادباش و غیره" استنکاف ورزیده و کلماتی مشابه "گرامی باد، زنده باشی و غیره" را جایگزین خواهند کرد!

صدالبته سال شمسی 1394 به اعتبار نام نامی حضرت فاطمه زهرا(س) یک سال فرهنگی و اخلاقی خواهد بود و در روزهای پیش رو، در حالیکه به روال سنوات قبل، یکایک مردم برای بهبود معیشت خویش، تلاش و جدیت خواهند ورزید، همزمان با رمز یازهرا(س)، عملیات فرهنگی و اخلاقی فراگیری را علیه سونامی فرهنگی غرب و نظام سلطه جهانی موسوم به جنگ نرم آغاز خواهند کرد و نمی گذارند که شیعه و ایران اسلامی که در مقابل تهدیدات نظامی، تحریم های گسترده اقتصادی، اعمال تروریستی و تخریبی و دهها گزینه مشابه، آسیب ناپذیر جلوه کرده اند، در برابر سونامی فرهنگی استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی که در سودای غربت شیعه و انزوای ایران اسلامی را می پرورانند،، کم آورده و یا میل به سقوط بیابد!

ارزیابان جامعه و ناظران بی المللی می توانند ادعای ما را در همین ایام آغازین سال نوی شمسی ارزیابی کرده و در عمل مشاهده کنند و به عینه دریابند که بی جهت مردم ما نمی گویند: سالی که نکوست، از بهارش پیداست!

فاطمیه ی دوم در فرهنگ ما، فاطمیه ای با قوت تاریخی و روایتگری بالاتری است و طبعاً انتظار می رود که فاطمیون جامعه ما یعنی همه مردم، در برگزاری مجالس سوگواری و تجلیل از مقام فاطمه زهرا(س) سنگ تمام گذاشته و با همدردی کامل با اهل بیت پیامبر(ص)، کمی از غربت و مظلومیت این خاندان  و ترجیحاً از غربت این بانوی غریب در فضای بیت الاحزانی فاطمیه ی کبیر بکاهند و جامعه ما را تا هر آنچه که ممکن است، رنگ و بوی فاطمی دهند.

در پایان قابل ذکر است که انشاءالله مراسم شادمانی سال نو و مناسک جشن های اول سال پس از پایان یافتن فاطمیه ی عزیز یعنی پس از پنجم فروردین سال 1394 به قوت خود باقی است و خوشبختانه رسانه ملی و سایر فرهنگسراها و نهادهای فرهنگی جامعه نیز با برنامه های متنوع خود، در این دو مناسبت مردم ما را همراهی خواهد کرد.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.078 seconds.