.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سال 94 ، سال خوبی است؛ اگر...
محمود ملکی

شمال نیوز: گمانه زنی های نامگذاری سال جدید، برای برخی از ایرانیان از اواخر اسفند شروع می شود و برخی گاهی بر اساس تحلیل و گاهی هم بر اساس یک اطلاع، نام سال جدید را که اولین بار از سوی رهبر انقلاب و در پیام نوروزی ایشان اعلام می شود را پیشاپیش حدس می زنند.در روز های اخیر پیامی از سوی برخی از مخاطبان در شبکه های اجتماعی با مضمون : «سال 1394 سال همدلی و همزبانی ملت و دولت،مبارک باد»،دست به دست می چرخید.شعار و آرزویی که ممکن است شعار سال باشد؛و یا نه،ممکن است فقط حدس و آروزی عده ای برای سال جدید باشد.

فارغ از اینکه شعار و نامگذاری سال جدید چه باشد، شعار همدلی و همزبانی ملت و دولت، آرزوی خوب و قابل دسترسی است که ملت و دولت توامان می توانند به دنبال محقق کردن آن باشند،چرا که در سال جدید حوادث و اتفاقاتی که سرنوشت دولت و ملت ایران را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد،خیلی زود آغاز خواهد شد.

در نخستین روزهای بهار، تا حد زیادی تکلیف پرونده هسته ای کشورمان مشخص خواهد شد؛ دیپلمات های کشورمان از چند روز گذشته در حال مذاکرات سخت و فشرده با همتایان خود از آمریکا و سایر کشورهای دخیل در مذاکرات هستند و احتمالا در روزهای اول نوروز نیز این مذاکرات ادامه خواهد یافت.

نتیجه این مذاکرات هر چه باشد، رفتار با آن،اجماعی ملی را می طلبد که جز در سایه همدلی و همزبانی دولت و مردم به دست نخواهد آمد. اگر توافق هسته ای حاصل شود و ملت ایران به پایمردی های زحمت کشان صنعت هسته ای و دیپلمات های انقلابی خود،به آنچه مطلوب دولت و ملت است دست یابند، لزوما باید به همدلی و همزبانی بیشتر ملت و دولت منجر شود و از آن بهره ای ملی و نه جناحی و سیاسی برداشت شود؛ که در این سالها همه ملت و حاکمیت غیر مستقیم و مستقیم، به صورت ذهنی و عینی، خود را درگیر تحولات این پرونده مهم در عرصه سیاست خارجی کشور دانسته اند. رسیدن به توافق مطلوب هسته ای اگر حاصل شود، باید مبنایی برای همدلی و همزبانی ملت و دولت برای پیشرفت و گذر از مراحل کنونی به مراحلی بالاتر و عزتمندانه برای این مردم و این خاک شود.

اگر هم توافق مطلوب هسته ای برای ایران به دست نیامد، باز این ملت و دولت هستند که باید همدل و همزبان در کنار هم ایستاده و همچون گذشته سنگ بنای پیشرفت کشور را در عین تخاصم و عداوت مخالفان این ملک و دین، بر زمین نهند.همانگونه که در صورت توافق استفاده سیاسی و جناحی، زمینه همدلی و همزبانی ملی را از بین می برد،در صورت عدم توافق هسته ای نیز، تخریب و نق زدن های سیاسی و جناحی، خلاف همدلی و همزبانی است.همه باید بدانیم که چه با توافق هسته ای و چه بدون توافق هسته ای، این کشور و ملت بزرگ همچنان خواهند بود و قطار پیشرفت این کشور در حال حرکت خواهد بود تا پیچ های تاریخی و تاریخ ساز را پشت سر بگذارد.

در میانه های سالی که در پیش رو است، عمر دولت دکتر حسن روحانی،از میانه هم عبور خواهد کرد و به تدریج دولت لازم است پیش از دیگران، به خود ارزیابی مشغول شود. پس از گذشت دو سال از دولت، دولتیان دیگر باید انتقادها از دولت سابق را در برنامه های خود کم رنگ تر از گذشته نمایند و بگویند که خود برای این مردم چه کرده اند. به تدریج باید ثمره زحمات دولتیان نه در آمار و اطلاعات که در زندگی عملی مردم هم خود را نشان دهد. نکته این است که اگر خود ارزیابی های دولتیان منصفانه و جوانمردانه باشد، مردم همدل و همزبان در کنار دولت خواهند ایستاد؛ حتی اگر دولتیان در خود ارزیابی شان کمتر از آنچه خواسته اند و یا توانسته اند در زندگی مردم تحول ایجاد کرده باشند؛ اعتراف به کم کاری ها و موانع احتمالی در کنار تلاش برای جبران، مردم را همدل و همزبان در کنار آنان نگاه خواهد داشت.

در اواخر سالی هم که در پیش روست، انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.انتخاباتی که اگر چه برای بازیگران سیاسی اهمیت فراوانی از منظر پیروزی و شکست دارد. برای مردم اهمیت آن در تشکیل مجلسی است که در فرایند انتخابات آن، از آغاز تا پایان و تشکیل مجلس، اخلاق مدارانه و منصفانه طی شود و در نهایت مجلسی تشکیل شود که فارغ از غلبه هر کدام از جناح های سیاسی در آن، مجلسی کارآمد و مقتدر باشد و بتواند دو وظیفه اصلی خود یعنی قانونگذاری و نظارت را به بهترین وجهی انجام دهد. کسانی که از همین ابتدای سال خود را مهیای شرکت در چنین رخداد سیاسی بزرگی در کشور می کنند بدانند که بی اخلاقی های مرسوم در ادوار مختلف، فضای تخریب و تهمت زدن، بی توجهی به منافع ملی و مردم،تلاش برای حذف رقیب به هر قیمت و ... فضای همدلی و همزبانی را از بین می برد.

در سالی که پیش روست چه در اوایل آن که مساله هسته ای مطرح است و چه در اواسط آن که مساله بررسی و ارزیابی دولت در میان است و چه در اواخر آن که انتخابات مجلس انجام خواهد پذیرفت،همه فعالان سیاسی متوجه این نکته باشند که همدلی و همزبانی مردم را دچار خدشه نکنند. در شرایط امروز بین المللی و منطقه ای،تقویت اجماع ملی در داخل برای تحصیل منافع مردم، بیش از هر موفقیت سیاسی و جناحی اهمیت دارد.

فعالان سیاسی در سالی که پیش رو داریم می توانند مشق از خود گذشتگی و ایثار برای رسیدن به خیر جمعی داشته باشند،می توانند تمرین اخلاق مداری برای بهبود و زیباتر شدن حال و هوای سیاست داشته باشند. سال 1394 سال مهمی برای کشور است و همچنبن سال مهم تری برای سیاستمداران و فعالان سیاسی که ثابت کنند می توانند برای تقویت همدلی و همزبانی ملی، گاهی از منافع شان درگذرند. نشان دهند گاهی می توانند از واکنش های آنی حذر کنند به خاطر منافع مردم و کشور. می توانند از موفقیت های رقیبی که در مجلس است یا در دولت، خوشحال شوند و به آن افتخار کنند. آنان هستند که باید ثابت کنند که می خواهند در این کشور همدلی و همزبانی تقویت شود یا نه موفقیت سیاسی و جناحی خود را مثل ادوار سابق بر منافع ملت ترجیح می دهند.

سال 1394، می تواند سال خوبی برای ملت ایران باشد، اگر سیاستمداران متوجه مسئولیت های خود باشند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.31 seconds.