.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شوق خرید عید و چشم‌هایی در انتظار سخاوت دست‌ها
آزاده بابانژاد

 شمال نیوز/ آزاده بابانژاد: زمستان در حال عبور از کوچه‌های پایانی است تا به بهاری نو سلام دهد، این روزها شوق خرید عید است و خانه‌تکانی، همین نزدیکی‌ها چشم‌هایی هستند که به سخاوت دست‌هایی مهربان، امید بسته‌اند.

هر چند سایه تورم همچنان بر مردم ایران سنگینی می‌کند و هیچ چیزی جز «حاجی‌ارزونی» نمی‌تواند دردهای اقتصادی مردم را التیام بخشد، اما در آستانه نوروز، گویی دیگر خرید عید به عنوان یک سنت دیرینه، حتی هراس از غول تورم را نیز از بین می‌برد.

این روزها هر خانواده علاوه بر خانه‌تکانی، زمانی را نیز به خرید عیدانه با رفتن به مراکز خرید، فروشگاه‌های بهاره و زنجیره‌ای، مغازه‌ها و حتی خرید از دست‌فروشان اختصاص می‌دهد.

آنهایی که حقوق ثابت و ماهانه‌ دارند سعی می‌کنند خریدهای خود را در یکی دو روز انجام دهند و آنها که روزمزد هستند نیز معمولاً چندین‌بار برای خرید لوازم عید از خوراکی گرفته تا پوشاک و تزیینات، به بازار مراجعه می‌کنند.

بازار خودروهای دربستی گرم است و البته ترافیک سنگین در خیابان‌های منتهی به بازار نیز برای رانندگان، کلافه‌کننده و برای مردم نیز مایه دردسر و اتلاف وقت است که گاهی شادی‌ و لذت خرید عید را از بین می‌برد.

احسان و نیکوکاری، واژه‌هایی عجین با مردم

از این‌ها که بگذریم هرساله در آستانه نوروز، آیین جشن نیکوکاری در سراسر کشور برگزار می‌شود تا سنت حسنه احسان ترویج یابد و کسانی که قصد کمک به هم‌نوعان خود را دارند، از این فرصت استفاده کنند.

احسان و نیکوکاری واژه‌های غریبی نیستند، در این عصر که شاید احساس می‌شود نیکی‌ها رو به فراموشی رفته‌اند اما هستند انسان‌هایی که در گیرودار همه مشکلات و دغدغه‌ها، به دستگیری از نیازمندان می‌اندیشند.

کمیته امداد، پیشتاز در امدادرسانی به نیازمندان

کمیته امداد امام خمینی به عنوان یک نهاد مقدس و پیشتاز در دستگیری از نیازمندان و در راه‌ماندگان، در طول سال‌های سال توانسته است نقش خود را در کمک‌رسانی و امداد به نیازمندان زیرپوشش و حتی نیازمندان موردی، به خوبی ایفا کند.

از نصب صندوق صدقات در معابر و فراهم کردن جهیزیه نوعروسان تا ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری با دادن قلک‌ها و پاکت‌های جشن نیکوکاری به دانش‌آموزان و اکنون با راه‌اندازی سامانه "صدقه تلفنی" سعی کرده است شادی‌ها را بین همه تقسیم کند.

افزایش مشارکت مردمی در نهاد کمیته امداد

شاید به نظر برسد که تورم، تاثیری در کمک‌های نقدی و غیرنقدی به مستمندان و نیازمندان داشته باشد اما به گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی مازندران، درصد مشارکت مردمی مازندران در امدادرسانی به افراد نیازمند، از ابتدای سال‌جاری تاکنون با رشد 48 درصدی نسبت به سال گذشته، به رقم 94 میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است.

تیمور طهماسب‌پور عنوان کرد: از جمعیت حدود سه میلیون نفری مازندران، 3.8 درصد آنها زیر چتر حمایتی کمیته امداد قرار دارند و علاوه بر آن، کمک‌های موردی نیز در طول سال انجام می‌شود.

وی با اشاره به نقش کمیته امداد در دستگیری از زنان سرپرست خانوار و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: در حال حاضر، 41 هزار و 300 زن سرپرست خانوار در مازندران زیرپوشش این نهاد مقدس هستند.

بیش از 5 هزار یتیم، زیرپوشش کمیته امداد مازندران هستند

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی مازندران ادامه داد: 54 هزار و 383 سالمند، یک‌هزار و 454 بیمار صعب‌العلاج و یک‌هزار و 500 کودک زیر شش سال استان در حمایت این نهاد قرار دارند.

طهماسب‌پور گفت: 240 هزار یتیم با 700 هزار حامی در کشور وجود دارد که از این تعداد، 5 هزار و 206 یتیم با 29 هزار و 942 حامی، در حمایت کمیته امداد امام خمینی مازندران هستند.

این تلاش‌ها با هدف عمل به دستورات الهی درباره انفاق، اکرام ایتام و کمک به نیازمندان، احترام به کرامت انسانی، عمل به سیره امامان معصوم (ع)، کم کردن فاصله طبقاتی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

در اینکه تا چه حد تلاش شده و تا چه حد نتیجه خوبی به دست آمده است، در هدف مهم دیگری خلاصه می‌شود که توانمندسازی مددجویان نام دارد.

کمیته امداد حضرت امام خمینی با ارائه تسهیلات ارزان به مددجویان، سعی کرده تا آنها را از تکفل خود خارج کرده و به افرادی کارآفرین تبدیل کند اما همچنان ناظر و پیگیر فعالیت‌های مددجویان خود باشد.

اکنون بسیاری از مددجویان حتی با دریافت تسهیلات اندک، دست به کار اقتصادی زده‌اند و نه‌تنها مشکلات خود و خانواده خود را حل کرده‌اند بلکه افرادی نیز در کنار آنها مشغول کار شده‌اند.

هیچ واژه و جمله‌ای نمی‌تواند احساس یک نیازمند را زمانی که زنگ خانه‌اش به صدا درمی‌آید و بسته و هدیه‌ای تقدیم او می‌شود را توصیف کند.

به‌راستی دریای نیکی‌ها را اندازه و حدودی نیست که وسعت بیکرانش را تنها خدا می‌داند و چه خوب گفته است سعدی شیرازی که تو نیکی می‌کن و در دجله انداز، که ایزد در بیابانت دهد باز.

گاه در مراسم نیکوکاری و خیریه، پای صحبت انسان‌های نیکوکار می‌نشینیم و متوجه می‌شویم که آنها لذت ایثار مال را به خوبی درک کرده‌اند و حتی اگر خود نیز با مشکل مواجه شوند، همچنان دوست دارند از شیرینی این عمل خیرخواهانه، دور نشوند.

آنها از خاطرات خود می‌گویند و اینکه لطف خدا شامل حال‌شان می‌شود و در بسیاری از اوقات که هیچ نیرویی نمی‌توانست به دادشان برسد، گویا از غیب، عاملی باعث شده تا در کار آنها گره‌گشایی شود.

ایستگاه‌های مهربانی در آستانه نوروز

مردم فهیم ایران به نوع‌دوستی و کمک به یکدیگر در شرایط سخت، زبانزد دنیا هستند، مردمانی که وقتی پای مهربانی و ایثار و عزت به میان بیاید از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

ایستگاه‌های احسان و نیکوکاری در مدارس، پایگاه‌های بسیج و مصلاهای جمعه سراسر کشور نمادهایی از فرهنگ نیکوکاری هستند که مردم ایران سال‌هاست با آن آشنایند.

مهم نیست که ارزش ریالی هدایا چه اندازه است، مهم نیّت و قصد پاکی است که قدم‌ها و دست‌هایی را در راه کار خیر به حرکت و شوق درمی‌آورد تا آن‌سوتر، پایانی باشد بر انتظار چشم‌هایی بی‌پناه و نیازمند.

از مدرسه تا مصلاهای جمعه، میعادگاه‌های تقسیم شادی

روز چهارشنبه 13 اسفندماه 93، تجربه خوبی برای دانش‌آموزان سراسر کشور بود زیرا با پاکت‌های هدیه‌ به مدرسه رفتند و هدایای خود را در صندوق جمع‌آوری هدایا قرار دادند، آنها می‌دانند که این پول‌ها با کمک کمیته امداد امام خمینی، به دانش‌آموزان نیازمند مدرسه‌شان کمک خواهد تا نوروز خوبی داشته باشند.

روز پنج‌شنبه 14 اسفندماه 93 در پایگاه‌های مقاومت بسیج سراسر کشور و روز جمعه 15 اسفندماه نیز در مصلاهای سراسر کشور، صندوق‌هایی برای کمک به نیازمندان قرار داده می‌شود تا افرادی که قصد کمک به مستمندان را دارند از این فرصت استفاده کنند.

اشک شوق

اسفند 93 به نیمه راه رسیده است و آرام‌آرام سوز زمستان با طراوت بهار معاوضه می‌شود، امید که در لحظه تحویل سال، اشکی از دیده هیچ یتیمی سرازیر نشود مگر اشک شوق و شکرگزاری.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 21 اسفند 1393
سلام آقا خانم بی خیال اینهمه بنیاد مستضعفان این همه صندوق صدقان اینهمه گدا شما دیگه جان مادرتون ول کنید ما خر هستیم نه اینقد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.273 seconds.