.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حمل و نقل و چالشهای آن در استان
بهمن صادقی لاریمی
حمل و نقل و چالشهای آن در استان

 شمال نیوز: نوروز نزدیک شد و سفر نوروزی و ترافیک فلج کننده در این ایام سال در بعضی از مناطق کشور از جمله مازندران بهانه ای شد تا گریزی هر چند مختصر به  وضعیت راههای استان داشته باشیم. 

روزی نیست که در رسانه ها شاهد خبر مرگ انسانهای بی گناه نباشیم ،امروز راههای کشورتبدیل به قربا نگاهی شده که اگر تلفات دهساله مادی و معنوی آنها را به حساب آوریم به تنهایی از کل تلفات جنگهای دهساله خاورمیانه اگر بیشتر نباشد کمتر نیست حال فرقی ندارد این تلفات در کدام استان و در کدام نقطه از کشور باشد، چرا که همه انسانها باهم برابر و مرگ هر یک از آنها ناگوار خواهد بود.
هرچند در این خصوص مقاله های بیشماری نوشته شده ولی به سرانجامی نرسیده است. بنده به عنوان کسی که بیش از دو دهه در برنامه ریزی و بودجه ریزی مشغول کار بوده، یکی از مهمترین دلیل آن را عدم رعایت اولویتها می دانم ،به گونه ای عمل می کنیم که می خواهیم همه را از خود راضی نگه داریم . به همین دلیل پروژه ها را خرد کرده و با تخصیص اعتبار اندک ،زمان بهره برداری از پروژها طولانی  گشته ،در نتیجه هزاران میلیارد سرمایه عاطل و باطل بر زمین مانده که بهره برداری مناسبی از این سرمایه گذاری انجام شده صورت نمی گیرد و به همین دلیل  امروزتعداد  پروژه های نیمه تمام از مرز 3000 گذشته است ، روشی را که طی چند سال گذشته پیش گرفتیم اگر بخواهیم بر همان منوال حرکت کنیم نه اینکه هیج پیشرفتی نخواهیم داشت بلکه پس رفت خواهیم داشت وروز بروز منابع ما کمتر و مشکلات هم بیشتر خواهد شد.

لازم است  اولویتهای هر استان تعریف و اعتبارات بر همان اساس تقسیم و توزیع گردد. اگر در حال حاضر اولویت  بیشتر استانهای کشور تامین آب باشد ،اولویت اول مازندران راه است زیرا در استانها ی شمالی کشور محدودیت منابع آبی وجود ندارد یا اگر هم دارد به حادی دیگر مناطق نیست  در بخش آب ضعف مدیریتی و عدم بهره برداری مناسب از منابع موجود بیشتر
مشهود می باشد تا محدودیتها ،ولی در بخش راه با محدودیت فراوانی روبرو هستیم مثل  ،آزادسازی زمین،حمل مصالح، محدودیتهای اعتباری ،جنس زمین و...همچنین محدودیتهای ترافیکی که در پایان هر هفته رخ می دهد. مثل یک طرفه کردن جاده های ورودی به مازندران ، هیچ استانی مثل مازندران با این محدودیتها مواجه نیست این کار ضمن اینکه آسایش مردم ساکن در روستاها و کناره های این راهها را باچالش جدی مواجه نموده است  قطعا بر اقتصاد حمل و نقل مازندران  تاثیر منفی گذاشته است ،جا دارد دستگاههای متولی بخش حمل و نقل مطالعه جامعی  دراین خصوص انجام دهند. مشکلات بخش حمل و نقل به تنهایی توسط  اداره کل راه و شهرسازی نمی تواند مرتفع گردد و تا آنجا که بنده اطلاع دارم به طور کلی راه و شهرسازی تقریبا در تمام استانها جزء دستگاههای اجرایی پر تلاش و همیشه در میدان کار مطرح می باشند  هر چند این دستگاه هم مثل بقیه نقطه ضعفهایی دارد ولی اگر بخواهیم در این کار فقط آنها را نقد یا سرزنش کنیم  غیر منصفانه است هر کسی که با ساختار تصمیم گیری کشور آشنایی داشته باشد می داند که دو مرجع مهم تصمیم گیری در استانها وجود دارد که نقش و عملکرد آنها میتواند تاثیر به سزایی در رشد و توسعه استانها داشته باشد که یکی از آنها شورایبرنامه ریزی و توسعه استانها ست  که وظیفه سیاستگزاری و اولویت بندی دراستانها را در حیطه وظایف خودشان بعهده دارند و دیگری کمیته برنامه ریزی شهرستانهاست که انتخاب و اولویت بندی پروژه های شهرستانها را به عهده دارند. هنر مدیران ما باید این باشد که در زمان محدودیت منابع چگونه تصمیمات عقلایی بگیرند و به بهترین وجه به تخصیص بهینه منابع بپردازند  وگرنه در زمان فراوانی منابع هرکسی میتواند مدیر باشد و مدیریت در فراوانی منابع کار هرکسی می تواند باشد .

مشکل ساختاری بخش راه در همه جای استان وجود دارد اما با عنایت به شناخت بیشتری که از راه کناره ای ساری  - بابلسر دارم می دانم که راه ساری به بابلسر از مسیر کناره ای یکی  از مهمترین راههای فرعی استان می باشد که به نوعی گزینه دوم راه ارتباطی شرق و مرکز مازندران به غرب استان است که یک محورمهم و توریسستی محسوب گشته و کمتر مسافری است که از این مسیر نگذشته باشد این راه مناطق پر جمعیتی از جمله روستاهای  سید محله ،زرین کلا،لاریم  ،کردکلا، انامرز و...و شهرهایی چون ،کوهی خیل ،جویبار ،بهنمیر ،بابلسر و...وصل  می کند ،خصوصا در فصل بهار و تابستان جاده فرح آباد - بابلسر که به جاده پلاژ معروف می باشد وبسیار هم پر رفت و آمد می باشد در سه راهی لاریم –زرین کلا، به  راه کناره ای متصل  گردیده که  ترافیک  ناشی از آن تلفات انسانی و مادی جبران ناپذیری را به مردم منطقه تحمیل نموده است. این جاده نزدیک به نیم قرن است که ساختار اصلی آن  به همان شکل  دست نخورده باقی مانده و از دهها تقاطع همسطح  غیرایمن برخوردار بوده و کیفیت آسفالت و شانه های آن بسیار نامطلوب می باشد .انتظار اهالی از شورای برنامه ریزی و توسعه استان اینست که اولویتهای استان را لحاظ نموده همچنین با عنایت به نزدیک بودن سال 1394 و انتخاب پروژهها توسط دستگاههای اجرایی و فرمانداریها ،از کمیته برنامه ریزی شهرستانهای ساری،جویبار،بابلسر و..انتظار می رود که در انتخاب پروژه ها و تخصیص اعتباردرسال 94 به این بخش مهم و حیاتی توجه بیشتری شود. همچنین اداره کل راه و شهرسازی استان با کمک نمایندگان مجلس در شورای اسلامی از اعتبارات ملی بخش حمل ونقل که اتفاقا قابل توجه می باشد جهت احداث و توسعه راههای  استان استفاده نماید.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.24 seconds.