.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شورای شهردار یا شهردار شورا مساله این است
حامد صمدلویی
شورای شهردار یا شهردار شورا مساله این است

شمال نیوز: حامد صمدلویی - مدیریت شهری در گرگان تا کنون سابقه نداشته که اینگونه مورد توجه شهروندان ، نخبگان فعال اجتماعی، رسانه ها و مسئولین قرار گرفته باشد. فضای تحلیلی پیرامون عملکرد شهردار صادقلو نشان از قطبی بودن صحن شورای شهر گرگان در دو فراکسیون اکثریت منتقد و اقلیت هوادار قابل ارزیابی است.

چنین فضایی هم اینک در سطح مسئولین و جامعه نیز منتقل شده و به همین خاطر است که این روزها در همه جا سخن از رفتن و یا ماندن شهردار گرگان است.

در حوزه عمومی و فضای عملیاتی عملکرد شهردار صادقلو با رضایت شهروندان گرگانی مواجه شده و به این دلیل،‌ برخی مسئولین بلند پایه نظیر نماینده ولی فقیه در استان و فرماندار گرگان که دغدغه توسعه دارند علنا نسبت به معادلات پیچیده منازعه بین فراکسیون اکثریت منتقد و شهردار، تاکید بر تعامل نمایند.

با نگاهی به ترکیب منتخبین شورای چهارم گرگان که ۵ عضو آن از جامعه مهندسی می باشند پیام روشنی از مطالبات عمرانی شهروندان گرگانی را به نمایش می گذارد. مطالباتی که در ابتدا با انتخاب شهردار صادقلو انتقاداتی را به همراه داشت اما بعدها و در پس افتتاح پل روگذر میدان شهید دکتر قندهاری، پارکینگ طبقاتی عدالت ۱۷، پارک بانوان و از همه مهمتر مدیرت جهادی در تکمیل پروژه پل زیرگذر میدان معلم و افتتاح زود تر از موعد آن به همراه چندین و چند پروژه ریز و درشت دیگر عملکرد شهردار از سوی شهروندان گرگان متهورانه و رضایت بخش تلقی شد.

در بخش جامعه مدنی گرگان که عموما طنین ناموزون پیرامون پدیده های سیاسی و اجتماعی از سوی دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب در مقاطع مختلف شنیده می شود، اتفاق نظر نسبت به عملکرد شهردار صادقلو وجه اشتراک بنیادی حول محور توسعه توسط نخبگان فعال اجتماعی دو جناح در گرگان را به نمایش می گذارد.

اما آن سو تر در اردوگاه منتقدین شهردار که به لحاظ قانونی اختیارات تام در ارتباط با تصمیمات حوزه شهرداری دارند فضا به گونه دیگری است.

فراکسیون اکثریت شورای شهر گرگان که متشکل از سبطی، قدس مفیدی، کبیر، پزشکپور، کلاتی، نورا، پائین محلی، جرجانی و فدوی می باشند انتقادات خود نسبت به عملکرد شهردار را ابتدا از طریق خفیف ترین اختیار قانونی مبتنی بر ماده ۷۳ که (( تذکر)) می باشد به هیات رئیسه تقدیم کردند.

در ماده ۷۳ به صراحت آمده است که چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. اما گویا ربیعی رئیس شورای شهر گرگان که تصریحا به همراه هزارجریبی، گرزین و یوسفی عضو فراکسیون اقلیت هوادار شهردار نیز می باشد خبر از ابلاغ تذکر فراکسیون اکثریت به شهردار و درخواست زمان برای اعمال تذکر از سوی شهردار را مطرح می نماید.

از شواهد و قرائن پیداست فراکسیون اکثریت به این نتیجه رسیده است که شهردار صادقلو اراده ای مبنی بر رعایت مفاد تذکرات ندارد بنابراین بر اساس همان ماده ۷۳ طرح سوال در دستور کار فراکسیون اکثریت قرار گرفت که اولین واکنش فراکسیون اقلیت را می توان در ۳ آبستراکسیون از سوی رئیس و نائب رئیس شورا و همچنین اطاله زمان طرح سوال حداقل تا بعد از افتتاح پل زیرگذر میدان معلم به نظاره نشست.

۱۲ تقاطع غیر همسطح، باغ روسها، انتقال پادگان لشکر ۳۰، تله کابین، شهر بازی مدرن، T.B.S ،‌ اخراج و بعضا بازگشت برخی از مدیران شهرداری، مزار استاد لطفی و چندین و چند مورد دیگر از مواردی است که فراکسیون اکثریت نسبت به نادیده انگاشتن آن حساس شده است.

طبق مسئولیت منتخبین شورای اسلامی شهر گرگان اعضای آن از اختیارات قانونی برای اتخاذ تصمیم به منظور اعمال قانون برخوردار بوده و این اختیارات ملهم و متاثر از اراده شهروندان گرگانی می باشد و بر اساس مواد متعدد قانون شورا و شهرداری ها این شهردار است که باید پاسخگوی منتخبین مردم در صحن علنی شورا باشد بنابراین انتظار می رود فراکسیون اکثریت در گام نخست برای دفاع از نهاد نوپا شورا ترکیب هیات رئیسه را تغییر و سپس رفتار شهردار را متناسب با قانون شورا و شهرداری ها تنظیم نماید و در غیر اینصورت شاخص ترین و مهمترین اختیار شورا یعنی استیضاح را جامه عمل بپوشاند.

* دکترای علوم سیاسی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 3.787 seconds.