.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عرضه دخانیات در کشور ساماندهی می شود
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: عرضه دخانیات در کشور ساماندهی می شود.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: عرضه دخانیات در کشور ساماندهی می شود.

به گزارش ایرنا، دکتر «خسرو صادق نیت» ، روز یکشنبه در نشست خبری کنترل دخانیات، افزود : این ساماندهی با هماهنگی های انجام شده بین وزارت بهداشت و وزارت صنایع ، اداره اماکن عمومی و ارگان های مربوطه انجام می شود.

صادق نیت، دسترسی آسان به سیگار در کشور را یک اتفاق ناراحت کننده خواند و افزود: هم اکنون برای تهیه نان حداقل نیم تا یک ساعت زمان لازم است تا به نخستین نانوایی دسترسی یابیم . این در حالی است که با صرف کمتر از سه تا پنج دقیقه می توان سیگار را تهیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش مالیات سیگار طبق پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت یکی از مهم ترین راهکارهای مصرف سیگار در کشور است اما متاسفانه به خاطر نگرانی درباره افزایش قاچاق سیگار در زمینه این راهکار بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

وی ادامه داد: طبق مطالعات سازمان جهانی بهداشت، ایران در منطقه مدیترانه شرقی، نوزدهمین کشور از نظر میزان مالیات اعمال شده برسیگار به شمار می رود . به عبارت دیگر ایران در این منطقه کمترین مالیات را از سیگار می گیرد.

این مقام مسوول دروزارت بهداشت ، خاطرنشان کرد: این درحالی است که تونس و مصر 70 درصد مالیات بر سیگار ، اعمال می کنند اما این رقم در ایران به 11 درصد می رسد.

صادق نیت گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ، دو تا سه برابر پولی که سیگاری ها برای خرید آن صرف می کنند، هزینه درمانشان می شود . به عبارت دیگر وزارت بهداشت دو تا سه برابر پول خرید سیگار، خرج درمان بیماری های ناشی از آن می کند.

**رشد صعودی مصرف قلیان در کشور

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، اظهار داشت: به دلیل برخی سیاست های گذشته، روند مصرف قلیان در کشور ، سیر صعودی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: درحالیکه مصرف سیگار در زنان روند کاهشی دارد اما رشد مصرف قلیان در زنان بیشتر از مردان بوده است و این مساله نگرانی ها را دو چندان می کند زیرا این مساله، خطر مصرف قلیان در کودکان و نوجوانان را نیز بیشتر می کند.

**احتمال تبدیل ایران به پرمصرف ترین کشور جهان در زمینه سیگار

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: هرچند طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، مصرف دخانیات در ایران به میزان کشورهایی مانند اردن و مصر نیست اما اگر این روند ادامه یابد ایران طی 40 سال آینده جزو سه کشور پرمصرف دنیا در زمینه سیگار به شمار خواهد آمد.

صادق نیت افزود: طبق آمار سال 89 ، 30 درصد کودکان کمتر از پنج سال در طول هفته ، حداقل یک بار با دود سیگار مواجه می شوند که مواجهه نیمی از آنان با دود سیگار ، هر روز است.

وی ، کمک به ترک دخانیات ، اطلاع رسانی و هشدار در زمینه عوارض سیگار و نصب برچسب های خطرات روی بسته های سیگار را از جمله اقدامات برای کاهش مصرف سیگار در کشور عنوان کرد و گفت: ممنوعیت تبلیغات سیگار نیز دنبال می شود زیرا متاسفانه شاهد آن هستیم که در برخی فیلم ها ، مصرف سیگار به نمایش گذاشته می شود.

**پروتکل مبارزه با قاچاق سیگار

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ادامه داد:پروتکل مبارزه با قاچاق سیگار از سوی کمیسیون بهداشت مجلس تائید شده است تا با پیوستن به این پروتکل با قاچاق سیگار مبارزه شود.

صادق نیت افزود: اقداماتی برای پایش مصرف سیگار در کشور نیز آغاز شده است که بطور مثال با همکاری آموزش و پرورش در حال آغاز مطالعاتی هستیم تا وضعیت مصرف دخانیات در نوجوانان کشور بررسی شود.

کارشناسان اعلام کرده اند که بیش از پنج میلیون سیگاری در کشور بسر می برند./250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.038 seconds.