.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وعده دوباره ساماندهی «مسافرکاشانه» ‌ها در شمال
همزمان با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز، مسئولان میراث فرهنگی در استان‌های شمالی از برنامه‌ریزی برای ساماندهی «مسافرکاشانه‌ها» و واگذاری مسئولیت آنها به جامعه هتلداران در راستای حمایت از فضاهای اقامتی رسمی و ضابطه‌مند کردن فعالیت این خانه‌ها خبر می‌دهند.

سالانه بویژه در ایام تعطیلات نوروز و تابستان، میلیون ها مسافر به مازندران و گیلان سفر می کنند و گرچه این استان ها هتل و فضاهای اقامتی رسمی کم ندارد، اما در بسیاری از اوقات خانه های استیجاری مجاز و غیرمجاز یا به عبارتی مسافرکاشانه ها، مجال جذب مسافر و درآمدزایی را از این اماکن می گیرند؛ اتفاقی که موجب شده بسیاری از آنها بویژه در استان گیلان از عهده بازپرداخت اقساط تسهیلات بانک یا دخل و خرج خود برنیامده و اعلام ورشکستگی کنند.

به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان گیلان، سپردن مسئولیت ساماندهی این خانه ها به بخش خصوصی و نبود نظارت بر فعالیت آنها در برهه ای از زمان، موجب توسعه و افزایش بیش از حد این واحدها شد که اکنون میراث فرهنگی مصمم به بازنگری در این خصوص و ضابطه مند کردن فعالیت آنها شده است.

حمیدرضا آذرپور با اشاره به این که درصدد سپردن مسئولیت ساماندهی خانه های استیجاری به جامعه هتلداران استان هستیم، در گفت وگو با جام جم می افزاید: این موضوع را اخیرا با مسئولان میراث فرهنگی کشور مطرح کردیم که مورد موافقت آنها نیز قرار گرفت و از آنجا که اکنون متولی ساماندهی خانه های استیجاری بخش خصوصی است و این بخش تا مهرماه 94 قرارداد دارد، فعلا تا پایان این مهلت، فقط مسئولیت برنامه ریزی و سیاستگذاری در این زمینه به عهده جامعه هتلداران خواهد بود و مجری همچنان بخش خصوصی است، اما پس از این موعد به احتمال قوی تمام مسئولیت به عهده جامعه هتلداران گذاشته خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت مسافرکاشانه ها از سال 77 می گوید: میراث کشور در آن زمان از جامعه هتلداران استان ها خواست تا مسئولیت ساماندهی این بخش را بپذیرد و چون جامعه هتلداران وقت از پذیرش این مسئولیت در آن زمان سر باز زد، آن را به بخش خصوصی سپرد. طبق این طرح، مسافرکاشانه ها درصورتی می توانستند مجوز دریافت کنند که ضوابط فنی و محیطی همچون نزدیک نبودن به فضای اقامتی رسمی، واقع نشدن در واحدهای مسکونی، داخل پاساژ و کوچه را رعایت کرده باشند. با این همه در یک دوره و در غیبت نظارت مسئولان میراث فرهنگی وقت استان، هدف اصلی گم و طرح از مسیر اصلی خود خارج شد و از آنجا که بخش خصوصی از هر مسافرکاشانه و برای هر شب اقامت پورسانت دریافت می کرد، برای انتفاع بیشتر خود به توسعه بی رویه و غیرقانونی آنها بدون رعایت ضوابط تعیین شده دامن زد.

معاون گردشگری میراث گیلان با اشاره به وجود 81 هتل، 20 هتل آپارتمان، 72 مجتمع گردشگری ساحلی، 47 مهمانپذیر، 800 مسافرکاشانه مجاز و حدود 5000 مسافرکاشانه غیرمجاز در گیلان می افزاید: یکی از مشکلات هتلداران در استان های شمالی مربوط به نیمه دوم سال و کاهش مسافران در این ایام است، بنابراین تنها راه اصولی برون رفت از این بحران توسعه گردشگری دریایی و زمستانی است.

برنامه های جامعه هتلداران برای ساماندهی

رئیس جامعه هتلداران گیلان نیز با بیان این که وجود بی شمار خانه های استیجاری موجب تعطیلی بسیاری از هتل های استان و بی انگیزه شدن سرمایه گذاران برای ساخت هتل در نوار شمالی کشور بویژه گیلان شده است، یادآور می شود که اکنون در رشت پس از 30 سال فقط یک هتل افتتاح شده؛ اما به ازای آن در این 30 سال، 25 هتل به دلایلی چون پرداخت نشدن مالیات، مجاز نبودن برای افزایش ارتفاع، گرانی ها، فعالیت مسافرکاشانه ها و ناتوانی در بازپرداخت وام بانک ها تعطیل و 80 درصد هتل های گیلان هم برای فروش گذاشته شده است.

حسن مهرورز اصلی در گفت وگو با جام جم تاکید می کند که در صورت واگذاری مسئولیت ساماندهی مسافرکاشانه ها به اتحادیه هتلداران، با برنامه های کارشناسی شده و تخصصی، شرایط موجود به نفع مسافران، اقامتگاه های رسمی و سرمایه گذاران داخلی تغییر خواهد کرد.

وی درخصوص برنامه های جامعه هتلداران در این زمینه می گوید: طبق طرح این اتحادیه، در هر شهرستان استان نیازسنجی صورت خواهد گرفت مبنی بر این که با توجه به ظرفیت فضاهای اقامتی رسمی موجود، به چند مسافرکاشانه دیگر نیاز است و آن گاه برای متقاضیان با توجه به رعایت ضوابط فنی، بهداشتی و ضوابط حریمی درج شده در قانون جواز صادر می شود و در واقع اتحادیه خواستار حذف این خانه ها نیست، بلکه می خواهد فعالیت آنها ضابطه مند و تحت نظارت باشد.

مهرورز با اشاره به این که این موضوع از طریق گروهی متشکل از شهردار، فرماندار و نمایندگان میراث و جامعه هتلداران در شهرستان ها اجرایی می شود، خاطرنشان می کند: خانه های استیجاری که خارج از این ضوابط و بدون مجوز به فعالیت خود ادامه دهند، شناسایی و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد، کما این که اکنون نیز با جدیت و پیگیری میراث استان، کمیته ای متشکل از نمایندگان دادگستری، نیروی انتظامی و میراث فرهنگی برای شناسایی و مقابله با فعالیت خانه های بدون مجوز تشکیل شده و کار خود را آغاز کرده است.

وی می گوید: ورود جامعه هتلداران به بحث ساماندهی این خانه ها بازگشت سرمایه سرمایه گذاران در بخش هتل ها و رفاه، کاهش هزینه و امنیت مسافران را در پی خواهد داشت، زیرا هم اکنون قیمت بسیاری از این واحدهای اقامتی حتی از قیمت بهترین هتل های استان بیشتر است. به طور مثال هتل پنج ستاره استان نهایت شبی 250 تا 300 هزار تومان دریافت می کند، درحالی که خانه های استیجاری تا شبی 650 هزار تومان هم دریافت می کنند. ضمن این که هیچ تضمینی برای رعایت بهداشت و مسائل امنیتی اجتماعی در این خانه ها وجود ندارد.

وجود ده ها هزار خانه استیجاری در مازندران

وضع مازندران هم بهتر از گیلان نیست، زیرا معاون گردشگری این استان در گفت وگو با جام جم یادآور می شود که گرچه فضاهای اقامتی رسمی در مازندران بسیار زیاد است، اما تعداد خانه های استیجاری مجاز و غیرمجاز از هر تعداد که عنوان شود هم بیشتر است.، به طوری که تعداد آنها به ده ها هزار رسیده است.

حسنی با اشاره به وجود 55 هتل، 46 متل، 70 هتل آپارتمان، 16 مهمانپذیر، دو مجتمع توریستی تفریحی و پنج کمپینگ براساس سرشماری سال 93 در استان می افزاید: این فضاهای اقامتی در کنار مسافرکاشانه های مجاز، مدارس و خوابگاه های دانشجویی در مجموع ظرفیت پذیرش 670 هزار مسافر را دارد، در حالی که مازندران در ایام تعطیلات نوروز و تابستان گاه بیش از ده میلیون مسافر را در خود جای می دهد و این ظرفیت پاسخگوی آنها نیست، بنابراین بسیاری از آنها در منزل اقوام و آشنایان، چادرها یا همان خانه های استیجاری غیرمجاز اسکان می یابند.

وی با بیان این که خانه های غیرمجاز یک پدیده اجتماعی است که یا باید ساماندهی یا حذف شود، تاکید می کند که بی شک با توجه به کمبود فضاهای اقامتی رسمی، حذف این خانه ها صحیح نیست و از همین رو باید ساماندهی و صدور مجوز برای آنها مورد توجه قرار گیرد تا حداقل تحت نظارت و کنترل نهادهای مسئول و میراث باشند که این مهم با روی کار آمدن دولت جدید با قوت و قدرت بیشتری پیگیری می شود.

فاطمه مراد زاده / گروه ایران


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.138 seconds.