.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نکات مفید برای استفاده از لینکدین
شبنم کهن چی

مقدمه: روزهایی که به مصاحبه‌های کاری می‌خواهید بروید، روزهای پر استرسی است. آراسته راهی می‌شوید و پشت در اتاق مدیر منابع انسانی یا مدیرعامل نفس‌های عمیق می‌کشید. سوال‌هایی که از شما پرسیده می‌شود کوتاه است؛ اسم‌تان چیست؟ کدام دانشگاه درس خواندید؟ کجا سابقه کار دارید و مهارت‌هایتان چیست؟ اما جواب‌های شما به جز اسم‌ و نام دانشگاه‌تان طولانی است. احتمال اینکه چند مورد از مهارت‌ها و سوابق کاری خود را از قلم بیندازید زیاد است. این در صورتی است که پیشنهاد کار دریافت کرده باشید. اگر نه که روزها منتظر تلفن دوستان و همکاران‌تان می‌مانید تا سفارش‌ها و جست‌وجوهایشان به نتیجه برسد. یا در بدترین حالت و البته مستقل‌ترین حالت، روزها آگهی‌های همشهری را ورق بزنید و دور کادرهایی که فرصت‌های مناسبی هستند خط بکشید و تماس بگیرید. چند سالی است راهکاری برای معرفی مهارت‌ها و دریافت پیشنهادات کاری در کنار روزنامه‌ها و سفارشات و جست‌وجوها قرار گرفته که نامش «لینکدین» است. شبکه‌ای که نه فقط به شما کمک می‌کند بهتر دیده شوید، بلکه اگر به دنبال نیروی کار مناسب باشید، فرصتی به شما می‌دهد تا حرفه‌ای‌ها را راحت‌تر پیدا کنید. این هم یک جور پارتی بازی است.


تاریخچه
در دنیای شبکه‌سازی، رید هافمن ( Reid Hoffman) مرد معروفی است. مردی که همراه با دوستانش در اتاق نشیمن خانه خود شبکه‌ای طراحی کرد که امروز بعد از 11 سال بیش از 330 میلیون کاربر از 200 کشور جهان دارد و به عنوان یکی از رسمی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین شبکه‌های اجتماعی مطرح است. رید معتقد است «اعتبار و عمق» رابطه‌ها در یک شبکه هم مهم هستند و بر همین اساس لینکدین را طراحی کرد؛ یک شبکه اجتماعی برای تمام افرادی که صاحب مهارت، دانش هستند و به دنبال همکاران خوب یا فرصت‌های کاری مناسب می‌گردند. بعضی‌هایشان هم از لینکدین به عنوان رزومه آنلاین خود استفاده می‌کنند. بعضی‌ها هم به دنبال معرفی شرکت و برند و محصول‌شان هستند.دوازده کشور برتر لینکیدن عبارتند از آمریکا با بیش از 17 میلیون کاربر، فرانسه با بیش از 8 میلیون کاربر، ایتالیا با بیش از 7 میلیون کاربر، هلند با بیش از 5 میلیون کاربر، اسپانیا با بیش از 6 میلیون کاربر، بلژیک با بیش از 2 میلیون کاربر، ترکیه با بیش از 3 میلیون کاربر و سوییس، دانمارک، ایرلند، نروژ و پرتقال. گفتنی است هندوستان با داشتن 20 میلیون کاربر به عنوان برترین کشور از نظر سرعت رشد تعداد کاربر در لینکدین در سال 2013 شناخته شد. در نقشه جمعیتی لینکدین سهم ایران آنقدر کم است که نشان داده نمی‌شود. اگر از جمله افرادی هستید که در لینکدین عضو نیستید، عضو هستید و فعال نیستید، شاید هنوز به حرفه‌‌ای بودن به شیوه امروزی فکر نکردید. مهارت‌هایتان را نشان دهید تا بتوانید فرصت‌های بهتری برای پیشرفت به دست بیاورید.

خاص نباشید، حرفه‌ای باشید
عضویت در لینکدین کار سختی نیست. تمام آن‌چه نیاز دارید تا بتوانید عضو لینکدین شوید، یک نام و نام خانوادگی و ایمیل است. اما برای حرفه‌ای بودن در این شبکه به دقت و هوشمندی بسیاری نیاز دارید. دقت کنید لینکدین یک شبکه رسمی برای معرفی توانایی‌های شما، شرکت‌تان یا محصول‌تان است. پس، از انتخاب نام‌های کاربری مانند پسر دانا، دختر خورشید، شوالیه، آنارشیست و امثال آن که در توییتر و فیس‌بوک و اینستاگرام به راحتی می‌توانید پیدا کنید پرهیز کنید. اینجا، جایی است که باید هویت اصلی خودتان را معرفی کنید. نام و نام‌خانوادگی خود را وارد کنید و برای نام کاربری هم سعی کنید از حرف اول نام و نام کامل خانوادگی خود استفاده کنید. یا ترکیبی از حروف اختصاری نام و نام خانوادگی‌تان را بنویسید. از انتخاب اعداد و خط فاصله و تکرار حروف خودداری کنید. این انتخاب‌ها شاید در دیگر شبکه‌های اجتماعی شما را «خاص» نشان دهد اما در این شبکه اجتماعی، اولین نشانه‌ایست که به دیگران می‌گوید هنوز به اهمیت و نقش این شبکه در زندگی کاری خود پی نبردید.

عکس کاری
قدم بعدی، انتخاب عکس پروفایل است. در باب انتخاب آواتار مناسب در شبکه‌های اجتماعی پیش از این هم حرف زدیم اما باید تاکید کنیم در این شبکه از آپلود عکس‌هایی که با حیوانات عزیز دلتان گرفته‌اید، عکس‌هایی که پای‌ شما را نشان می‌دهد، یا مقابل آینه دوربین را جلوی یکی از چشمان‌تان گرفتید، یا با همسر و فرزند دلبندتان هستید، یا ژست خاصی دارید خودداری کنید. قرار است صفحه شما، نشانه شخصیت کاری شما باشد. پس عکس مناسبی برای پروفایل خود انتخاب کنید.

تاریخچه شما
مهم‌ترین قدم بعد از ورود به صفحه شخصی‌تان، وارد کردن اطلاعاتی در مورد رشته تحصیلی‌، سوابق کاری با ذکر مقطع زمانی و سمت، دوره‌های آموزشی و مهارت‌های شماست. تاریخچه‌ای که برای ثبتش، شاید توفیق اجباری پیدا کنید یک یا دو دهه از زندگی کاری خود را با تمام پستی، بلندی‌هایش مرور کنید و تجربه‌ها، نقاط ضعف و قوت خود را به یاد بیاورید.

فکر کنید
فکر کنید از حضور در لینکدین چه هدفی دارید. نتیجه به شما کمک می‌کند قدم‌های بعدی‌ را حساب شده و موثر بردارید. شاید کسب و کاری هر چند کوچک دارید که می‌خواهید گسترش دهید، شاید صاحب فنی و هنری هستید که می‌خواهید به صورت حرفه‌ای ادامه‌اش دهید، یا حتی محصولی دارید که می‌خواهید برایش بازاریابی کنید. خوب فکر کنید هدف‌تان چیست.

رابطه‌دارها
مهم‌ترین چیزی که در این شبکه به شما کمک می‌کند، برقراری ارتباط درست با افرادی مرتبط با هدف شماست. گروه‌های مختلف را بررسی کنید و عضو گروه‌هایی شوید که فکر می‌کنید می‌توانند در راستای هدف‌تان به شما کمک کنند. فعالیت در این گروه‌ها نه تنها راهکاری است برای معرفی شما به افرادی است که ممکن است به حرفه، محصول و خدمت شما نیاز داشته باشند، بلکه فرصتی برای استفاده از تجربه دیگران در حوزه کاری و مورد علاقه شماست.

دوست شوید
تعداد دوستان شما در هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی نشانه حرفه‌ای بودن شما نیست. اما در لینکدین هر چقدر افراد مرتبط با شغل و مهارت خود را پیدا کنید و با آنها وارد ارتباط شوید، می‌تواند بر حرفه‌ای شدن شما اثرگذار باشد. اما فراموش نکنید باید با آنها «وارد ارتباط» شوید. یعنی تنها اضافه کردن نام آنها به لیست دوستان‌تان کافی نیست. آنها را دنبال کنید و هر جا لازم است برای‌شان نظر و یادداشت بگذارید، خود را معرفی کنید و اگر می‌شناسید‌شان مهارت‌هایشان را تایید کنید.

اجازه دهید درباره کار حرف بزنیم
از انتشار مطلب شخصی در لینکدین پرهیز کنید. شبکه‌های اجتماعی دیگری هستند که می‌توانند میزبان خوبی برای دل‌نوشته‌های شما باشند. اجازه دهید در لینکدین فقط درباره کار حرف بزنیم. در ضمن، لینکدین، توییتر یا فیس‌بوک نیست که دوستان‌تان در آن تحمل دیدن بیش از ده پست در روز را هم داشته باشند. سعی کنید تابع مثل «کم گوی و گزیده گوی» باشید.

عجله نکنید
درست است که شما وارد لینکدین شدید تا حرفه یا محصول خود را به دیگران معرفی کنید و ارتباطات تجاری یا شغلی با دیگران برقرار کنید، اما عجول نباشید. اجازه بدهید دیگران با شما کمی آشنا شوند، ارتباط‌تان رنگ بگیرد، بعد شروع به ارایه پیشنهادات خود به دیگران کنید.

فکر کنید بعد بله بگویید
البته که منتظر پیشنهادات کاری و تجاری هستید. اما ذوق زده نشوید. درخواست‌هایتان را بررسی کنید و اگر واقعا می‌خواهید وارد ارتباط تجاری یا شغلی شوید به درخواست‌ها پاسخ مثبت دهید. بله بله گفتن و بعد از آن ناپدید شدن شما و پشت گوش انداختن کارها و احیانا منصرف شدن‌تان، چهره بدی از شما به نمایش می‌گذارد که باعث می‌شود دیگر کسی روی شما حساب نکند.

نان چه کسانی در روغن است
حالا که تا اینجا آمدیم شاید دوست داشته باشید بدانید مهارت‌های برتر سال ۲۰۱۴ در لینکدین چه بوده است. حدود یک ماه پیش لینکدین فهرستی از مهارت‌های برتر کاربرانش را که برای پروژه‌های مختلف استخدام شدند منتشر کرد. در این فهرست مهارت‌هایی مانند: تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها، یک‌پارچه‌سازی نرم‌افزاری، ذخیره‌سازی در سیستم‌ها و مدیریت، امنیت داده و شبکه، بازاریابی و مدیریت موتورهای‌جستجو، ایده‌پردازی کسب‌و‌کار، توسعه سیستم‌های موبایلی، معماری وب و توسعه چارچوب‌های پشتیبانی از خدمات اینترنتی، طراحی الگوریتم و زبان‌های برنامه‌نویسیRuby ،Python و Perlبه چشم می‌خورد. اگر صاحب چنین مهارت‌هایی هستید، بدانید که در لینکدین نون‌تان در روغن است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.239 seconds.