.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
واکنش ظریف به ادعای اشپیگل
وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی در خصوص واکنش وزارت خارجه به ادعاهای هفته نامه اشپیگل در کمک جمهوری اسلامی ایران به سوریه برای ساخت بمب اتم، عنوان کرد: ادعای این مجله یکی از تلاش‌هایی است که برای ایجاد توهم در سطح بین‌المللی و تصور نگرانی از جمهوری اسلامی توسط محافلی که زندگیشان بر خشونت و هراس می‌باشد تنظیم شده و این ادعا مضحک است.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در آینده نزدیک با همتای چینی دیدار می‌کند و در این هفته به اروپا سفر خواهد کرد، گفت حضور یک روزه‌اش در ژنو و دیدارش با همتای آمریکایی، در حاشیه سفرش به اروپا صورت می‌گیرد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (یکشنبه) پس از دیدار و گفت‌‌وگو با «یانی کاسولیدین» همتای قبرسی خود که به تهران سفر کرده، در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدای این نشست خبری با ابراز خرسندی از حضور وزیر خارجه قبرس در تهران عنوان کرد: روابط ایران و قبرس دیرینه است و از آغاز استقلال جمهوری قبرس، روابط سیاسی و دیپلماتیک با این کشور داشتیم که این روابط همواره ادامه داشته است. چه آن زمان که قبرس عضو فعال جنبش عدم تعهد بود و چه امروز که عضو فعال اتحادیه اروپاست.

ظریف با بیان اینکه این روابط دوستانه بوده است، خاطرنشان کرد: روابط دوجانبه ایران و قبرس در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همواره دارای امتداد بوده است. امروز در گفت‌وگوهای دوجانبه قدری در رابطه با نحوه تقویت روابط چه در بخش خصوصی و چه از طریق موافقتنامه‌هایی که بین دولت‌ها در حوزه باستان شناسی، دانشجویی و علمی بوده، بحث کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: بخش عمده گفت‌وگوها به همکاری‌های دو کشور در زمینه‌ امنیت منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم بود و در خصوص وضعیت امنیت منطقه در خاورمیانه، لبنان و سوریه بحث‌هایی شد.

وزیر خارجه کشورمان یادآور شد: قبرس به عنوان همسایه سوریه و لبنان می‌تواند نقش خوبی را ایفا کند. ما گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و امیدواریم این گفت‌وگوها ادامه یابد.

ظریف با اشاره به عضویت قبرس در اتحادیه اروپا و اینکه این کشور در حوزه مدیترانه قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که نقش مثبتی در مبارزه با ترور، افراط و خشونت داشته باشد.

وی افزود: تحولات روزهای گذشته نشان داد که چه میزان ضرورت یک ائتلاف جهانی علیه خشونت و افراط همانطور که رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی به آن اشاره کرد، وجود دارد و ما اقداماتی که در پاریس رخ داد را سریعا محکوم کردیم، چرا که این اقدامات هیچ ارتباطی با اسلام و اسلام خواهی که یک حرکت فزاینده در منطقه و جهان است، ندارد و اثری جز آسیب زدن به وجهه اسلام و مسلمانان در دنیا نداشته و ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: این حرکت نیازمند یک پاسخ همه جانبه و مشترک جهانی برای مبارزه با افراط، تروریسم و خشونت است و معتقدیم که با سیاست‌ها و برخوردهای دوگانه باید برخورد شود و عزم جدی برای این موضوع پیدا شود چرا که این موضوع به منطقه ختم نخواهد شد.

وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سؤالی در خصوص واکنش وزارت خارجه به ادعاهای هفته نامه اشپیگل در کمک جمهوری اسلامی ایران به سوریه برای ساخت بمب اتم، عنوان کرد: ادعای این مجله یکی از تلاش‌هایی است که برای ایجاد توهم در سطح بین‌المللی و تصور نگرانی از جمهوری اسلامی توسط محافلی که زندگیشان بر خشونت و هراس می‌باشد تنظیم شده و این ادعا مضحک است.

وی این موضوع را ادعایی مضحک برای هراس افکنی در سطح بین‌المللی و زمینه سازی برای ادامه فعالیت علیه سوریه دانست و افزود: این موضوع در راستای سیاست وحشت درباره برنامه هسته‌ای ایران است. ما موافق سلاح هسته‌ای نیستیم و معتقدیم کلیه سلاح‌های هسته‌ای باید برچیده شود و بر مبنای فتوای مقام معظم رهبری، هیچگاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص دیدار با جان کری همتای آمریکایی‌اش و اینکه تا چه زمانی در ژنو خواهد بود؟ عنوان کرد: همانطور که قبلا اعلام شده ما در روزهای آینده میزبان معاون وزیر خارجه روسیه هستیم و درباره مذاکرات 1+5 و نقش اتحادیه اروپا و نقشی که توقع داریم دوستان روس ما ایفا کنند، گفت‌وگو خواهیم کرد. مذاکرات خوبی با دوستان چینی داشتیم که در آینده نیز ادامه می‌یابد.

وزیر خارجه ادامه داد: در هفته‌های گذشته معاون وزیر خارجه چین در تهران حضور داشت و مذاکرات خوبی انجام گرفت و در آینده نیز با وزیر خارجه چین دیدار می‌کنم.

ظریف به دیدارهایش با سایر اعضای 1+5 در تهران و در پایتخت‌های آنها اشاره کرد و افزود: دیدارهایی داشته‌ایم و خواهیم داشت اما به دلیل آنکه رابطه سیاسی بین ایران و آمریکا وجود ندارد این مذاکرات در ژنو برگزار می‌شود. مذاکرات ما  و آمریکا که فقط محدود به حوزه هسته‌ای است،‌برخی مواقع شاید از سایر دیدارهای ما رنگ بیشتری داشته باشد به همین دلیل است که اخبار بیشتری در زمینه دیدار ما با آمریکا نسبت به دیدارهای ما با سایر اعضای 1+5 می‌شنوید. چرا که آنها به صورت عادی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه روز چهارشنبه با کری درباره موضوع هسته‌ای و فقط موضوع هسته‌ای دیدار می‌کنم تا ببینیم آیا می‌شود روند مذاکرات را تسریع کرد، یادآور شد: مذاکرات با آمریکا استثنایی بوده و باقی مانده است زیرا ما با آمریکا فقط در حوزه هسته‌ای مذاکره داشته‌ایم و باید ببینیم این مذاکرات تا چه میزان مفید بوده و ما میزان مفید بودن آن را تحت بررسی داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی حضورش در ژنو را برای دیداری یک روزه با وزیر خارجه آمریکا خواند و اظهار داشت: پس از آن در اروپا دیدارهایی خواهم داشت که در حاشیه سفر من به اروپا دیدارم با کری انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع هسته‌ای فقط روز چهارشنبه فقط وقت من را به خودش اختصاص می‌دهد.

ظریف عنوان کرد: اینکه چقدر در اروپا حضور داشته باشم بستگی به دیدارهایی است که در اروپا خواهم داشت. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.592 seconds.