.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کربلای چهار، نمایش بندگی و فداکاری
دکتر علی کریمی مله *
کربلای چهار، نمایش بندگی و فداکاری

"عملیات کربلای چهار، نمایش بندگی و فداکاری رزمندگان و تجلی عنایت الهی"

اول دی ماه 1365 بود که فرمانده تیپ 21امام رضا(ع) از غواصان گردان نوح(ع) که بعد از 4ماه آموزش های طاقت فرسا و تمرین های پیچیده تاکتیکی به مرز آمادگی رسیده بودند، بازدید و آخرین شبیه سازی عملیاتی را به عمل آورد.

این بازدید به همه غواصان که برای آغاز عملیات لحظه شماری می کردند نویدبخش بود که هنگامه کارزار و زمانه وصال نزدیک است. عاشقان بی قراری می کردند. کم کم در چادرها زمزمه  آشنای" رفیقان می روند نوبت به نوبت      خدایا نوبتم کی خواهد آمد" طنین انداز شد. بچه ها شادمان بودند و نگاههای التماس آمیز شفاعت طلبشان بهم دوخته می شد.

فردا صبح دوم دی ماه گردان در محوطه بتونی پایگاه شهید شاکری خرمشهر این میعادگاه غواصان جان برکف به خط شدند.

فرمانده گردان بعد از تذکرهای احتیاطی عملیاتی آماده باش داد. آن روز گردان برای آخرین تمرین به کارون پل مارد رفت. شب حدود ساعت 21 معاون اطلاعات و عملیات تیپ 21 امام رضا ع در مقر گردان حاضر و با گفتن رمز یا زهرا غواصان را از زیر قرآن کریم رد کرد و برای همه رزمندگان اسلام آرزوی سلامتی و کامیابی و طلب شفاعت کرد. گردان آرام آرام در محوطه پایگاه به صف شد. پس از آخرین سرشماری و توجیه و تذکر، نیروها همدیگر را در آغوش کشیدند و از یکدیگر حلالیت طلبیدند و قول شفاعت گرفتند سپس یکایک سوار ماشین شدند تا به سوی مقصد حرکت کنند. مقصدمان پاساژ خرمشهر بود.

پاساژی با دیوارهای نیمه خراب که برای ساعاتی باید پذیرای خط شکنان و نیروهای پیاده باشد. نیمه های شب در ان فضای تاریک و تنگ پاساژ و درجاهایی که از قبل برای تیپ ها و لشگرهای عملیاتی تعیین شده بود، مستقر شدیم. روز سوم دی ماه فرارسید. هوا گرفته و ابری و گاهی هم نم نم باران زمین را لغزان ساخته بود. روز را با کمال آرامش و احتیاط در پاساژ گذراندیم تا اینکه شب فرارسید. فرماندهان گردان و گروهان توجیه شده و به طور سلسله مراتبی بقیه نیروها را توجیه کردند و مقرر شد شب 4/10/1365 عملیات در روبروی کارخانه نمک و جزیره ام الرصاص و بلجانیه آغاز شود.

از همان سرشب منورهای عراقی آسمان منطقه را روشن نموده بود که حاکی از اطلاع دشمن از منطقه عملیاتی داشت اما از این سو عزم رزمندگان اسلام برای شروع عملیات و زدن به خط دشمن جزم و اراده اشان استوار بود. جانشین گردان برادر مهدی خویشاوندی بعد از اذان مغرب رزمندگان را به صف جماعت فراخواند تا همانند مقتدای خود امام حسین (ع ) به آخرین نماز و رازونیاز با خدا بایستند. عزیزترین لحظه زندگی و نزدیک ترین لحظه به خدا فرارسیده بود. بی تردید آن حال و هوای معنوی قابل وصف نیست. در ان فضای عرفانی و مملو از ذکر خدای سبحان و در برابر بندگان خالص خدا کسی یارای امامت جماعت نداشت تا اینکه سرانجام با اصرار و فرمان برادر مهدی یکی از نیروهای عادی گردان به امامت نماز جماعت ایستاد. با گفتن اقامه، صدای تضرع و ناله نمازگزاران بلند شد به طوری که دقایقی ادامه قرائت میسر نشد. هنوز شیرینی و لذت ناب آن نماز در خاطره جان محسوس است. بعد از نماز مجددا فریاد التجا و انابه بلند شد. کسی نمی توانست جلوگیر ناله عارفانه رزمندگان باشد. برادر مهدی وقتی دید راز و نیاز به درازا کشیده با صدای بلند فریاد زد: برادران برای چه گریه می کنید؟ یکی از میان جمعیت ندا در داد : برادر این ناله ترس نیست بلکه گریه شوق است. بعد از لحظاتی فرمان آماده باش و حرکت دادند. خط شکنان لباس غواصی را پوشیدند و طبق توجیه قبلی به سوی نقطه رهایی حرکت کردند. از حدود 200 متری جلوی پاساژ کانالی کنده شده بود. غواصان خط شکن به تدریج وارد کانال شدند. از حدود ساعت 30/21 گلوله باران سنگین مواضع خودی از سوی دشمن آغاز شد. حجم آتش بسیار شدید و باورنکردنی بود. چون نیروهای ایرانی دستور آتش نداشتند طبیعی بود که آنها یکجانبه از تک تیرانداز و توپ مستقیم و توپخانه مثل باران بر سر نیروهای ایرانی آتش می ریختند. بسیاری از نیروهای غواص در داخل کانالها و عده ای دیگر بیرون آن زخمی و شهید شده بودند. تبلور فداکاری زمانی بود که غواصان لشگر عاشورا به جای اینکه از داخل کانال به مسیر ادامه دهند، جای خود را به نیروهای سایر لشگرهای عمل کننده داده و خود از مناطق بدون حفاظ عبور می کردند و در حین عبور بسیاری از آنها زخمی یا شهید می شدند. سرانجام نوبت به گردان ما رسید. غواصان با طنابی به همدیگر متصل شده بودند. گروهان 3 از گردان نوح ع به کارون زد.

وقتی آخرین نفر گروهان وارد کارون شد، با شدت گرفتن آتش، فرماندهی اجازه  نداد بقیه نیروها وارد آب شوند. ناباورانه طناب گردان قطع و غواصانی که خود را به آب زده بودند به سوی دشمن حرکت کردند. بعد از نبردی سنگین بخشی از لشگرهای عمل کننده مثل لشگر قهرمان و حماسه ساز 25 کربلا و 41 ثارالله کرمان توانستند خط دشمن را بشکنند و جاپایی در خطوط دشمن برای خود پیدا کنند تا نیروهای پیاده وارد عمل شوند. جزیره ام الرصاص و کارخانه نمک و بخش هایی از جزیره بلجانیه به تصرف رزمندگان دلاور ایرانی درآمد. عملیات بازگشت به مقر گردان تا اوایل صبح طول کشید.

آنچه بعد از نماز صبح رخ داد به معجزه بیشتر شباهت داشت و حاکی از لطف خدای بزرگ بود. از همان آغاز صبح مه غلیظ سیاه رنگی آسمان خرمشهر را پوشانده بود که گویا مأموریت آن حفاظت از رزمندگان اسلام در برابر بمباران های هوایی دشمن بود. در پناه این هوای مه آلود تا حدود ظهر نیروهای پیاده به مقرهای از پیش تعیین شده منتقل تا خود را برای عملیات اصلی که همانا عملیات کربلای 5 در شلمچه بود آماده کنند.

از گروهان سه گردان نوح (ع) تعداد 39 نفر از غواصان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. برخی از بچه ها بعد از سه روز که خود را در نیزارهای دشمن پنهان کرده بودند و از طریق خوردن نی ها توانستند زنده بمانند به پایگاه برگشتند و با بیان چگونگی شهادت مظلومانه دلاوران غواص غم فراق دوستان را تازه کردند و گردان را در حسرت و ماتمی جانکاه فروبردند. در آن میان مشاهدات سوزناک و خاطرات عبرت آموز سردار حمید دلبریان فرمانده گروهان 3 که خود بعد از چند روز برگشت از همه شنیدنی تر بود.

اینک در بیست و هشتمین سالگشت عملیات کربلای 4 به روان همه رزم آوران خالص و بی مدعا که در آب کارون وضوی خون ساختند و به دیدار معبود شتافتند درود می فرستیم و متضرعانه از خداوند بزرگ مسألت می کنیم که ما را از چشمه زلال ایثار و عرفان رزمندگان بهره مند فرماید و در راه دشوار بندگی غیرسوداگرانه استوارمان گرداند.  آمین یا رب العالمین.

* از بازماندگان عملیات کربلای 4


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 4 دي 1393
بایستی می بودید و فتنه78 و 88 را برپا منمودید
محمد 4 دي 1393
از آقای دکتر کریمی مله به خاطر خاطره بسیار زیباشون تشکر میکنم امیدوارم بازم از اینگونه مطالب از ایشان داشته باشیم.
معصومی 4 دي 1393
خاطره ایی نوشته ایی که ما را برد به آن دوران ها یادش بخیر. موفق باشی
حمید رضا 3 دي 1393
واقعا ایشان یکی از شخصیت های بی نظیر استان میباشد که متاسفانه هیچگاه از ظرفیت ایشان استفاده نشده است استادی ارزشمند با شخصیت های اخلاقی کم نظیر و از رزمندگان بی ادعا هشت سال مقدس و از نخبگان علمی و سیاسی استان بوده که به نظر اینجانب و بسیاری از دانشجویان مدیریت ارشد استان حداقل جایگاه ایشان بوده ، نه ناملایمت های که در سالیان اخیر به ایشان شده و از همه بدتر باید به حال مردم قائمشهر تاسف خورد که بجای دعوت از ایشان و شخصیت های شبیه به ایشان جهت شرکت در انتخاب مجلس شورای اسلامی به دنبال افرادی .... می روند که مایه تاسف حوزه انتخابیه میشوند بنده به نوبه خودم از این استاد ارزشمند جهت شرکت در انتخابات اتی مجلس شورای اسلامی دعوت بعمل می آورم باشد که بعد از چند سال قائمشهر به معنی واقعی کلمه شاهد یک نماینده فرهیخته و از نخبگان باشد
مهدي رستمي 4 دي 1393
باسلام ؛ بلاشك جناب آقاي دكتر علي كريمي مله از سرمايه هاي سياسي وفرهنگي استان ما به حساب مي آيند . فردي با شخصيت اخلاقي واجتماعي ممتاز . در تاييد دوست عزيزمان ( حميدرضا ) متاسفانه زواياي وجودي اين عزيز فرزانه براي مردم ما به خوبي روشن نشده است . و اين خوب نيست . انشاالله كه مردم مازندران قدر اين عزيزان را بيشتر دانسته واز وجود ايشان بهره ببرند . با تشكر
نا شناس 5 دي 1393
قربون دکتر
خدا خیرت بده . همش از این مقالات بنویس چیه سیاسی می ننویسی که نه دنیا توشه نه آخرت
محمد جواد 4 دي 1393
زمانه کاسبکارن است نه ایشون متاسفانه
معلم 5 دي 1393
با سلام
دکتر کریمی مله کاندیدا ریاست دانشگاه بزرگ استان بودن، متاسفانه امام جمعه شهر با فشار مانع ریاست ایشان شدن. اخه میدونند همچنان دکتر کریمی مله مانند دوران جنگ فقط ترس از خدا دارد و دلسوز این مردم و نظام می باشد.
شيرازي 5 دي 1393
بسيجي شجاع ديروز واستاد فرهيخته امروز انساني شريف ومتواضعي هستند که دل درگرو تحقق آرمان هاي همرزمان شهيدش دارد و به دور از هرگونه تصنع و ظاهرسازي با شناخت عميق از چالش ها وفرصت هاي جامعه امروزي ، دلسوزانه در راه اعتلاي ميهن اسلامي تلاش مي نمايند.خداوند ايشان وتمامي دلسوزان واقعي نظام را حفظ نمايد.
نادر 5 دي 1393
دکتر کریمی عزیز استاد مایی در نوازش چیره دستی
بی نی نوا خان نیستان الستی
نا شناس 6 دي 1393
اونوقت امروز ایشان شدن قتنه گر و کسانی که زمان جنگ اروپا و آمریکا بودن شدن انقلابی.
نا شناس 5 دي 1393
درود بر دكتر كريمى نازنين كه نامردمى هاى بسيارى در حقش روا داشتند كه روا نبود. هنوز هم قدرش را نمى دانند و نمى دانيم.
سرِ شكسته و نيرنگِ چاه و خنجرِ پشت
چقدر خاطره داريم از برادر خويش!
دانشجو 5 دي 1393
استاد چاکریم
یک فرزند شهید 6 دي 1393
عوض شده، همان هم قطارها
از داخل قطار به ما سنگ می زنند

بیهوده دل مبند بر این تخت روی آب
روزی تمام اسکله ها زنگ می زنند


جناب کریمی
سنگ های همقطاران دیروزتان زخم های فراموش نشدنی بر عمق جانمان نهاده است.
خوشحالم که همچنان رزمندگانی چون شما حضور دارند تا نشانه ای برای حفظ ایمانمان به آن روزها باشند.
هم محلی-مله 6 دي 1393
آرزوی سعادت و سلامت برای ایشان داریم.
خودم 7 دي 1393
سلام و درود خداوند بر بزرگ مردان مبارز که در همه عرصه ها خود را اثبات کردند. کاش روزی برسد که مردم، این قدرت تشخیصی پیدا کنند که افرادی که چنین شهامتی در نبرد حق علیه باطل از خود نشان دادند و اینگونه جان بر کف از آرمان های انقلاب حمایت کردند را، ترد نمیکردند و با چسباندن انگ آنها را خانه نشین نمیکردند. افرادی همچون دکتر کریمی مله که از همه لحاظ اثبات شده بودند و جزء محرم اسرار محسوب میشدند ؛ با حسادت و کینه توزی بعضی از خواص در چنین وضعیتی قرار گرفتند. شخصا خود را بر آن میدانم تا حمایت بی دریغ خود را از بزرگ مردان عرصه های سیاسی و فرهنگی اعلام و خود را مدیون زحمات آنها میدانم .
روح الله 7 دي 1393
سلام ممنون از آقای کریمی که از مظلومیت شهدای کربلای 4 هم گفتند.برادر عزیزم شهید ولی الله گرائیلی اعزامی از قائمشهر از خط شکنان گردان صاحب الزمان در این عملیات بود که پیکر مطهرش بعد از یازده سال به زادگاهش روستای شیخ گلی بازگشت.شادی همه شهدای عزیز خصوصا شهدای مظلوم کربلای 4 صلوات.
نا شناس 7 دي 1393
با سلام به دکتر کریمی عزیز که یادها در دلها زنده کرد و ماباید قدر این گوهر ها را بدانیم و از این استاد بسیجی 8 سال دفاع مقدس در راه پیشرفت مملکت استفاده کنیم واز مطالب ارزنده اش لذت بردیم درود بر او و افکار بلندش
جعفری سورکی 7 دي 1393
جناب دکتر . آری عملیات کربلای چهار نمایش عظیم بندگی و فداکاری مردان مرد بی ادعایی که از آب کارون در کنار خرمشهر گذشتند و به جزیره ام الرصاص و ام البابی رسیدند ودر آنجا مردانه با دشمنان جنگیدند و خیلی از عزیزان در باتلاق ام الرصاص روح شان آسمانی و عرشی شدند روح همه شهدای عملیات کربلای چهار شاد و یادشان گرامیباد .
عمار 8 دي 1393
ای کاش ایشان در دوران معاونت سیاسی امنیتی استانداری تندروی نمیکرد و با مشارکتی های تندرو و افراطی همراه نمیشد !! در انتخابات مجلس از قائمشهر کاندیدا شد و مردم به او اعتماد نکردند اما در هر حال از قلم شیوا و خاطره ایشان متشکریم امید که به کاروان انقلاب باز گردند
آشنا 8 دي 1393
با سلام خدمت این استاد فرهیخته
ما همش صحبت می کنیم ولی کی اجرا می کنه
معلومه ایشان توانمنتد و فرهیخته هستند و همچنین حق ایشان فراتر از پست های کوچک سطح استان است. ولی این عزیز هیچگاه دنبال این مسائل نبوده و نیست و با شناختی که بنده از ایشان دارم این عزیز فقط به فکر صلاح نظام است. لطفا دوستان به جای حرف زدن تلاش کنیم تا از خلاقیت و توانمندی این عزیز استفاده کنیم.
که سیدجلیل 8 دي 1393
سلام دکتر شما افتخار انقلاب ومازندران ودلسوختگان ایران هستین متن بسیار زیبا یی بود وایکاش قدر امثال دکتر وسرمایه های دیگر رابدانیم آرزوی سربلندی داریم
حسینی کردخیلی 9 دي 1393
از جناب آقای دکتر کریمی مله به خاطر بیان خاطرات زیبا از عملیات کربلای 4 ، خاطره ها و حماسه های رزمندگان را درهشت سال دفاع مقدس زنده می کند از این استاد فرهیخته و دلسوز نظام و انقلاب و ولایی قدرانی می شود
حسینی کردخیلی 9 دي 1393
باسلام از جناب آقای دکتر کریمی مله بخاطر بیان خاطره عملیات کربلای 4 ‌‌
و زنده کردن دوران 8 سال دفاع مقدس و حماسه های رزمندگان اسلام ، صمیمانه سپاسگزارم امیدوارم از وجود این استاد فرزانه و فرهیخته در استان و کشور استفاده شود .
بندپی 9 دي 1393
کاش قول و فعل شما یکی بود
کاش با فتنه گران مشارکتیت دمخور نمیشدید و مفت سوابق بزرگ خود را نمی فروختید
کاش کاش کاش....
دوست یک سال قبل 9 دي 1393
اقای کزیمی مله بای فور اور
بچه محل از ديار لاله خيز مله 10 دي 1393
من بچه محل ايشون را بهتر مي شناسم يا شما از بندپي. من که در اون محل زندگي مي کنم و کاملا از ايشون شناخت دارم نديدم قول و فعل ايشون يکي نباشه.نمي دونم شايد شما از علم غيب به همه چي آگاهي داشته باشي
نا شناس 12 دي 1393
جناب به اصطلاح عمار، خود گویی خود خندی اصلا دکتر و دوستان شهیدش از اول جزو گروه شما نبودند. بیخود خودتو دوستانت را قاطی آدم حسابی ها نکن.
68 12 دي 1393
حتما ویرایش مفاله ایشان را چناب سین انچام میدهد
نا شناس 12 دي 1393
جناب آقای دکتر کریمی مله دیگر جنای شما پیش ما رنگی ندارد. از دوستان سابق شما در دانشگاه

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.345 seconds.