.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به مناسبت سالروز شهادت آیت الله شهید دکتر محمد مفتح:
وحدت حوزه و دانشگاه، از نامگذاری تا درک ضرورتها!
صادقعلی رنجبر

شمال نیوز: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بر خلاف رسوم مرسوم در سایر انقلاب ها که عمدتاً با انحلال و یا ادغام، شکل گیری ذستگاههای جدید را پیگیری می کردند، امام راحل فراتر از انحلال و ادغام، استراتژی وحدت را دنبال کرده و هنر مدیریت عالیه خویش را در همدلی ها و همکاری ها به منصه ظهور می رساندند و در این رابطه می توان به حفظ ارتش و مخالفت شدید با انحلال آن، آنها را از نهادهای تاژه تأسیسی مانند سپاه پاسداران، مستقل نگه داشته و مجاب به همکاری و همدلی با آن می نمودند و زیباترین نتایج را از جمله در دفاع مقدس استخراج می کردند و در همین رابطه می توان همدلی شهربانی و ژاندارمری با کمیته انقلاب اسلامی، همراهی راه و ترابری، مسکن و شهرسازی و کشاورزی و غیره با جهاد سازندگی، بهزیستی با کمیته امداد و بنیاد شهید، دادگستری با دادگاه انقلاب و..... و در همین راستا مثالهای متعدد دیگری هم وجود دارند که به قدر کفایت گفته شد.

 

 

در این میان یکی از وحدت هایی که با انگیزه و اصرار معظم له تعقیب و بر تحقق آن تأکید می گردید، مسئله وحدت حوزه و دانشگاه و ارتباط تنگاتنگ اساتید این دو مرکز علمی کشور بود که الحمدالله به برکت خون مطهر شهید بزرگوار آیت الله دکتر محمد مفتح که در روز 27 آذر در دانشگاه توسط تروریست های گروهک تروریستی فرقان و به ناحق بر زمین ریخته شد، در تقویم سالانه جایابی و تحت همین نام یعنی "روز وحدت حوزه و دانشگاه"، رسمیت یافت.

ورود اساتید بارز و برجسته حوزه علمیه به دانشگاه و استقرار آنها در کرسی های تدریس دروس معارفی و عمومی، دفتر فرهنگ اسلامی و یا نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها و غیره ، برداشتن گامهای بلند به سوی تحقق آرزوی آرمانی امام راحل بود که به لطف خدا آغاز شد و این مسئله به عنوان یک امر متداول و متعارف، شبیه یک نهضت استمرار یابنده، روتین و همیشگی شده و در تمام سالهای گذشته بطور پیوسته ادامه یافت.

علاوه بر حضور علمی این عزیزان در دانشگاه که طبعاً دارای آثار و برکات متعددی است، ما شاهد نقش آفرینی محتوایی و معنوی روحانیت معظم نیز در موارد ذیل می باشیم:

1-ایجاد تحول در نظام علوم انسانی و اجتماعی

2-تزریق مباحث جانبی در حاشیه و متن کلاس های معارفی

3-برگزاری تأثیرگذار همایش ها و جلسات مناسبتی و موضوعی

4-برگزاری مسابقات قرآن و عترت با تخصیص جوایز ارزشمند

5-راه اندازی نمایشگاهها و فروشگاههای مستقیم و مشارکتی کتاب

6-برقراری کرسی های آزاداندیشی و پاسخگویی به سؤالات متنوع دانشجویان

7-نشست های هم اندیشی و راه اندازی اتاق های فکر

8-انجام مباحثه ها و تشکیل مناظره های سیاسی و فرهنگی درون دانشگاهی و برون دانشگاهی

9-ابهام زدایی و ذهنیت زدایی از دانشجویان پرسشگر و مراجعه کننده به دفاتر فرهنگ و نمایندگی رهبری

10-برگزاری نمازهای جماعت، قرائت قرآن، جلسات معنوی دعا و نیایش و مراسم مذهبی در مساجد دانشگاهها

11-کمک و مشاوره مذهبی به مدیران و کادرهای مدیریتی و حتی اساتید دانشگاهها برای بهبود کلی عملکردها

12-انجام تبلیغات و گسترش فعالیت های مربوط به تبلیغات مذهبی و انقلابی در کل محیط دانشگاهها

13-راه اندازی جوّ دفاع از عملکرد نظام و افکار ولایی و نیز کمک به کمرنگ شدن اغواهای تحریک آمیز

14-مراقبت مذهبی و اخلاقی از محیط دانشگاه با پاسخگویی و پناه دهی به دانشجویان و اساتید

15-تألیف کتاب های درسی و آکادمیک در گرایشات معارفی و علوم انسانی و اجتماعی

16-...........

اگر چه نگارنده به عنوان یک عضو هیئت علمی دانشگاه و از فعالان محیط های دانشگاهی و حوزوی، اعتقاد مضاعفی به افزایش حضور و طبعاً افزایش نقش آفرینی اساتید معزز حوزه های علمیه جهت کمک به اسلامی تر شدن دانشگاهها که مورد تأکید رهبری معظم انقلاب است، دارد، اما همچنان بر این اعتقادم که حوزه ها نیز باید بیش از انچه که هم اکنون شاهد آنیم، زمینه های لازم را برای استفاده متقابل گسترده تر طلاب عزیز از فضائل اساتید معارفی و اجتماعی دانشگاهها تقویت کرده و طلاب محترم را مجاب به فراگیری و یادگیری علوم جدیده از زبان اساتید دانشگاهها نموده و هرگز نباید گمان بی نیازی از دریای علوم موجود در دانشگاهها در تصور برنامه ریزان حوزه غالب گردد.

ورود نگاههای دانشگاهی به حوزه ها نیز همانند ورود نگاههای حوزوی به دانشگاهها، دارای برکات متعددی اند که از جمله می توان به روزآمدی و کارآمدی هر چه بیشتر طلاب در این راستا اشاره کرد و طبعاً ادبیات و علوم انتقالی مورد نظر می توانند برای حوزه های علمیه نیز تحول افرین تلقی گردند و بطور متقابل از چهره ها و سرمایه های ناب همدیگر بهره مند شوند.

تردید نباید داشت که میزان کنونی استفاده دانشگاهها از اساتید فاضل و اندیشمند حوزه ها، با همه تلاش هایی که انجام پذیرفته و با همه رویکردهای نهادینه شده، باز هم به نسبت نیازها و ارزیابی وضعیت موجود، ناچیز بوده و دانشگاهها باید با ارتقای سطح بهره مندی از اساتید حوزه، با سریالها و برنامه ها و طراحی های جذاب به سمت ایجاد تحول اساسی در دانشگاهها گام برداشته و گلایه مندی رهبر عزیزمان مبنی بر تغییرات بنیادین در محتوای دروس علوم انسانی را جدی گرفته و کاری کنند که دانشگاههای ما از وابستگی های محتوایی و چارچوب اندیشه های القایی خارج شده و نگذارند که دانشگاهها، محل رویش و پرورش اندیشه های انحرافی و اعوجاجی از هر نوع د اخلی و یا وارداتی شوند.

این اتفاق بزرگ زمانی شکل می گیرد که بجای افتراق، به اتحاد واقعی حوزه و دانشگاه رویکرد واقعی و عملی نشان داده و مناسبتی مانند 27 آذر را برای یادآوری ضرورت های چنین وحدتی، فرصتی مغتنم شمرده و ضمن استمرار و استقبال از نقاط قوت گذشته، به شکار فرصت های نو رفته و همزمان با اصلاح و ترمیم نقائص و نارسایی های گذشته، تقویت نهضت وحدت و همدلی این دو محیط تأثیرگذار علمی را در دستور کار قرار دهیم.

البته باید متذکر شد که در این رابطه و در طی این 35 سال، در ادامه رهنمودهای داهیانه امام راحل و مقام عظمای ولایت، اندیشمندان متعددی در این رابطه مقالات بسیاری تهیه و در همایش های علمی و نیز رسانه های مجازی و مکتوب ارائه کرده اند که می توان با استناد به یافته های و انالیزهای علمی این مقالات، راهکارهای متعددی برای تحقق این امر مهم احصاء و همان راهکارها را عملیاتی کرد.

به هر حال آفت بزرگ این مناسبت های تعیین کننده و تأثیرگذار، مواجهه سطحی و شعاری با آنها و یا اکتفاء به تجلیل حکومتی از آنهاست، در حالیکه بر همه ما مسلم است که از جمله همین وحدت حوزه و دانشگاه، یک ضرورت عقلی، دینی، اجتماعی و علمی و فراتر از تحمیل های دستوری و یا غیرمنطقی و قطعاً ناشی از نیازهای بنیادین و متقابل هر دو سوی این وحدت بوده و هر روز که در تحقق کیفی آن تأخیر بعمل آید، خسارت آور است.

در پایان امیدوارم که به اعتبار خون شهدای بزرگی همانند استاد شهید مرتضی مطهری و استاد شهید محمد مفتح و دیگر شهدای حوزه و دانشگاه، ستادی دائمی شکل گیرد و این ستاد، عملیاتی کردن مستمر و توجه به ابعاد متنوع و دوسویه این وحدت را در دستور کار قرار دهد و نگذارد که با رویکرد پراکنده و یا احساس کفایت نسبت به آنچه که در گذشته انجام شده است، این نهضت مقدس را متوقف کرده و یا شاید هم بجای پیشرفت، شاهد پسرفت و بجای رویکرد شاهد پشتکرد به آن باشیم که این قطع یقین یک زیان مضاعف است که نه تنها سودش به جیب ما نمی رود، بلکه دودش به چشم ما خواهد رفت.

صادقعلی رنجبر-عضو هیئت علمی دانشگاه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

غلامعلی رنجبر 28 آذر 1393
به دلیل اهمیت موضوع و اختلاف برداشت هایی که در سطوح کلان برای این مسئله وجود دارد نکات زیر را به مطالب حاج صادق اضافه می کنم. برخی از نکات و دیدگاهها با ایشان متفاوت می باشد:
1- حضور روحانیون در دانشگاه فرصت است و باید از آن به نفع اسلام و انقلاب بهره برداری کرد.
2- خود حوزه باید راساً و با جدیت اقدام کند تا نسبت به حضور روحانیون ضعیف و ناتوان در دانشگاه پالایش ایجاد شود. حضور افرادی که نتوانند تسلط کافی برای دروس معارف یا قدرت کافی در پاسخگویی به شبهات را ندارند موجب حرف و حدیث های زیای می شود.
3- نگاه اول روحانی برای حضور در دانشگاه باید معطوف به راهنمایی و هدایت افکار دانشجو و حتی اعضاء هیات علمی و کارکنان باشد. همه ما نیازمند هدایت هستیم و انسان بی نیازی در این رابطه وجود ندارد. این نگاه ایجاب می کند که مطالعه و به روز نگاه داشتن علوم مورد نیاز برای روحانی به امری جدی و پویا تبدیل شود و آثار آن در روحیه متلمذان بسیار مثبت خواهد بو.
4- روحانی باید طوری خود را جا بیندازد که وقتی که دهن برای سخن باز می کند از آن در ببارد و مشتاقان سراپا گوش باشند. قاطی کردن مطالبات مادی و سطحی و کوچک شان روحانی را در اذهان می کاهد.
نقاط ضعفی که ممکن است موجب تاثیرات منفی در اذهان دانشجو و مدیران و کارکنان دانشگاه بشود عبارتند از:
1- بی نظمی در حضور در کلاس یا جلسات و برنامه ها
2- چانه زنی برای دریافت های بیشتر و خارج از قاعده و قانون و آئین نامه ها
3- بزرگتر از واقعیت نشان دادن توان علمی و شیوه های کلاس داری در جلسات
4- ضعف در پاسخگویی به مطالبات دانشجویی و مدیریتی و ...
5- عدم وزانت شخصیتی و ایجاد درگیری های لفظی ناخواسته و فقدان قدرت رهبری و راهنمایی گری
6- طرح مباحث غیر ضرور و بی سلیقگی در الاهم و فالاهم کردن مسائل
7- عصبانی شدن در برابر سوال های تند و گزنده دانشجویان و سایر مستمعان
8- عدم تسلط به موضوع و تلاش متعصبانه برای اقناع زورکی
9- خود بزرگ بینی و سخن گفتن از موضع غرور
10- ...
اما در رابطه با وجحدت حوزه و دانشگاه هیچکدام از آنهایی که بنده در بالا گفتیم هدف این وحدت نبوده بلکه هدف وحدت در ایجاد فهم درست از دین و توسعه آن در فهم علم با نگاه دینی بوده است. هدف ایجاد تحول در نوع نگرش به مسائل علمی از مسیر دین بوده است. هدف تبیین مسائل مادی با دیدگاه قرآنی و الهی بوده است. هدف زدودن زنگارهای پوسیده ذهنیت های ماتریالیستی و پایان دادن به حاکمیت ایسم های مختلف تفکرات اومانیستی غربی از دانشگاه بوده است. به همین دلیل تاکنون رابطه و مسئله وحدت حوزه و دانشگاه یکطرفه بوده و به ندرت از دانشگاه بر روی روش های حوزه تاثیراتی مشاهده می شود. درست است که تعدادی از روحانیون عضو هیات علمی و بعضاً تعدادی از مکلاهای عضو هیات علمی در حوزه ها هم حضور دارند و گاهاً دروسی را نز تدریس می کنند ولی موارد آن در قیاس با حضور روحانیون در دانشگاه بسیار اندک می باشد. البته نمی توان این را به عنوان یک ایراد مطرح کرد چون بسیاری از رشته های دانشگاهی ربطی به علوم انسانی و دینی ندارند و صرفاً مهارت های فنی و پزشکی و تخصصی در زمینه های تکنولوژیک و .. م باشند که حضور متولیان آن در حوزه از ضرورت برخوردار نیست.
انشاء الله شاهد تقویت هرچه بیشتر این ارتباط مبارک باشیم و دانشگاهها از برکت حضر آنها از سیل بنیان کن تفکرات انحرافی در اذهان دانشجو و اساتید مصون بشوند. البته بررسی چرایی کم بودن این اثرات و توسعه روزافزون و معنی دار جریان های انحرافی در فکر و اندیشه و چگونگی توسل به روش های اقناعی و جاذبه دار و راههای برون رفت از بن بست های فکری و بیرون کشیدن مبتلایان از لجنزار فکری غرب باورانه و اغواگرانه توام با ایجاد باورهای مثبت از دلسوزی ها در اذهان دانشجو در صحنه عمل ضرورتی تام دارد.
دانشجویان فرزندان ما هستند و اساتید برادران و یاران و دوستان ما و انقلاب و همه باید درست در دست هم در خدمت انقلاب و اسلام باشیم و برای جذب نباید به اقدامات حذفی و محروم نگاه داشتن از موقعیت ها و تحمیل تحریم ها دست زد. چهره جمهوری اسلام چهره ای بشاش و جاذب است و ما نه حوزوی و نه دانشگاهی نباید آن را با اخم و تندی و صلابت های بی جا جلوه گر کنیم. باور داشته باشیم که حضور دوستان روحانی ما منادی سلامتی و نشاط روانی و فکری و اندیشه ای برای همه ما می باشد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.121 seconds.