.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
کشکمش بر سر آشوراده به کجا ختم مي‌شود؟
مژگان جمشيدي

شمال نیوز: مژگان جمشيدي/ سال 82 سال اعلام جزيره آشورا ده به عنوان قطب گردشگري بود. سالي که شرکت خصوصي به نام «سازمان مناطق گردشگري جهان» با مديريت ميم. ي ادعا کرد 380 هکتار از زمين ميانکاله را به قيمت 19 ميليون تومان خريداري کرده است. اداعاي مالکيت اين فرد و شرکت گردشگري اش سر آغاز واگذاري و شايعات و واقعيات پيرامون اين جزيره زيبا در جنوب درياي خزر بود.
البته همان زمان سازمان بازرسي کل کشور به ماجراي واگذاري آشوراده ورود پيدا کرد و گزارشي از چگونگي اين واگذاري منتشر کرد و گفت که اين قيمت اصلي اين زمين نيست و فراين واگذاري کارشناسي روز نبوده بلکه رقم فروش اين زمين خيلي بيشتر از اين عدد و تا حدود 8 برابر بيشتر است.
سازمان محيط زيست و استاندار وقت مازنداران و از همه فعالتر شهيد يحيي شاهکويي رئيس وقت محيط زيست بهشهر، از مهمترين مخالفان پروژه واگذاري آشوراده بودند.
با اين حال شرکت با نام «سازمان مناطق گردشگري جهان» در حال برنامه ريزي بود تا تلاش کند با رهاسازي پرنده هاي غير مجاز و کاشت درختچه هاي غير بومي وضعيت اکوسيستمي اين منطقه را بر هم بزند. شاهکوهي با 16 محيط بان آن سال ريختند توي جزيره و همه بساط پروژه آشورا ده را برچيدند و اجازه چنين تخلفي را به آنها ندادند.
کشمکش ادامه داشت و روي فشاري که دولت وقت بر سازمان محيط زيست وارد کرده بود به خصوص از سوي شخص رئيس جمهوري، در تاريخ اول مرداد 84 امضاي تفاهمنامه معصومه ابتکار با حسين مرعشي رئيس وقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صورت گرفت و رسما دولت موافق کرد که اين منطقه به عنوان منطقه پايلوت گردشگري ثبت شود و دولت در آخرين روزها حتي مصوبه اي را به تصويب رساند که تائيد مي‌کرد جزيره آشورا ده جزيره ويژه گردشري است.
دولت نهم که بر سر کار آمد به دليل جدال هاي سياسي و مسائلي از دست هم که شده و چون مشخص بود چه کساني دنبال تغيير در جزيره اشورا ده هستند و با تلاش خانم جوادي رئيس اسبق محيط زيست طرح شکايت بازپس گيري آشوراده کليد شد و سازمان محيط زيست در دولت احمدي نژاد در محاکم قضايي با طرح مساله توانست اولين امضاي تفاهم نامه با مرعشي از سوي ابتکار را ملغي کند و عملا جزيره آشورا ده را براي حفاظت از پارک ملي ميانکاله بازپس گيرد.
آن زمان البته اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي بود و بعيد نبود که علاقمند به در اختيار گرفتن جزيره آشورا ده باشد. او موافق بود و دايم مصاحبه مي‌کرد که جزيره آشورا ده را تصاحب کند ولي حقيقتا محيط زيست با شکايت توانست سند مالکيت را با يکسري تخلفات که اراضي ملي به نام يک شرکت سند شده بود را باطل و بعد به نام دولت برگرداند.
دولت دهم که بر سر کار آمد باز هم آشورا ده روي خوش به خود نديد چرا که تنها جزيره ايراني در ساحل جنوبي خزر بود با مساحت 600 هکتار، از چند دهه قبل به عنوان بخشي از پناهگاه حيات وحش ميانکاله، تحت حفاظت سازمان حفاظت محيط زيست قرار داشت دوباره مورد خطر واقع شد و بحث احتمال واگذاري اش به بخش خصوصي مطرح شد.
محمد جواد محمدي زاده رئيس وقت سازمان محيط زيست هم تلاش کرد که جزيره را واگذار کند اين بار مساله واگذاري به شکل جالبتري دنبال شد و قرار بر اين شده بود که جزيره به يک شرکت فراورده هاي لبني که چه ربطي به گردشگري داشت هنوز مشخص نيست، واگذار شود.
مخالفت ها با واگذاري اين بار شکل جدي تري به خود گرفت و در بهمن 90 شرکت ديگري ثبت شد تا به عنوان يک شرکت گردشکري بتواند صاحب جزيره شود.
با اين حال به رغم موافقت مديران سازمان حفاظت محيط زيست از سال 82 تاکنون بنده کارشناسي سازمان محيط زيست مخالف واگذاري اشورا ده بوده و همه ادعاهاي گردشگري اکوتوريسم و گردشگري پايدار در اين منطقه را غير واقعي مي‌خوانند.
استفاده از جت اسکي، شکل گير باشگاه و پيست اسب سواري و موتور سواري، ايجاد زمين تنيس و... همه اينها در تناقض با بحث توسعه پايدار در جزيره آشورا ده بود در حالي که همه اين تخلفات در طرح پيشنهادي گردشگري ديده شده بود که مشتمل بر ساخت و ساز در اين جزيره کوچک است.
به هر روي اورنگي رئيس سازمان جنگلها هم مانع فروش ميانکالع از سوي محمدي زاده شد چون که همه اراضي ملي در سند مالکيت سازمان جنگلها بود و سازمان محيط زيست به تنهايي نمي‌تواند ادعاي مالکيت و فروش پارک ماي را بکند.
آبان پارسال اما اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري اعلام کرد که مسئوليت واگذاري آشورا ده را دولت به عهده مي‌گيرد و متولي اين منطقه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور است.
هفته پيش اما به شکل رسمي و با تائيد سازمان محيط زيست رسما اعلام شد که بحث واگذاري 380 هکتار از منطقه آشورا ده مد نظر دولت است و استاندار مازندارن نيز تاکيد دارد که اين طرح همان طرح ده سال پيش است که حالا دوباره مطرح شده است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

همشهری 24 آذر 1393
آقا بی خیال شین . ملت ما اثرات منفی کارهی دولت قبلی رو به پای این دولت می نویسن.
دیگه با اینکار بیشتر از این خودتون رو خراب نکنین .
متاسفانه بعضیها عقلشون تو چشمشونه .
نا شناس 24 آذر 1393
آقا جالب است ، یک منطقه بکر طبیعی که دارای تنوعات گیاهی و جانوری است را می خواهند به بخش خصوصی واگذار نمایند تا بر روی آن تأسیسات تفریحی و توریستی احداث شود ، آنوقت بر روی زمین شخصی ما اجازه احداث تأسیسات تفریحی توریستی نمی دهند به بهانه آنکه در منطقه حفاظت شده و امثال آن واقع شده است در صورتی که زمین شخصی ما زمین کشاورزی و در محدوده روستا قرار داشته و اطراف آن تأسیسات صنعتی و کشاورزی احداث نموده اند .
نا شناس 24 آذر 1393
اين مصوبه را لغو كنيد.
نا شناس 25 آذر 1393
اشوراده مال گلستانه چجوری مازندران مخالفت میکرد
پاسخ ها به این نظر
الوین 28 آذر 1393
منظور دوست بزرگوارمون از گلستات همین مازندران شرقیه قربونت برم یه سر به شناسنامه قدیمیت بزن....شرق و غرب مازندران همش گلستانه

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.158 seconds.