.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به بهانه 13 آذر روز صنعت بیمه؛
بیمه عمر و سرمایه گذاری، صنعتی مغفول در ایران
سیده سعیده فلاح
بیمه عمر و سرمایه گذاری، صنعتی مغفول در ایران

 شمال نیوز: در دنیای مدرنیزه امروز ، مردم هزینه های زیادی برای آسایش خود و خانواده تقبل می کنند. از هزینه های ابتدایی مایحتاج اولیه زندگی گرفته تا هزینه های رفاهی شامل هزینه های شادی، تفریح، ورزش و سلامتی. اما تصور اغلب افراد بر این است که همه ی این هزینه ها بابت رسیدن به آرامش خاطر متحمل می شوند در حالیکه به واقع اینگونه نیست.

افراد سالانه مبالغی را تحت عناوین بیمه حوادث، خودرو یا آتش سوزی به شرکت های بیمه ای خصوصی پرداخت می نمایند اما با قبول همه ی این موارد که هرکدم به نوبه خود از ملزومات زندگی هر فرد است، نوع دیگری از این رسته بیمه ها که می تواند آرامش خاطر فرد و خانواده را در آینده رقم زنند را نادیده می گیرند.

در حالیکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه ، مسئله ی بیمه عمر به یکی از مایحتاج اصلی مردم بدل شده و یکی از هزینه های ثابت سالانه محسوب می شود اما در کشور ما متاسفانه هنوز این اتفاق نیافتاده است.

این در حالی است که بسیاری از سرپرستان خانوار نادیده می گیرند که به موازات همه تلاش هایی  که در این راستا متحمل می شوند، با سرمایه گذاری کلان اما به شکل خرد، می توانند آتیه فرزندان خود را تضمین کنند.

جدای از عوامل ساختاری کشور در توزیع نامتوازن قشر مرفه و فقیر و همچنین انحصار کامل دولت در تعیین نرخ حق بیمه ها، عوامل دیگری نیز در توسعه نیافتگی بیمه عمر در ایران دخیل هستند.

عدم آگاهی و اطلاع رسانی  و درک مفهوم واقعی بیمه را می توان مهمترین این دلیل دانست که ریشه در مشکلات فرهنگی کشور دارد.

عدم تبلیغات و بازاریابی گسترده در جهت شناخت افراد جامعه ازم زیایای بیبمه عمر ، عدم برنامه ریزی برای آینده و دیدگاه کوتاه مدت  نگری افراد در سرمایه گذاری و در نتیجه ریسک گریزی از جمله عوامل فرهنگی موثر در تقاضای اندک بیمه عمر در ایران می باشد که بررسی و واکاوی دقیق تر در این حوزه از حوصله این یادداشت خارج است.

به نظر می رسد با اندکی برنامه ریزی و اطلاع رسانی گسترده در جهت شناخت افراد در این حوزه و تمرکز بر تسهیلات و مزایای ارزشمند بیمه عمر از جمله معافیت های مالیاتی می توان این بینش را در جامعه ایجاد کرد. چراکه آمارها نشان می هد افرادی که اهل مطالعه روزانه هستند با احتمال بیشتری متقاضی خرید بیمه عمر خواهند بود.

در شرایطی که ضریب نفوذ بیمه عمر در کشور ما، حدود 1/3 درصد (یک و سه دهم درصد) است (بر مبنای نشریه تخصصی Sigma به عنوان معتبرترین مرجع آماری در صنعت بیمه جهان و همچنین بر اساس گفته رییس‌کل بیمه مرکزی کشور در 13 آذر سال 92 ضریب نفوذ بیمه عمر در کشور کمتر از 2 درصد است) ، متوسط جهانی این ضریب قریب در 7/5 درصد و برای کشورهای توسعه یافته به 15 درصد هم می رسد، محمد امین رییس کل بیمه مرکزی ایران در شهریور ماه امسال (سال 93) سهم بیمه عمر در ایران را 10 درصد اعلام کرده و ابراز امیدواری کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته این سهم در یک دوره 5 ساله به دو برابر افزایش خواهد یافت.

و در پایان؛ همانطور که یکی از اهداف مهم دولت و بیمه مرکزی در این حوزه آن است که مانند خیلی از کشورهای دیگری که مردم چند بیمه دارند و از چندجا بازنشست می شوند ، دولت ایران نیز در تلاش است تا مردم ایران به سمت چند بیمه ای شدن رفته و هر شخص بتواند با توجه به حق بیمه ای که توان پرداخت دارد، در آینده از چند حقوق و مزایای بازنشستگی برخوردار شود.

رسیدن به این مهم و تغییر در نگرش افراد جامعه، اصول حرفه ای و مستمری را می طلبد تا تک تک افراد این فرایند را در کشور به رسمیت شناخته و همگی بر این باور برسند که « بیمه عمر و سرمایه گذاری » جزو لاینفک و حقوق شهروندی هر فرد است.  /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

محمد 22 دي 1393
تنها راه آگاه سازي و اطلاع رسانی است...
سپاس
رضايي 7 بهمن 1393
خدا پدر شما رو بيامرزد
كي به فكر اين ملت هست همه مسولان در ظاهر مي گويند ملت و لي در عمل به فكر اميالهاي شخصي خود هستند
گويا آنها نخواهند مرد و دنياي ديگري برايشان و جود ندارد و هرگز نميميرند و يا اگر مي ميرند اموال و اميال خودشان بايد به گور ببرند
اگر اين مسولان هر هفته به يكي از بيمارستانها يا قبرستانها سر بزنند آن وقت شايد كمي به فكر مردم عادي و فقير جامعه بيافتند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.113 seconds.