.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رویداد پنجم آذر گرگان باید ثبت تاریخی شود
بیانیه شورای شهر گرگان بمناسبت 5 آذر

شمال نیوز: اعضای شورای اسلامی شهر گرگان با انتشار بیانیه ای خواستار ثبت تاریخی رویداد پنجم آذر گرگان شدند.

در بیانیه اعضای شورای اسلامی شهر گرگان آمده است: یکی از رویدادهای بزرگ تاریخ انقلاب ایران، واقعه خونین پنجم آذر سال ۱۳۵۷ گرگان است، واقعه ای که به جهت گستردگی و تأئید آن بر مسیر حرکت های انقلابی، می بایست آن را در ردیف وقایع ۱۹ دی قم و ۲۵ بهمن تبریز در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به شماره آورد.

این بیانیه می افزاید: آری ۳۶ سال پیش در چنین روزی صبح روز یک شنبه پنجم آذر سال ۵۷ دهها هزار نفر از مردم گرگان وشهرها و روستاهای اطراف به فرمان امام خمینی (ره) ( که آن روزها را به خاطر حمله مأموران رژیم شاه به حرم مطهر امام رضا (ع) روز عزای عمومی اعلام کرده بود ) برای انجام یک تظاهرات آرام در میدان امام زاده عبدالله (علیه السلام) گرگان گرد آمدند اما فوراً از سوی مأموران حکومت پهلوی مورد حمله مسلحانه قرار گرفتند که در نتیجه این سرکوبی بی رحمانه در آن روز، حدود ۱۵۰ نفر زخمی شدند و ۱۴ نفر نیز به شهادت رسیدند.

در ادامه این بیانیه آمده است: این جنایت هولناک گرچه باعث تأثر شدید مردم منطقه گرگان شد، ولی موجب بیداری و آگاهی بیشتر مردم و ادامه مبارزه تا پیروزی نهایی در ۲۲ بهمن سال ۵۷ گردید و وظیفه خطیر ماست که نباید بگذاریم گذشت زمان، گرد فراموشی بر چهره حوادث و حماسه آفرینان بنشاند. حادثه الهام بخش را باید زنده نگه داشت، قهرمانان را پیوسته باید یاد کرد.

این بیانیه اضافه می کند: ایام الله را همچون تابلویی که جهت را نشان می دهد، همواره باید مطرح کرد و در برابر چشم داشت تا فراموش نشود.

بیانیه اعضای شورای شهر گرگان ادامه می دهد: یک روز بازار سودای جان و بهشت گرم بود و خدا مشتری جان های عاشقان، اینک سال ها از آن قطعه بهشتی در تاریخ می گذرد وآن سال ها از کوچ آن پرستوهای مهاجر اما نام ویاد و خون معطر و مطهر شان، همچون پرچمی بلند، در مسیر زندگی مادر اهتراز است و راه را به ما نشان می دهد، تا به بیراهه نرویم و نگذاریم این پرچم های ایثار و فداکاری فرو افتند.

اعضای شورای اسلامی شهر بر این باورند که حماسه پنچم آذر به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی شهر می درخشد و معتقدیم که حماسه آفرینان این روز زنده تاریخ هستند، با افتخار روز پنجم آذر را در یادهای نسل جوان و علاقه مند تاریخ زنده نگه خواهیم داشت ومی بایست به طرق گوناگون ثمرات این قیام مردمی را به نسل جدید منتقل کنیم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.186 seconds.