.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
به بهانه هفته کتاب؛
بخوان ، میان گهواره و گور یک قرن فاصله نیست
رقیه توسلی

 شمال نیوز: هرکس باید به اندازه وسع اش ، راوی این دنیای بزرگ باشد و از ناگفته های خواندن بگوید . برود به جهان علم و از فلسفه نفسگیر دانایی سر در بیاورد . کتاب بردارد و خودش را بخواند و کمی دور شود از غائله بی پایان زندگی.

گاهی با یک کتاب عزلت بگیرد و ساعت ها ورق بزند و با جملات سخت و آسان بخوابد و بیدار شود . اصلا هرکسی زیر پوست لحظاتش باید کمی حروف تازه بریزد و تا می تواند رویاهایش را به وجد بیاورد .

برخیزد و برای اندیشه اش دل بسوزاند و هرروز خودش را به سرزمین فهمیدن برساند . نگذارد فقر ، ذهنش را فتح کند . باید هر آدم کمی ناپلئون بناپارت جهان دانستن باشد . به کشور بی کرانه کتاب بتازد و به نادانی هایش لشگرکشی کند . تا می شود با صدای خش خش برگه های کتاب الفت بگیرد و به روحش اکسیژن و هوای تازه برساند .

هرکسی باید راوی قصه زیبای کتاب باشد و دست دوستی دراز کند به سمت حروفی که شب و روز معجزه می کنند . به سفرهای پُرفراز و نشیب اش ، آری بگوید و بی واهمه به قلب ماجرای بزرگ عشق پا بگذارد .

آنقدر برود تا به شیدایی و شوریدگی و عافیت برسد و ذره ذره مهر و رنج ناب این دیار را مزه مزه کند .

آنقدر بخواند که به مسافری شبیه شود که قصدش سفر به تمام کره زمین است . مسافری که هرروز کوله ی بارش را بر دوشش سفت می کند و به راه می افتد تا آرام آرام نادیده ها را ببیند و ناشنیده ها را  بشنود و نمک گیر آب و خاک هر صفحه شود ، مجنون شود ، دل ببازد . آن اندازه که بی دانش نتواند دم و بازدم کند ، نتواند روزمره داشته باشد .

خلوت با کاغذ را دوست بدارد و به خورشید هر جمله ی خوب ، ایمان بیاورد . بداند که جمله ها می توانند شفا ببخشند و طبیب باشند .

پنجره چشم هایش را با کتاب شریک کند و از طفل بازیگوش خود ، بالغ سربه راهی بسازد که لحظه به لحظه سرود دانایی سر می دهد و از دنیای بی خبری عبور می کند .

بداند آنکه در سایه کتاب نفس می کشد ، کورمال کورمال خودش را پیدا می کند و هرگز غمگین نمی ماند . بداند آغوش گرم کلمات ، همواره مادر نوازشگری خواهد بود که کودکانگی ها را به سینه می فشارد و اجازه نمی دهد کسی در تاریکی و تنهایی تمام شود .

همیشه بر درب کتاب بکوب . آنجا از هیاهوی دنیا رها می شوی و آرام می گیری . واژه ها به استقبالت می آیند و سردرگمی متوقف می شود . آنجا همواره به تو ، پای دویدن و بال پرواز کردن می دهند... جای دیگر گونه ایست .

هرگز برای خواندن دیر نجنب و رهگذر نباش که اگر یکبار به این خانه میهمان شوی ، بی تردید دیگر هرروز کفش هایت را بر می داری و با لذت و هیجان تمام جاده ی رسیدن را می شتابی .

هرچه می توانی بر سماجتت در ورق زدن کتاب ها ، اضافه کن . آنها، رئوفند و صاحب زیباترین رویاها و واقعیت ها . دوستانی که جای خالی شان ، بزرگترین جای خالی دنیاست .

هرروز ، هرکس باید به اندازه فهم اش ، راوی این دنیای بزرگ باشد . زیر باران رحمت و دانایی خیس شود و از آبشارعلوم تازه جرعه ای بنوشد و صخره ها و دیوارهای فاصله را بردارد .

باید دل سپرده شود... به طلوع  و غروب خودش نگاه کند . به اینکه چقدر در عالم علم ، مسافر شده است و چقدر در آغوش کتاب پلک هایش را برای فهمیدن باز نگه داشته است .

چشم ها باید همیشه برای جستجوی حروف ، تب کنند و نباید دلی با نخواندن ، شریک شود و تاب بیاورد... نباید اجازه داد واژه ها دور سر نگاهمان نچرخند و عطر کتاب در خانه ته بکشد .

کاش همه ، همه جای دنیا روح شان را خوشبخت کنند و سروسامان بدهند و برای شعف کالبدشان هرروز چند صفحه اندیشه تورق کنند و چند پله از تاریکی دنیا بالا بروند . کاش همه هرروز به خودشان احترام بگذارند و مسافر جاده دانایی و سکوت و ایمان باشند . /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

mostafa 28 آبان 1393
this was very good. thank you

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.137 seconds.