.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خداحافظی نان با سفرهای مردم!
هنوز از یادها نرفته است که اردیبهشت ماه سال 91 و همزمان با ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، دولت وقت نرخ خرید تضمینی گندم را بالا برد و این وعده را به کشاورزان داد که گندم با کیفیت آنها را با قیمتی بالاتر از سال گذشته خریداری می‌کند. در همان زمان بود که زمزمه های گرانی نان در جامعه پیچید و سرانجام با اعلام رسمی قیمت نان به حقیقت بدل شد.

 شمال نیوز: نان در فرهنگ ایران، قوت اول مردم را تشکیل می دهد و از این رو نوسان قیمت آن در زندگی مردم تاثیر مستقیم دارد. ارزش نان برای مردم تا به آنجاست که در دوران ذلت تسلط متفقین در دوران جنگ جهانی دوم، ۱۷ آذر سال ۱۳۲۱ در تهران در پی قحطی نان گروهی به مجلس حمله کردند و گروهی دیگر به خانه نخست وزیر نظام‌السلطنه یورش بردند چرا که در حالی که سالیان سال ایران صادرکننده عمده غله بود اما به دلیل کارشکنی نیروهای متخاصم متفقین که ایران را تصاحب کرده بودند با ارسال غله ایران به شوروی و چاپ بی‌رویه پول توسط دولت وقت، ایران را دچار قحطی مرگباری شده بود.
خداحافظی نان با سفرهای مردم!5 شنبههه

حالا اما با گذشت سال ها از آن روزهاکه حکایت از اهمیت نان برای مردم در طول تاریخ دارد، گرانی نان در کشور بار دیگر خبر ساز شده است.

هنوز از یادها نرفته است که اردیبهشت ماه سال 91 و همزمان با ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، دولت وقت نرخ خرید تضمینی گندم را بالا برد و این وعده را به کشاورزان داد که گندم با کیفیت آنها را با قیمتی بالاتر از سال گذشته خریداری می‌کند.

در همان زمان بود که زمزمه های گرانی نان در جامعه پیچید و سرانجام با اعلام رسمی قیمت نان به حقیقت بدل شد.

نکته قابل توجه اما در ان روزها اینجا بود که هرگز  به ارتقای کیفی نان در کنار افزایش قیمت توجهی نشد و در واقع نان گران شده بدون آن که کیفیت آن تغییر کند و حتی به شهادت شاهدان عینی بد کیفیت تر و کوچک تر هم به دست مردم رسید.رویه ای که تا امروز و روی کار امدن دولت یازدهم نیز ادامه دارد.

حالا هم زمزمه های گرانی نان در طی اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی یارانه ها به گوش می رسد و هر چند یش از این، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور چندین بار در خصوص پایین بودن قیمت نان و آرد صحبت و اعلام کرده بود که دولت فعلا قصد دارد این قیمت را اصلاح کند ولی هم اکنون گفته می‌شود در جلسه اخیر این ستاد به ریاست وی تصمیم بر افزایش قیمت نان گرفته شده است.

البته تاکنون که بیش از 5 ماه از اجرای این فاز می‌گذرد، دولت تصمیم نگرفته که فاز دوم این قانون را برای اصلاح قیمت گندم، آرد و نان به صورت رسمی کلید زند اما به نظر می‌رسد با مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر اجرای طرح جامع اصلاح قیمت گندم، آرد و نان، تغییر قیمت نان نیز وارد مرحله جدیدی شود.

یک عضو ستاد تنظیم بازارنیز به تازگی  از مصوبه این ستاد برای تشکیل کارگروه هایی در استان‌ها به ریاست استانداران به منظور تغییر قیمت گندم، آرد و نان خبر داد و اعلام کرد که بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، مقرر شده است تا با توجه به اعتراضات متعدد مردم مبنی بر عدم کیفیت نان و نیز اعتراضات نانوایان مبنی بر عدم سودآوری نانوایی ها، دولت طرح جامع مرحله اصلاح قیمت گندم، آرد و نان را از کارتابل بیرون کشد و اجرایی کند.

در این میان، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این طرح احتمالا از ابتدای آذرماه و با تصمیماتی که استانداران هر استان اتخاذ می‌کنند، عملیاتی شود تا به این ترتیب زمزمه های گرانی مجدد نان جدی تر شود.

نکته مهم اما اینجاست که با تجربه ای که مردم از گرانی نان داشته اند به نظر می رسد گرانی مجدد نان و در حالی که یارانه ای هم به این گرانی تعلق نمی گیرد اوضاع کیفی نان همچنان آشفته تر کند  چرا که در دور اول هدفمندی یارانه ها با گرانی نان لااقل کیفیت نان بهتر نشد تا مردم دلخوش باشند نان گرانتر اما با کیفیت بهتر می خرند و به نظر می رسد این ماجرا در دور جدید گرانی ها هم تکرار شود.

از سوی دیگر، گرانی نان می تواند فشار مضاعفی به مردم وارد کند و نگرانی از افزایش محدد قیمت نان نیز با روانی منفی زیادی در جامعه در پی دارد و باید دید اقتصادی های دولت چه توضیحی در این زمینه برای افکار عمومی خواهند داشت؟ /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.768 seconds.