.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ورزشهای بومی ومحلی گیلان روبه فراموشی

 گیلان در حوزه ورزش از ضعف زیرساخت ها و کمبود اعتبار رنج می برد از اینرو می طلبد مسئولان نگاه ویژه ای به این استان شمالی داشته باشند.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، استان گیلان در رشته های مختلف ورزشی از استعدادهای فراوانی برخوردار است بنابراین باید زمینه را برای بروز این استعدادها فراهم و اجازه داد جوانان توانایی های خود را بروز دهند.

بدون شک گیلان دارای بازیکنان و ورزشکاران مستعدی است و این بازیکنان می توانند در مسابقات ملی و بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشند.

نماینده مردم لنگرود و عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: کشور دچار محدودیت مالی است، میزان صادرات نفت از دو میلیون  و 700 هزار بشکه  در روز هم اکنون به یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

مهرداد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در بودجه سال جاری علی رغم محدودیت های مالی، بخش ورزش کشور با کاهش بودجه مواجه نشد بلکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای افزایش بودجه ورزش  تلاش وافری داشته اند.

وی همچنین اظهارداشت: امسال در مجموع هزار و 238 هزار میلیارد تومان اعتبار به مقوله ورزش کشور اختصاص یافته است که از این میزان  360 میلیارد  تومان به هزینه های جاری و 788 هزار میلیارد تومان به هزینه های عمرانی مربوط می شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای افزایش بودجه ورزش کشور تلاش وافری داشته اند

نماینده مردم لنگرود و عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر اینکه "از منابع دولتی نمی توان برای ورزش های حرفه ای هزینه کرد"  منع قانونی دارد، گفت: دولت باید  اعتبار خود را در راستای توسعه زیر ساخت های ورزش عمومی و همگانی هزینه کند.

 وی در ادامه با بیان اینکه  متوسط سرانه ورزشی در کشور 102 سانتی متر و  در گیلان این عدد  75 سانتی متر است، افزود: لازمه جبران این شاخص مدیریت جهادی است چرا که تمامی شهرستان های گیلان به نسبت هدف مشخص و میانگین کشوری فاصله دارند.

لاهوتی اظهارداشت:  مطابق ماده 13 و 14  قانون برنامه پنجم توسعه کشور  وزارت جهاد کشاورزی مکلف به واگذاری زمین ( به غیر از زمین های کشاورزی) بصورت رایگان به وزارت ورزش و جوانان است.

وی تصریح کرد:  علاوه بر این در قانون بودجه سال جاری  مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه  واگذاری پروژه های نیمه تمام زیر 20 درصد پیشرفت فیزیکی به بخش خصوصی را داده است.

نماینده مردم لنگرود و عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین نمایندگان به دولت اجازه داده اند اموال مازاد آموزش و پرورش مثل مدارس خالی از دانش آموز  و دیگر فضاها را در اختیار  ورزش و جوانان قرار  دهد.

وی در ادامه با یادآوی اینکه در حال حاضر استقبال خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه ورزش از سوی بخش خصوصی وجود دارد، افزود:  مسئولان باید از این فرصت به صورت اصولی بهره گیری کنند.

لاهوتی با اعلام اینکه برخی از مکان های ورزشی استان گیلان که کاربری تجاری دارند باید  تبدیل به احسن شوند، اظهارداشت:  از تمامی فرصت ها برای توسعه زیر ساخت های ورزشی  و تقویت ساختار ورزش استان باید تلاش شود.

وی همچنین با بیان اینکه منابع درآمدی سالن های ورزشی هر شهرستانی باید در همان شهرستان هزینه شود ، اذعان داشت:  متاسفانه در گذشته این گونه نبوده است.

نماینده مردم لنگرود و عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دولت اجازه دادند تا يک درصد از سقف اعتبارات دستگاه‌هاي ملي و استاني را به توسعه ورزش همگاني و قهرماني و توسعه زيرساخت‌هاي ورزشي اختصاص دهد.

استقبال خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه ورزش از سوی بخش خصوصی وجود دارد

وی یادآورشد:  برای نگهداری فضاهای ورزشی با سرمایه گذاری اصولی انجام شود از اینرو می طلبد  مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان نیز گفت: نرم افزار و نیروی انسانی عامل رشد و توسعه همه جانبه در حوزه ورزش است.

مسعود رهنما در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: کار ورزش  یک کار میدانی است و نیازمند نیروهای کارآمد، خلاق و متعهد است.

وی همچنین اظهارداشت: توسعه همه جانبه در حوزه ورزش استان گیلان با رویکرد آموزشی، تعهد و تخصص میسر می شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان گفت توسعه سخت افزارها و زیر بناهای ورزشی در  گیلان بر اساس رعایت طرح آمایش سرزمین نبوده بلکه بر اساس عرضه و تقاضا بوده است بنابراین  با توجه به محدودیت اعتباری، بهره برداری از این زیر ساخت ها سالیان متمادی به طول خواهد انجامید.

وی افزود: با نیروی انسانی ماهر و سخت افزارهای موجود می توان ضمن استفاده بهینه ، انتظار جامعه ورزشی استان را نیز برآورده کرد.

رهنما  با تاکید بر اینکه در اداره های ورزش و جوانان و هیئت های ورزشی از ورزشکاران استفاده شود، اظهارداشت: بحث استخدام قهرمان ورزشی و سرباز قهرمان از حیث قانونی دچار مشکل است که  به همت نمایندگان مجلس شورای و دیگر مسئولان می توان این مشکلات قانونی را رفع کرد.    

وی در ادامه با بیان اینکه در بخش ورزش های بومی و محلی در استان گیلان خوب عمل نشده است، گفت:  متاسفانه در گذشته نسخه هایی به شکل یکسان بدون در نظر گرفتن طرح آمایش سرزمین، میزان گرایش و رویکرد های مردمی برای همه استان های کشور پیچیده می شد که این رویکرد ضربات جبران ناپذیری بر پیکر ورزش کشور به ویژه گیلان وارد کرده است.

ورزش های بومی و محلی استان گیلان باید احیا شود

مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان افزود:  با اجرای طرح آمایش سرزمین افق روشنی برای ورزش های بومی و محلی می توان متصور بود.

وی با تاکید بر اینکه احداث تالار کشتی گیله مردی در گیلان امری ضروری است، اذعان داشت: با توجه به فرهنگ غنی و اصیل و قدمت تاریخی استان، بازی های بومی و محلی فراوانی در این استان وجود دارد که باید تقویت شود.

رهنما در ادامه از فعالیت  58 سمن در حوزه ورزش و جوانان استان گیلان خبر داد و افزود:  رویکرد دولت یازدهم اهتمام به ظرفیت‌ها و توجه به اعتلای جایگاه سمن‌ها و واگذاری امور به مردم است.

وی تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد حلقه های واسط و رابطان مردم با دولت ها هستند که نقش به سزایی در ساماندهی و انتقال مطالبات و خواسته های عمومی به دولت دارند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان با اشاره به اینکه عزم دولت جدید ایجاد زمینه برای حضور بهتر و موثرتر تشکل ها در خدمات رسانی و خدمات دهی به جامعه است، گفت: واگذاری امور به مردم از طریق سازمان های مردم نهاد، هزینه ها را به حداقل می رساند و بستر نشاط اجتماعی را در جامعه فراهم می کند.

وی افزود:  هر جا و در هر موقعیتی که مردم به عرصه های مختلف ورود پیدا کرده اند نظام جمهوری اسلامی مستحکم تر از قبل گام های موفقیت را برداشته که در این میان همگامی و همراهی قانونی و منطقی تشکل ها در حوزه های مرتبط با مردم و دولت، توسعه اجتماعی و فرهنگی را سریعتر  مهیا می سازد.

رهنما همچنین با بیان اینکه سرانه هدف ورزشی کشور  در برنامه پنجم توسعه 1.200 سانتی متر  مربع مشخص شده است، اذعان داشت: این عدد  در گیلان 75 سانتی متر مربع است.

وی با یادآوری اینکه سرانه ورزشی شش شهرستان گیلان بالاتر از میانگین کشوری هستند، گفت:  شهرستان های که سرانه ورزشی پائین تری دارند باید به این مناطق توجهی ویژه ای  شود.

گیلان از حیث ورزشی جزء چهار استان برتر کشور است

 مدیرکل ورزش و جوانان استان افزود: گیلان از حیث ورزشی جزء چهار استان برتر کشور  و به لحاظ میانگین سرانه ورزشی رتبه 23 کشوری را دارد.

وی  انوع ورزش را شامل تربیتی، همگانی، قهرمانی و حرفه ای دانست و  اظهارداشت: افراد کمی در ورزش حرفه ای هستند اما بودجه زیادی صرف این نوع ورزش می شود.

 رهنما گفت: تعداد جمعیتی که در ورزش تربیتی ( پرورشی) و همگانی فعال هستند بسیار زیاد است بنابراین باید به این مهم توجهی ویژه شود.

وی لازمه توسعه ورزش همگانی را ورزش پرورشی و همگانی ذکر کرد و افزود: در اسلام و نظام اسلامی ورزش هدف نیست بلکه وسیله است  به عنوان یک بخش تربیتی نگریسته می شود.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان یادآورشد:  با بهره گیری از ظرفیت های تخصصی و مدیریتی و همچنین حمایت های مسئولان می توان استان را به جایگاه واقعی  خود رساند.

بدون شک شهر نشینی و  نفوذ ماشین در زندگی سلامت جوامع بشری را دگرگون ساخته است  مشغله های فراوان در جامعه صنعتی خستگی و بی حوصلگی را جایگزین سرزندگی و نشاط کرده است در چنین شرایطی پرداختن به فعالیت های ورزشی راهکاری عملی و کار آمد  برای حفظ تندرستی شناخته شده است  و صاحب نظران حوزه بهداشت همگان را به شرکت در فعالیت های ورزشی سفارش کرده اند.

ورزش امروز علاوه بر تامین سلامت به یکی از صنایع پردرآمد تبدیل شده است صنعتی که اثر های آن در بخش های اقتصادی و اجتماعی دیده می شود و رابطه مستقیمی در توسعه پایدار دارد.

 فعالیت های ورزشی و فناوری های ورزش ضمن افزایش تولید ناخالص داخلی هزینه های درمانی، میزان جرم و بزهکاری را هم کاهش می دهد  و آرامش را به جامعه هدیه می کند.

 دین مبین اسلام هم در زمینه ورزش سفارش های فراوانی دارد و بازی و تحرک جسمانی را در تکوین شخصیت انسانی مفید می داند.

ورزشی راهکاری عملی و کار آمد  برای حفظ تندرستی در جامعه است

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی هم در بخش های از سخنانشان با تجلیل از ورزشکاران تقویت قوای جسمی را با ارزش توصیف کرده و از آن به عنوان وسیله ای برای رشد و تعالی انسانی یاد می کنند.

ورزش در گیلان هم پیشینه طولانی و درخشان دارد و پهلوانان و ورزشکاران صاحب نام این سرزمین با غلبه بر حریفان قدرتمند جهانی  همواره پرچم پر افتخار کشور را در میدان های ورزشی به احتزاز در آورده اند و سرود جمهوری اسلامی ایران را به گوش جهانیان رسانده اند  که این حس وطن دوستی ، اخلاق پهلوانی و آئین مردانگی را در بسیاری از بازی های بومی و محلی هم می توان دید  بازی هایی که برگرفته از سنت ها و باورهای فرهنگی و دینی مردم این دیار است.

به گزارش خبرنگار مهر،  گیلانی ها از دیر باز  برای ورزش ارزش و اعتبار  بسیاری قائل بودند  که وجود مکان های ورزشی با پیشینه 70 ساله گواه این مدعاست.

اگرچه با پیروزی انقلاب اسلامی به ورزش توجه ویژه می شود لیکن رشد جمعیت و گرایش مردم به فعالیت های ورزشی نیاز به توسعه فضاهای ورزشی در این استان را ضروری ساخته است.

بدون شک افزایش سرانه فضاهای ورزشی در گیلان و سرمایه گذاری در این حوزه نقش با اهمیتی در توسعه  استان ،سلامت جامعه و کاهش بزهکاری و جرم خواهد داشت. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 16 آبان 1393
هر وقت تالار لوچو تو مازندارن زده شد تالار گیل مردی هم کلنگش زده میشه رئیس ورزش روستایی مازندران من شاهدم تا حالا 1000 بار به مسئولین گفته بیاین یه میدان اختصاصی برای لوچو بزنید اما هنوز به غیر از خودش هیچ مسئولی پای کار نیامده بجز مردم .های های راس باوین بخوتنی؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.155 seconds.