.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خداحافظی با واردات بی‌حساب برنج

در حال حاضر میزان تولید و واردات برنج به سه میلیون تن رسیده که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد میزان نیاز سالانه کشور نیز همین مقدار است لذا ممنوعیت واردات برنج ادامه می یابد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از ایسنا، واردات بی‌رویه برنج طی سال‌های گذشته به قدری بود که صدای انتقاد همه را در آورد. تا جایی که حتی واردکنندگان نیز به این واردات بی حساب و کتاب، انتقاد کردند.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به واردات حدود دو میلیون تنی برنج در سال گذشته اظهار کرد: اگر به جای واردات بدون مطالعه برنج هندی از سوی شرکت بازرگانی دولتی، وزارت جهاد کشاورزی کار را به بخش خصوصی بسپارد شاهد نوسانات قیمت و مشکلات ناشی از واردات بی رویه نخواهیم بود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی بهتر است برای تنظیم بازار داخلی به بخش خصوصی توجه بیشتری کند و کار را به دست آن ها بسپارد چرا که شرکت بازرگانی دولتی در گذشته بدون مطالعه وارد بازار هند می‌شد و به دلیل شیوه غلط خرید باعث نوسان زیاد قیمت‌ها در بازار می شد. درحالی که بخش خصوصی کاملا با مطالعه وارد بازار شده و هنوز جوانب را می‌سنجد.

گرچه سال گذشته با توجه به ثبت سفارش‌هایی که واردکنندگان برنج از قبل انجام داده بودند و اینکه هنوز قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی واردات و صادرات محصولات کشاورزی را بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نگذاشته بود، بار دیگر رکورد تازه‌ای در واردات این محصول استراتژیک به ثبت رسیده میزان آن طی سال گذشته به حدود دو میلیون تن رسید.

اما از دی پارسال که اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی در دستور کار دولت و دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی قرار گرفت، حجتی انتقادهای خودش از واردات بی رویه برنج را عملی کرد تا جایی که طی شش ماهه نخست امسال کاهش ۴۰ درصدی واردات این محصول نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته رقم خورد و به حدود ۷۰۰ هزار تن رسید.

البته حجتی در جلسه اخیر خود با اعضای اتاق بازرگانی ایران و نشست خبری حاشیه این مراسم در خصوص میزان نیاز برنج سالانه کشور اظهار کرد: در سال گذشته بیش از نیاز برنج به کشور وارد شده و با توجه به واردات حدود ۷۰۰ هزار تنی برنج در شش ماهه نخست امسال پس از پایان یافتن تعرفه‌های فصلی که برای محدودیت واردات برنج در نظر گرفته ایم احتمال ادامه ممنوعیت واردات این محصول تا پایان امسال وجود دارد چرا که میزان نیاز کشور به برنج در سال حدود سه میلیون تن است.

پیش از این نیز عباس کشاورز، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به واردات بیش از دو میلیون تنی برنج در سال گذشته و واردات حدود ۷۰۰ هزار تنی آن در نیمه نخست امسال برنج تولید داخل و وارد شده به اندازه کافی و بیش از نیاز داخلی در انبارها موجود است؛ بنابراین نیازی به ادامه واردات برنج نداریم.

با توجه به شرایط موجود که میزان تولید داخلی و واردات برنج در سال جاری به حدود سه میلیون تن رسیده است اگر واردات این محصول در نیمه دوم امسال ادامه پیدا نکند مصرف سرانه برنج در سال جاری البته بدون در نظر گرفتن محصول انبار شده از سال گذشته، به همان حدود ۳۸ کیلوگرمی می‌رسد که وزارت جهاد کشاورزی به آن اعتقاد دارد و سال‌ها سر آن با وزارت صنعت، معدن و تجارت اختلاف نظر داشته است که البته همین اختلاف نظرها سبب می‌شد طی سال‌های اخیر با واردات بیش از حد نیاز کشور مواجه شویم.

به نظر می رسد در شرایط کنونی که وزارت جهاد کشاورزی براساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی تنظیم بازار داخل و صادرات و واردات محصولات کشاورزی را بر عهده گرفته‌ و همه الزامات آن از جمله شرکت بازرگانی دولتی نیز از آن خود کرده است، دلالان و سودجویان برنج باید با واردات بی رویه برنج خداحافظی کنند. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

فریدونکناری 14 آبان 1393
در متن هم به وضوح معلوم است که سودجویا واردات بی رویه وبیچارگی را برای کشاورز رقم نزدند بلکه دولت زحمتش راکشید هر چند دلالان هم کم نگذاشتند ،هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک ،حالا که جهاد کشاورزی کا رو بدست گرفته ببینیم چیکار میکنه اون که تا حالا تمام تقصیر رو انداخته گردنه صنایع ومعادن حالا کار دستشه ببینیم چطور دوباره کشاورز رو بیچاره می کنند .این دووزارت خانه طوری صحبت می کنند که انگار طرفی امریکایی وطرف دیگر ایرانی است انگار نه اگار که هردو سیاست یک دولت را انجام می دهند .واقعا سیاست چیز عجیبیه وهر زمان خواست می توان حق را بطرف خود تغییر داد

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.062 seconds.