.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جان کری: ایران باید تصمیم سختی بگیرد
سوم آذر سال جاری پایان فرصت رسیدن به توافق جامع هسته‌یی است. در فاصله زمانی کوتاه تا این تاریخ همچنان مقامات امریکایی از ایران می‌خواهند که تصمیم‌های سختی را اتخاذ کند.

 این درحالی است که پس از توافق ژنو، ایران گام‌های مهم و عملی را برای پیشبرد توافقنامه ژنو برداشته است. با این حال طرف‌های مذاکره‌کننده همچنان معتقد هستند که برسر برنامه هسته‌یی ایران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران هنوز اختلافات جدی میان طرف‌های مذاکره‌کننده وجود دارد. درحالی که نشست کارشناسان ایران و گروه 1+5 هفته گذشته در وین پایتخت اتریش برگزار شد، گروه 1+5 به رایزنی‌های پشت‌پرده خود در این زمینه ادامه می‌دهند با این حال تاریخ جدیدی برای برگزاری نشست ایران و گروه 1+5 در سطح مقامات سیاسی و وزیران امورخارجه تعیین نشده است. طرف‌های مذاکره‌کننده با وجود نزدیک شدن به ضرب‌الاجل 24نوامبر برای دستیابی به توافق نهایی برسر برنامه هسته‌یی ایران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور تاکید دارند.

  آزمونی برای ایران

جان کری، وزیر امورخارجه امریکا روز پنج‌شنبه در نشستی که به میزبانی نشریه آتلانتیک برگزار شده بود، گفت: جهان در هفته‌های باقی‌مانده خواهد فهمید که ایران می‌تواند تصمیم‌های لازم برای حصول توافق هسته‌یی را اتخاذ کند یا نه. به گزارش ایسنا، وزیر امورخارجه امریکا افزود: قدرت‌های جهانی در زمان باقی‌مانده تا ضرب‌الاجل 24نوامبر بسیار با دقت عمل می‌کنند و همه‌چیز براساس مشاوره‌ با کارشناسان خواهد بود.

جان کری در سخنانش در این نشست مشخص نکرد که آیا توافق هسته‌یی نهایی با ایران حصول خواهد شد یا نه، اما تاکید کرد که محتوای توافق برمبنای واقعیت و علم پایه‌ریزی خواهد شد. او همچنین بار دیگر بر موضع مقامات رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: توافق نهایی نباید یک تصمیم سیاسی یا ایدئولوژیکی باشد.

جان کری یادآور شد: امریکا قصد دارد تمام راه‌های ممکن برای دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌یی را مسدود کند به‌طوری که قادر باشد درصورت تلاش ایران برای دستیابی به این سلاح‌ها، دست‌کم یک‌سال زمان داشته باشد تا واکنش مناسب را نشان دهد.

  اولویت سیاست‌خارجی اوباما

همچنین معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در یک نشست خصوصی به توافق هسته‌یی با ایران اشاره کرد و آن را  مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی اوباما خواند. رودز گفت: مساله این است که این بهترین شانسی است که ما از زمان آغاز دولت اوباما و حتی شاید از ابتدای جنگ عراق، برای حل دیپلماتیک مساله هسته‌یی ایران داشته‌ایم. این احتمالا بزرگترین اقدامی است که رییس جمهور در دوره دوم خود در زمینه سیاست خارجی انجام می‌دهد.در این چارچوب (سیاست خارجی) این برای ما مثل طرح خدمات درمانی است.

  امیدواری به حصول توافق

 سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا درباره مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 گفته که این مذاکرات سخت است اما ما براین باوریم که می‌توانیم تا پایان ضرب‌الاجل تعیین شده به نتیجه نهایی برسیم. جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا روز پنج‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی مبنی‌بر امکان حصول توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 تا ضرب‌الاجل 24نوامبر گفت: همان‌طور که می‌دانید تنها چند هفته بیشتر باقی نمانده است. من در اینجا به سخنان وزیر امورخارجه اشاره می‌کنم که ما از زمان آغاز این مذاکرات شفاف بوده‌ایم و تاکید کرده‌ایم که این مذاکرات سخت است. وی همچنین درباره نگرانی‌های اعضای کنگره امریکا درباره محتوای توافق نهایی با ایران تصریح کرد: من فکر می‌کنم اگر ما کارمان را به درستی انجام دهیم، اعضای کنگره احساس بهتری خواهند داشت.

  گفت‌وگوی امریکا و رژیم صهیونیستی

به نوشته روزنامه اورشلیم‌پست سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا و یوسی کوهن، مشاور امنیتی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه در کاخ سفید در قالب نشست گروه مشورتی امریکا – اسراییل که هر 6 ماه یکبار برگزار می‌شود با یکدیگر ملاقات کردند. به گفته مقامات کاخ سفید دو طرف در این دیدار درباره تلاش‌های دیپلماتیک گروه 1+5 و اتحادیه اروپا برای دستیابی به راه‌حلی جامع درباره برنامه هسته‌یی ایران گفت‌وگو کردند همچنین هیات امریکایی در این جلسه بر تعهد امریکا نسبت به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی تاکید کرده است.

منبع:  روزنامه تعادل


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

علي 10 آبان 1393
آنها براي انجام توافق باايران نگراني هاي گروههاي مختلف را لحاظ ميكنندوچقدر هم با حساسيت اينكاررا انجام ميدهند اما در ايران دولت مجلس را قبول ندارد مجلس دولت را و.....

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.689 seconds.