.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در نامه ای به رئیس جمهور ؛
100 نماینده به دنبال انتقال آب خزر به سه استان
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: طرح پیشنهادی با عنوان مطالعه و انتقال آب دریای خزر به شهر مقدس مشهد، استان‌های خراسان، سمنان و گلستان با امضای 100 نماینده مجلس آماده و به رئیس جمهور تقدیم شده است.

به گزارش خانه ملت، عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، طرح پیشنهادی مطالعه و انتقال آب دریای خزر به شهر مقدس مشهد و استان‌های خراسان، سمنان و گلستان را با امضای 100 نماینده مجلس به ریاست جمهوری تقدیم کرد.

متن این طرح پیشنهادی به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

نظر به تلاش قابل تقدیر و آینده نگرانه دولت یازدهم در پیشگیری از معضل کم آبی در مناطق مختلف کشور و پیش بینی راه حل‌های مناسب جهت حل مشکل کم آبی و بی‌آبی برای نسل‌های حاضر و آینده و با توجه به پیشنهاد برخی از طرح‌های انتقال آب دریای خزر، عمان و خلیج فارس بر مبنای توانمندی متخصصان داخلی، پیشنهاد مطالعه و انتقال طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر از خلیج گرگان در دریای خزر با محوریت مقصد مشهد مقدس (با 75 درصد وسعت خراسان رضوی در وضعیت خشکسالی هیدرولوژیکی و پیش بینی مصرف سالانه 326 میلیون متر مکعب آب شیرین در سال 1400) و مشروب نمودن استان گلستان به عنوان مبدا عملیات انتقال (مخصوصا در نواحی شرق استان که با وجود خاک حاصلخیز نیاز به آب دارند) استان سمنان در جوار خط انتقال، استان خراسان شمالی در مسیر خط انتقال و استان‌های خراسان رضوی و جنوبی به عنوان مقصد نهایی انتقال (با هزینه تقریبی تمام شده 2500 الی 2000 تومان برای هر متر مکعب) به حضور تقدیم می‌گردد.

توجه به کاهش سالیانه سطح منابع آب‌های زیرزمینی و منابع آبی سطح‌های منطقه شرق و شمال شرق کشور، افزایش جمعیت و نیاز استان‌های هدف به ایجاد اشتغال و توسعه صنعتی که وابستگی کامل به تامین و مصرف آب دارد و در صورت عدم تامین آب، صنایع اندک فعال و نیمه فعال حاضر نیز به تعطیلی خواهد گرایید، علت پیشنهاد این مطالعه طرح و انتقال آب را توجیه می‌نماید.

همچنین بنا بر نظر خرزشناسی بالا آمدن سالیانه 3 تا 5 متر آب دریای خزر در اثر افزایش ذوب توده‌های یخ، قطب شمال به علت سوراخ شدن لایه ازون و تاثیر افزایش گازهای گلخانه‌ای، 5 کشور اطراف دریای خزر را بر آن می‌دارد که در تخلیه آب مازاد آن کوشا باشند.

از نظر فنی برداشت آب از مخزن 78000 میلیارد متر مکعبی دریای خزر از وسعت 420 کیلومتر مربع کل سطح آن و بازگرداندن سالانه حدود 2.6 میلیون متر مکعب نمک حاصل از شیرین سازی آب دریای خزر (که با شوری حدود 13 میلی‌گرم در لیتر معادل یک سوم شوری آب‌های آزاد خلیج فارس و دریای عمان است) به درون دریای خزر که حدود 10000 میلیارد تن نمک دارد، از نظر ریز محیطی اشکالی ایجاد نمی‌کند.

قابل ذ کر است که این انتقال از خلیج گرگان به شهر مشهد مقدس شامل 600 کیلومتر مسافت (که احتمالا تمام این مسافت نیازی به لوله‌گذاری نخواهد داشت و برخی نکات با احداث کانال دنبال می‌شود)، با عبور از ارتفاع 170 الی 200 متری از سطح دریا در شهر مراوه، تپته واقع در استان گلستان به کمک پمپ‌های موجی (اختراع داخلی) امکان استفاده از حریم 20 متری طرفین خط لوله اصلی گاز کشور موجود در مسیر، منجر به تامین آب شرب، صنعتی و کشاورزی صنعتی (حاصل از پساب‌های صنعتی) در وسعت حدود یک چهارم کشور در شرق و شمال شرق و 10 الی 12 میلیون نفر جمعیت و به اشتغال و توسعه پایدار در مناطق فوق الذکر که فاقد ظرفیت‌های معدنی هستند و تعادل بخشی به حفره‌های زیرزمینی با کمترین مشکل زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، اقلیم شناسی، هواشناسی و دفاعی امنیتی خواهد شد.

همچنین مقایسه طرح‌های مشابه پیشنهادهای دیگر با مبدا و مقصد‌های متنوع از دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و کویر مرکزی، یزد و کرمان و ... از نظر مسافت هزینه تمام شده ارتفاع موانع طبیعی تا حدود 2900 متر از سطح دریا و برخی مشکلات دیگر مزیت این طرح را بیشتر نشان می‌دهد.

شایان ذکر است واحد پتروشیمی خراسان شمالی در حال حاضر و پیش از هرگونه اجرای طرح توسعه 5 میلیون متر مکعب آب و پس از اجرای طرح توسعه 18 میلیون متر مکعب roو dmبا قیمت تمام شده متر مکعب 3000 الی 3800 تومان مصرف می‌نماید. سطح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر برای توسعه این واحد یا احداث واحدهای جدید نیازی به احداث کارخانه تولید آب roنخواهد بود. با توجه به منابع گازی خانگیران سرخس و امکان احتمالی سوآپ نفت و گاز ترکمنستان قابلیت احداث واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه و سایر صنایع جهت ایجاد اشتغال توسعه پایدار و نزدیک نمودن آن به متوسط توسعه کشوری در این مناطق محروم و جلوگیری از روند مهاجرت منفی فعلی به علت بیکاری و کمک به افزایش نرخ رشد جمعیت وجود خواهد داشت.

به گزارش فارس،بیشتر کارشناسان معتقد هستند که انتقال آب در وضعیت کنونی کشور که با مشکل تامین آب مواجه است به هیچ وجه به صلاح نیست.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

masood 10 آبان 1393
به نظر شما کشور های همسایه به خصوص روسیه اجازه میده؟
سلیم بهرامی 10 آبان 1393
واقعا برای مسئولین شمال متاسفیم دارن همه چی رو از شمال میگیرین و این و ور اون ور تقسیم می کنن
محمد 10 آبان 1393
نمایندگان مازندران و مردم باز هم تبعیض و به فلاکت کشیدن مازندران . چنانچه ای ن طرح عملی بشه در یه مدت 20ساله دیگه فضای سبز و خاک حاصلخیز نخواهیم داشت همین یه مقدار جنگل و مرتع رو هم از دست خواهیم داد حتما در این طرح از نیروهای شاغل غیر بومی استفاده می کنن . والله دارن خیانت می کنن .بزارید کارشناسان محیط زیست و جنگل و کشاورزی نظر بدن.
محمد 10 آبان 1393
نمايندگان مازندران چكار كردند؟
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 9 آبان 1393
نمایندگان مازندران جلو توسعه مملکت را بگیرند ؟ئ توقع خودتان را کم کنید
محمد 10 آبان 1393
عكس العمل نمايندگان مازندران چه بود؟
گمنام 9 آبان 1393
اگر آب خلیج فارس از طریق میناب به کویر یزد برده شود شمالی دیگر در آنجا بوجود می آید و شمال کشور از بین نمی رود
نا شناس 9 آبان 1393
انها هرکاری که بخوان انجام می دن و نمایندگان استان ما نشسته اند به تماشا. امیدواریم حداقل طوری این طرح مصوب بشه که مفتی مفتی آب به این سه استان منتقل نشود و فروش آب خرج پیشرفت استان شود.
نا شناس 9 آبان 1393
فکر کنم این نمایندگان دریای خزر رو از نزدیک ندیدن تشریف ببرید گلوگاه و از خلیج میانکاله دیدن نمایید و ببنید که چقدر آب دریا عقب نشینی کرده .
نا شناس 9 آبان 1393
ای خدا چوب جنگل ها ما رفت برای مبلمان و کاغذ دفتر و داره نابود می شه زمین شمال برای ویلاسازی شون داره می ره ، کوه ها هم برای معدن شن و ماسه تمومه می شه حال رسیدن به آب دریای خزر ........... بابا ولمون کنید آرامش نداریم از دست شما اههههههههههههههههههههههههههههههههههههه.
احمد 9 آبان 1393
هر دم از این باغ بری می رسد.. خدا به خیر کنه. سمنانی های سرگردنه بگیر کم بودن مشهدی ها هم اضافه شدن. اونوقت نفعش برای مازندران و گلستان و گیلان چیه؟ شما که همه امکانات کشور رو بردین توی مشهد و سمنان و اصفهان و یزد متمرکز کردین مردم شمال رو وابسته کردین دیگه چی از جون ما می خواین؟ بترسین از روزی که این ظلم ها سر باز کنه و اتفاقاتی بیفته که نه از تاک نشان بماند نه از تاک نشان. از من شهروند عادی گفتن. تاریخ مازندران رو بخونید.. خود دانید.
نا شناس 9 آبان 1393
نمایندگان مازندران هم حتما این طرح را امضاء کردند !!!!!! ؟؟؟؟؟؟؟
کارشناس عمران 9 آبان 1393
با سلام
ما که ساکن کنار دریا هستیم متوجه نشدیم تراز آب دریا خزر سالانه بالا میاد این نمایندگان از توی ساختمان مجلس و از فاصله 300 کیلومتری چطور متوجه بالا اومدنش شدند اون هم به میزان 3 تا 5 متر در سال .
نمایندگان ما هم که طبق معمول خوابند
نا شناس 9 آبان 1393
توصیه میکنم این استان ها رو با مازندران جا به جا کنند تا خیال این بنده خدا ها راحت بشه
مازندران کوه و جنگل و دریا داشت که کوه و جنگل رو غریبه ها و از ما بهترون سند زدند. ساحل دریا رو هم پلاژهای دولتی و غیر دولتی اشغال کرد و مونده آب دریا که اونم دارند میبرند.
کلا علی موند و حوضش
مازنی 10 آبان 1393
با این طرح دریای خزر روزی مثل سرنوشت دریاچه ی ارومیه پیدا خواهد کرد که این عمل خیانت به استانهای شمالی مازندران گیلان و گلستان خواهد بود ما در این 3 استان هم کمبود آب شرب و تامین آب برای محصولات کشاورزی داریم که در ایام بهار و تابستان اتفاق می افتد که با خشک سالی مواجه میشویم، امیدواریم دولت محترم با طرح انتقال از دریای بیرونی یعنی دریای عمان و خلیج فارس اقدام نماید که با این طرح بسیاری از استانهای کویری ما از کم آبی رنج نخواهند برد و یک طرحی هست که برای همیشه تامین آب کشورمان مرتفع خواهد شد چون برای قرن آینده جنگ در جهان جنگ آب خواهد بود پس ما با این طرح مشکل آینده بحران آب را برای همیشه حل مینماییم . دریای مازندران با حجم ورودی محدود آب برخوردار هست که اگر برداشت بیشتر از ورودی آب به دریاچه باشد سرنوشت دریاچه ارومیه گرفتار خواهیم شد که تبعاتش برای آب و هوای استانهای شمالی و کشورمان بیشتر خواهد بود پس بهتر است با کار کارشناسی و استفاده از نظرات اساتید خبره در حوزه آب و هوا و اقلیم شناسی این کار صورت گیرد و این طرح مورد بازنگری و آینده نگری قرار گیرد .
مات و مبهوت 10 آبان 1393
حراجه حراج . آتیش زدیم به مالمون . بیائید این ور بازار. این است شعار نمایندگان استان مازندران !!! بابا چی میخواین از جون ما مازندرانیها ؟؟؟
نا شناس 11 آبان 1393
نماینده های مازندران و گیلان در نقش سیب زمینی هستند. جنگ رفت، زمین رفت، کشاورزی رفت، حالا دریا هم میرود. // هیچ صنعتی در مازندران و گیلان وجود ندارد و دولت هیچگونه نگاه سازندگی در مازندران و گیلان ندارد، فقط تخریب تخریب. ربیع فلاح استاندار و یوسفیان نماینده شهر من، چنانچه این طرح عملی شود شما را زنده زنده خواهم سوزاند. چندین سال است شما مازندران را دارید میسوزانید، یک روز من به همت مردم مازندران و آمل شما را میسوزانم.
نا شناس 11 آبان 1393
طبق معمول اكثر نمايندگان مازندران نه تنها نمي تونن دفاعي كنند بلكه خودشون پيش دستي ميكنن و ميگن بفرمائيد اصلا قابل شما رو نداره . جهت اطلاع مردم عزيز مازندران عرض كنم كه تا چند سال ديگر مشكل بحران آب در كشور بيداد خواهد كرد و چه بسا باعث جو متشنج بشه . عزيزان از استانهاي ديگه هم اكنون دارن آب مازندران رو ميبرن در حالي كه خود اين استان مشكل كم آبي داره .چرا ما نبايد مثل خوزستان و ساير نقاط به فكر باشيم . راستي چرا در آفرينش خدا ميخواهيم دست ببريم . كوير رو چه به آب و جنگل و ... . هيچ ميدونيد اگه اين طرح عملي بشه (با اين رويه اي كه عزيزان دارن حتما عملي ميشه) چه مشكلات زيست محيطي و تخريب اكوسيستم ما رو تهديد ميكنه . اين يعني تعدي
نا شناس 10 آبان 1393
نمايندكان واستاندار به جاي نابودي محيط زيست با احداث سد هراز جلوي انتقال اب رابكيرند.
نیما 10 آبان 1393
ای بابا
چه دل خجسته ای دارید شماها
بابا جون چرا متوجه نیستید
این خبر فقط یه پیام بود برای آمادگی استان های شمالی که آقا ما می خواهیم اینکار رو انجام بدیم پس آماده باشین و حرفی هم نباشه
نماینده های استان های شمالی هم همونجور که همه می دونن در خراب کردن استان های شمالی همیشه پیش قدم بودند و هستند و خواهند یود
نیما 10 آبان 1393
با اینکه قبول داریم که دریای خزر تنها متعلق به مردم ساکن کرانه دریای خزر نیست و به تمام مردم ایران تعلق دارد ، اما حال که ساکنان گیلان و مازندران وظیفه حراست از این نقطه از خاک عزیز ایران را دارا هستند و آبادانی یا نابودی این خطه تأثیر مستقیم در زندگی آنها دارد باید نمایندگان نا لایقی که این طرح را تأئید کرده اند یا در قبال آن سکوت اختیار کرده اند را وادار به حمایت از رإی اکثریت مردم نمایند یا اینکه باید در آینده ای نزدیک در انتظار عواقب تصمیم های خود باشند
ساری 11 آبان 1393
ان زمان که طرح احداث پتروشیمی را قرار بوددرمازندران اجرا شودبه خراسان شمالی میبردند نمیدانستند اب لازم است که حالا از3000تا 3800 نخرند- یعنی کاربدون کارشناسی انجام شد حالا مدیران وقت رابیاورید وخسارت این انتقال پتروشیمی از مازندران بگیرید-----.100 رحمت به سیب زمینی بااین نمایندگان مازندران وگیلان .؟ راستی این سه استان درکل 30 نماینده دارد؟ بقیه امضاها راچطور نمایندگان این سه استان جمع کردند؟؟؟؟
بی نشان 13 آبان 1393
دیگه خسته کننده شده این رفتارها و کردار مسئولین.
واقعاً باید تاسف خورد از داشتن یک چنین مسئولینی

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.091 seconds.