.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
طرح ایجاد ولایات در مجمع تشخیص مصحلت نظام؛
30 استان کشور، 5 ولایت می شود ؟
شمال نیوز: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ازبررسی طرحی در این مجمع خبر داده که در صورت نهایی شدن، تقسیم بندی کشور را دگرگون می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ازبررسی طرحی در این مجمع خبر داده که در صورت نهایی شدن، تقسیم بندی کشور را دگرگون می کند.

به گزارش شمال نیوز، این خبر را خبرگزاری ایرنا به نقل از مصطفی میر سلیم و در حاشیه سفر او به بیرجند منتشر کرده است. او گفته است «طرح ایجاد ولایات همجوار در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است.»

اگر طرح مورد اشاره میر سلیم همان اداره منطقه ای کشور باشد باید سرنخ آن را از نشست های استانداران کشور در سال 88 گرفت.طرحی که به مرور پخته تر شد تا آذرماه 92 وزير كشور از طرحي خبر دهد كه به موجب آن قرار بود مديريت استاني، منطقه‌اي شود.طرحی که هدف نهایی اش تغییر «شيوه مديريت استان‌ها و شکل‌گيري نظام منطقه‌اي» است.

2 تیر ماه 93 هم خبرگزاری ها از قول جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر کشور از تقسیم بندی استانهای کشور به 5 منطقه خبری منتشر کردند که به سرعت با واکنش های منفی در میان نمایندگان مجلس و کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شد. طرحی که معاون وزیر می گفت مبنای تقسیم بندی آن قرار گرفتن استان‌هایی که «دارای اشتراکات و همجواری» به منظور هم‌افزایی و تبادل تجربه بود اما کاربران انتقاد اصلی را متوجه همین تقسیم بندی می دانستند.

این ایده البته دردسر ساز هم شد.کارت زرد به رحمانی فضلی وزیر کشور در روزی که او برای توضیح درباره اقدام هایش درباره عفاف و حجاب به مجلس رفته بود،یک بهانه داشت؛ عصبانیت نمایندگان از وزیر کشور در رابطه با تقسیمات کشوری.موضوعی که حجت‌الاسلام ابوترابی‌ که ریاست جلسه آن روز مجلس را بر عهده داشت،بدان اذعان کرد و گفت که «خبری راجع به تقسیمات کشوری منتشر شده که وزیر به بنده اعلام کرد این خبر به طور قطع خلاف است و چنین چیزی صحت ندارد.»


 طرح پیشنهادی وزارت کشور برای  تقسیم بندی استانهای کشور

 

منطقه

استانها

1

تهران، قزوین، مازندران، سمنان ، گلستان، البرز و قم

2

اصفهان، فارس، بوشهر، چهار محال بختیاری، هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد

3

آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان و کردستان

4

کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و خوزستان

5

خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان

 

طرح فدرالی نمونه ای ضعیف شده از طرح  محسن رضایی درباره فدرالی اداره کردن استانها بود. تنها چهره ای که در سال 88 در خصوص طرح رضایی موضع گیری کرد محمود احمدی نژاد بود که در مناظره با رضایی طرح  وی را برای  محیط ایران غیر قابل اجرا خواند.

فدرالیسم ، نظامی بر مبنای قواعد دموکراسی و نهادها و سازمان‌هایی است که در آن‌ها قدرت ادارهٔ کشور، بین حکومت‌های ملی و ایالتی یا استانی تقسیم می شود.

 محسن رضایی می گفت که طرح او برای ایران فدرالسیم اقتصادی است  ومتفاوت از روش هایی است که درپاكستان ،هند و روسيه اجرا شده است. چرا که سیستم مستقر در این کشورها فدراليسم كامل است ، اما فدراليسم اقتصادي  مد نظر او در جايي پياده و اجرا نشده است.

تفاوت این روش با فدراليسم  کامل هم این بود که رضایی می گفت در اين نظريه اداره كشور محدود به اقتصاد  مبادلات تجاري شده است و امور علمي و فناوري.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ansar 8 آبان 1393
تشابه فرهنگی اقتصادی اجتماعی مازندران با گلستان مازندران خراسان شمالی و گیلان بیشتر است ؟یا تقسیم بندی آقایان ؟ البته باید توجه نماییم که اینجا ایران است!!!
پاسخ ها به این نظر
بهرام 8 آبان 1393
خودت فهمیدی چی نوشتی؟
یاسر 8 آبان 1393
جالبه پایتخت نشینها دو استان شمالی رو برا خودشون برداشتن مازنی و گلستانیها فاتحه سرسبزی و منابع طبعیتون خوندس
یاسر 8 آبان 1393
گیلان با چهار استان آذری نشین !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
صاحبنظر 8 آبان 1393
وقتي تاكنون جايي پياده نشده يعني بايد سعي و خطا كار كنيم؟ هزينه هاشو كي ميده؟
حسین 8 آبان 1393
با سلام
مشکل همین یکی بود که به امید

خدا حل شد ؟؟؟؟؟؟؟؟
بهرام 8 آبان 1393
گیلان چرا با ترک ها و کردها افتاده؟
پاسخ ها به این نظر
نا شناس 8 آبان 1393
چون بخش بزرگی از گیلان ترک زبان در آستارا مستقر هستند و منطقه طالش هم کرد زبان گیلک ها هم در بخش شرقی مسقر هستند
نا شناس 8 آبان 1393
فقط-فقط-فقط از قدیم الایام هم همین بیه .هسه وخواهی که باشه مازندران گیلان گلستان-یا همون گرگان- ره عشقه ....تمام وسلام-اسا شما شه هر چی گنی.بوین.....اینتی نیه اسا نظراتی که بعد از مه نظر به شمال نیوز محترم انه ره بوینین-یا ایهل شمالی ها اتحدو- اتحدو....هی برسین هی برسین شه نظرره تا اثبات بوه شمالی هنو شه ارقه دارنه...تا دیر نیه.اتا شونیشت بوردن یا علی هه.... حاج عباس عزیز درج هکن وه-ممنون-نماینده ها جا اتا پریک هم او .........ننه-ننه-ننه فقط شه جان مردم ولاییو شمال نیوز درج هاکردن-جان.جان.جان
فرشاد 8 آبان 1393
باید جای گیلان و قزوین جا بجا شود یعنی قزوین تو مسیر اذربایجان هست باید بره منطقه سه و گیلان بیاد یک
ساداتی 8 آبان 1393
دراین زمینه یکه تازی سیاستمداران تاوان سنگین برای ملت به همراه خواهد داشت لذا باید از کارشناسان سایر ارگانها و سازمانها مشاوره بگیرند . برای مثال به عنوان یک فرهنگی معتقدم این تقسیم بندی به گونه ای باشد که بتوان محتوای بعضی از کتب درسی مانند جغرافیا و تاریخ و ... را به گونه ای برای مردم آن مناطق طراحی کرد که دربرگیرنده تاریخ و فرهنگ و اقلیم آن منطقه باشد و در این تقسیم بندی گفته شده مورد مثال برای گیلانی ها و کردها و یا قم با مازندران همخوانی ندارد و .............. .
کیان 8 آبان 1393
این یه طرح ضدم امنیتی هستش بهتر اجرا نشه عامل تفرقه ودشمنی میشه...نیازمند کارشناسی بیشتره...
نا شناس 8 آبان 1393
آقایان به فکر آب و منابع دیگر استان ماهستند و گرنه فرهنگ اقتصاد ما و قزوین و قم البرز کجا گیلان مگه همجوار فرهنک و در آمد های مردم یکی نیست ؟
نا شناس 8 آبان 1393
خط شمالی باید کنارهم باشد مازندران - گیلان - گلستان - اردبیل - منطقه ای بر اساس اقتصاد کشاورزی
مرداويج 8 آبان 1393
با عرض سلام أدب و احترام خدمت كاركنان سايت و كاربران بزرگوار و محترم،بهرام جان بازم (كردها و گيلكها)از يك ريشه مشترك قومى و زبانى برخوردار هستند! هر دو قوم بازماندگان (مادها) هستند، با كردها مشكلى نيست ؛ حالا چرا با تركها هـيچى مان با تركها جور در نمى ياد!! اخه تركها خودشان رو چسبوندن به درياى كاسپين.
نا شناس 8 آبان 1393
تمام مشکل را حل کرد هاشمی فقط مانده این یکی
حالا کجا دنبال ساندویج می خواد بفرسته یا گنج بیابه ؟
علی 7 آبان 1393
فرهنگ واقلیم گیلان باکجای استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان همخوانی دارد.
حسین 7 آبان 1393
در حال حاضر که یه استان توسط یه نفر (استاندار ) اداره میشه تبعیض ها در شرق و غرب استان بیداد میکنه خدا رحم کنه موقعی که شش استان با هم تجمیع بشه !!! اگر درست مدیریت بشه من موافقم ولی ........
حسین-ساری 8 آبان 1393
خواهشأ قززوین و از ما مازندرانیها سوا کنید گیلان و به ولایت ما اضافه کنید مرکز این ولایت رو هم بذارید ساری ،ما قبول داریم در غیر اینصورت ما نمی پذیریم.
alo 8 آبان 1393
باسلام
تدبیروامیدزرشک کلاازسردسته تااخریشون
مغزتعطیل
گیلان
نکنه جدیدا
ترک نشین
شده الفاتحه برای
تدبیر
حسین 8 آبان 1393
مازندران /گلستان/سمنان /گیلان/قزوین خوب بود
نا شناس 8 آبان 1393
حالا هی برخی بابلی ها برند به زبون رامسری ها کامنت تشکیل استان واحد بزارن...
hhhh 8 آبان 1393
mazandaran, tehran , gilan, golestan, semnan
نا شناس 9 آبان 1393
جالبه.. مازندران رو با استان هایی انداختن که تازه 4 روزه که استان شدن... بزرگشون تهرانه که شست هفتاد سال قدمت داره.. خدا آخر عاقبت ما رو بخیر کنه..
نا شناس 9 آبان 1393
گیلانی ها همشون ترکن,همشون با اردبیلی ها و زنجانی ازدواج میکردن و همچنان ازدواج میکنن,قسمت مرکزی و غربی گیلان که خودشون اکپثرا ترک ان.
کارن 9 آبان 1393
گیلان از هرجهت به مازندران نزدیکتره تا با استان های آذری نشین از قدیم هم گیلان و مازندران و گلستان یکی بودند و تبرستان خونده می شدند.
نا شناس 9 آبان 1393
از قدیم گیلان مازندران گلستان را یک استان شمالی می دونستند جهت راهنمایی مسئولین محترم با توجه به شرایط مشابه طبیعی، فرهنگی، سیاسی و ارتباطی گیلان مازندران،گلستان، سمنان و خراسان شمالی در یک گروه باشند خواهشاً مازندران در گروه تهران نباشه بیجاره میشیم تمام منابع مالی سرمایه ها را به طرف خودش میکشونه
ساداتی 9 آبان 1393
انتظار می رود کاربران و مخاطبان عزیز نظر معقول ارائه نمایند و بیان مطالب متعصبانه نابخردانه و یا نظرات تفرقه افکنانه آب در آسیاب دشمن ریختن است .
صادقی از گیلان 10 آبان 1393
صفویه ولایت گیلان چند هزار ساله را نابود کرد و حالا مانده که خود گیلان زیر مجموعه ولایات دگر استانهای ایران شود ؟ همه اقوام محترم هستند ولی موضوع زبان و فرهنگ قومی باید در امایش سرزمین نمره بیشتری داده شود نه همسایگی !
علي 10 آبان 1393
اجراي اين طرح مي تواند در دراز مدت كمك قابل ملاحظه ايي به استكبار در تجزيه ايران اسلامي داشته باشد.
گمنام 10 آبان 1393
خواهش میکنم صبح بیایید سرکار و آخر وقت برید و با پوزش تمام نظر ندهید که هرچی صحبت کردید و نظر دادید وضعیت رو بدتر کردید تو یک خونه پدر صحبت میکنه بقیه گوش میکنند بدون چون و چرا
مملکت ما هم پدری فرزانه دارد گوش کنید عمل کنید و خواهشا تعبیر و تفسیر نکنید اگر حرف نزنید نمی گوییم اینها هیچی بارشان نیست
گمنام 10 آبان 1393
اینها احتمالا می خواهند زمینه ظهور ولی امر را با این کارهایشان فراهم کنند
شهروندبابلی 10 آبان 1393
گیلان مازندران گلستان
حسام الدین 25 12 آبان 1393
باید محتوی سند راهبردی این طرح برای مردم شفاف باشد تا ملت هدف از این تغییر را بفهمند تا دچار اضطراب و ترس از این تغییر نشوند چرا که انسانها همیشه در مقابل تغییر مقاومت می کنند .
سر گشته و حیران 12 آبان 1393
چه فرقی به حاله ما مازنی ها میکنه اگه کل ایران در حال ترکیب شدن با هم باشند مازندران در حال تجزیه شدن هست.

که مازندران شهر ما یاد باد همیشه مرز و بومش حراج باد
پرهام ازقزوین 26 آذر 1393
اقایون بهترنبودجای اینهمه سعی وخطا به استان ها اختیار بدن ؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.094 seconds.