.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جوانان همچنان نمی توانند مسکن خریداری کنند؛
وام 50 میلیونی مسکن با اعمال شاقه/ ناامیدی جوانان از تدبیر جدید دولت امید!
شمال نیوز: جوانان همچنان به روزهای آینده و افزایش قیمت خرید وام مسکن امیدوارند. چراکه بدون مساعدت دولت در زمینه خرید مسکن، امکان خانه دار شدن جوانان چندان مهیا نیست. از سوی دیگر این امید می رود که با پرداخت و افزایش وام های 50 میلیونی برای

به گزارش شمال نیوز، "وام مسکن 50 میلیون تومان شد." این خبری بود که طی 10 روز پیش سخنگوی دولت بدون اشاره به محل پرداخت وام مسکن، اعلام کرد که وام مسکن در کلان شهرها به 50 ميليون، در مراکز استان ها و دارای جمعيت بالای 200 هزار نفر به 40 ميليون و درساير شهرها به 30 ميليون تومان افزايش يافت. 

نزدیک به 15 ماه از روی کارآمدن دولت یازدهم می گذرد و حسن روحانی که با کلید حل مشکلات توانست جایگاه ریاست جمهوری را کسب کند از همان ابتدا، تمام توان خود را بر وضعیت اقتصادی کشور قرار داد و در این مسیر به موفقیت هایی نیز دست یافت. اما یکی دیگر از عواملی که سبب شد تا انتقادات از دولت روحانی بالا بگیرد، چیدن تمام تخم مرغ های دولت در سبد مذاکرات و فراموش کردن تولید داخلی بود. روندی که همچنان نیز به نظر می رسد ادامه دارد. 


اما یکی از تفاوت های عمده دولت روحانی با احمدی نژاد در زمینه قیمت مسکن بود. قیمت مسکن در طول دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در بین سال های 84 تا 92 چندین برابر شد. تا اینکه حسن روحانی دولت را با بالاترین قیمت مسکن تحویل گرفت و در طول یکسال گذشته هر چند قیمت مسکن تا حدودی کاهش نیز داشت، اما یکی از بخش های موفق دولت در اقتصاد، کنترل فراز و نشیب موجود در قیمت مسکن بود که به اعتقاد کارشناسان این روزها به پایین ترین حد خود رسیده است.

شرح ماجرا...

دولت یازدهم البته از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار خود قول های متعددی در زمینه افزایش وام مسکن داد. سرانجام نیز بعد از بالا و پایین شدن های قیمت وام مسکن، نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرد که این وام به 50 میلیون رسیده است. اما گویا برداشت های اشتباهی از خبر صورت گرفته و یا اینکه نوبخت در بیان خبر، بخشی از آن را مطرح نکرده بود. چراکه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد این وام مختص به بافت های فرسوده شهری می باشد.

حالا مشخص شده که ماجرای وام 50 میلیونی خرید مسکن صحت ندارد و فقط وام 40 میلیون تومانی ساخت مسکن و نه خرید، به 50میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. جزئیات مصوبه 7 بندی هیات دولت برای تحریک بخش مسکن نشان می دهد که وام 50میلیون تومانی مسکن فقط برای ساخت و تولیدکنندگان مسکن است نه خریداران. همین مسئله سبب شد تا جوانانی که طی روزهای اخیر دل به خرید مسکن با وام 50 میلیون تومانی بسته بودند، از این تدبیر دولت امید نیز ناامید شوند.

با 50 میلیون چه کاری می تواند کرد؟

در خصوص وام 50 میلیونی دولت برای بافت فرسوده و ناامیدی جوانان از افزایش وام خرید مسکن، نکاتی وجود دارد که توجه به آن ضروری است.

اول- وام 50 میلیونی نوسازی بافت فرسوده یا خرید مسکن در شرایطی توسط دولت از 40 به 50 میلیون رسیده که وجود بیش از یک میلیون خانه خالی از سکنه و رکود در بازار ساخت وسازها نشان می دهد که این روزها مشکل جوانان بیش از آنکه در ساخت و ساز و یا نوسازی خانه باشد، در خرید آن است. اما دولتی ها بی توجه به قدرت خرید نسل جوان، تنها به افزایش وام بافت فرسوده بسنده کردند.

دوم- این روزها در شهر تهران در هر یک از مناطق 22 گانه، قیمت خرید بافت فرسوده بیش از خرید خانه های نوساز است. از سوی دیگر نیز افزایش قیمت مصالح ساختمانی سبب شده تا ساخت و سازها دیگر سودی برای بساز بفروش ها نیز نداشته باشد. حال این سوال مطرح می شود که جوان برای خرید یک خانه با بافت مسکونی و ساخت آن، چه مقدار نقدینگی نیاز دارد و آیا این 50 میلیون می تواند کمکی در این زمینه باشد؟ این در حالی است که در بدترین نقطه شهر تهران قیمت خرید یک خانه 80 متری که از آن فقط یک آپارتمان 50 متری می توان ساخت، رقمی بالغ بر 250 میلیون تومان است.

سوم- یکی دیگر از مشکلاتی که در این راه پیش پای جوانان قرار دارد، مسئله نحوه تهیه این وام است. دولتی ها که در طول یکی دو دهه اخیر نشان داده اند در پرداخت وام های کلان بدون تضمین از هیچ مساعدتی دریغ نمی کنند، برای اعطای یک وام 15 میلیون تومانی به جوانان، خواهان 2 ضامن معتبر می شود. این در شرایطی است که بعد از تصویب قانون عدم استخدام کارکنان، دیگر ضامن معتبری نیز برای جوانان باقی نمانده که بخواهند از وام های این چنین برخوردار شوند. از سوی دیگر نیز برای خرید وام مسکن، خرید اوراق نیاز است. از همین رو به عنوان مثال در حال حاضر جوانان برای تهیه وام مسکن 35 میلیون تومانی باید مبلغی در حدود 7 میلیون تومان را به عنوان خرید اوراق پرداخت کنند و از این وام 35 میلیون تومانی با سود و بهره بالا، تنها 28 میلیون در اختیار جوانان قرار می گیرد.

در این باره البته جوانان همچنان به روزهای آینده و افزایش قیمت خرید وام مسکن امیدوارند. چراکه بدون مساعدت دولت در زمینه خرید مسکن، امکان خانه دار شدن جوانان چندان مهیا نیست. از سوی دیگر این امید می رود که با پرداخت و افزایش وام های 50 میلیونی برای بافت فرسوده، بودجه دولت برای تهیه وام خرید مسکن، با مشکل مواجه نشود./فردا


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 5 آبان 1393
آدم چی بگه، وقتی تو شهر ساری حداقل قیمت آپارتمان متری 2میلیون تومن باشه برای خرید 100متر آپارتمان آیا با 50 میلیون هم میشه خونه خرید .من کارمندی هستم دارای 15 سال سابقه کار با حقوق 2میلیون تومن ،یه آپارتمان 80متری دارم میخوام تبدیلش کنم به 100 متری نمی تونم .میخوام بگم مسؤلین محترم با این کارتون و عمل نکردن به وعده ها تون دارین ضربه میزنید به کشور و نظام ، خواهشآ به فکر مردم و مخصوصآ مستضعفین باشید تا با توکل بر خدا انقلاب ما بیمه بشه.
نا شناس 5 آبان 1393
سلام.. به نظر شما من با حقوق اداره کار به اضافه 200 تومن اضافه کار چند سال دیگه میتونم خونه دار بشم.. مسکن مهر با همه اشکالاتش نقطه امیدی توی دلمون بود..
افتخار 5 آبان 1393
فکر نمی کنین کامنت گذاشتنای خودتون واسه مطلب خودتون دیگه خیلی تکراری شده. حداقل کمی در لحن و جمله بندی تغییر ایجاد کنید تا برای خودتون هم یک تنوعی بشه

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.