.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اسیدی که نصف جهان را سوزاند
حسن خزائی پول

 شمال نیوز: ماجراهای سریالی اسید پاشی موتورسواران بر روی دختران و زنان اصفهان مدتی است تیتر یک رسانه های داخلی شده است و برخی از شبکه های ماهواره ای معاند نظام که همیشه منتظر گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند تا به اهداف خود برسند این روزها حسابی پر کار شدند و با استفاده از این حوادث تلخ ، آنرا دستمایه حملات شدید رسانه ای و تبلیغاتی علیه نظام و انقلاب اسلامی کردند.

همزمان با اعلام زنجیر وار خواندن اقدامات اسید باشی در اصفهان تلاش های اطلاعاتی و عملیاتی اعضای شورای تامین این استان مانند نیروی انتظامی ، اداره کل اطلاعات و سپاه پاسداران برای شناسایی عامل یا عاملین این وقایع ضد انسانی کماکان ادامه دارد .

خواسته یا نا خواسته پس از این اتفاقات شنیع ، احساس ترس و نا امنی میان زنان و دختران دیار زاینده رود گسترش پیدا کرده است.

از همین رو مسوولان قوه قضاییه ، وزارت کشور و فرماندهان عالیرتبه ناجا در پایتخت و در استان اصفهان اعلام کردند که چند تن از مظنونان احتمالی شناسایی و بازداشت و تحت بازجویی های تخصصی قرار دارند.

مردم برخی از نقاط کشور از جمله تهران و استان اصفهان در مقابل خانه ملت و ساختمان دادگستری نیز برای ابراز همدردی با قربانیان اسید باشی و قصاص عامل یا عاملان اقدام به تجمعاتی کردند.

در تازه ترین واکنش ها به این وقایع اسید باشی در اصفهان سردار "عبدالله محمودزاده" مسؤول دفتر جانشینی فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی در حاشیه تشییع پیکر حضرت آیت‌الله مهدوی کنی در جمع خبرنگاران در رابطه با شناسایی عوامل اقدام به اسیدپاشی در اصفهان اظهار داشت: عوامل اقدام اسیدپاشی شناسایی شدند و هیچ‌گونه ارتباطی با موضوع بی‌حجابی و عامران امر معروف و نهی از منکر نداشتند.

اول آبان نیز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام عمل جراحی چشمان «سهیلا جورکش» دختر ۲۷ ساله قربانی اسیدپاشی گفت: تعداد قربانیان اسیدپاشی چهارنفر است اما از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع ۹ نفر بودند.

«سیدحسن هاشمی» روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در وزارت بهداشت گفت: همه این قربانیان در اصفهان بودند که سوختگی‌های آنها سطحی بوده و بطور سرپایی درمان شده‌اند و البته چهار نفر از آنان مرد بودند.

وی خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم این اتفاقات بیافتد زیرا زیبنده ملت ما نیست.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اکنون چهل هزار تخت بستری بیماران روانی در کشور کم داریم که این مساله به آن معنا است که این افراد (مبتلایان به اختلالات روان) در خانه و خیابان‌ها هستند و امیدواریم مجلس شورای اسلامی اعتبارات ویژه‌ای در این زمینه در نظر بگیرند.

هاشمی گفت: دو درصد مردم جامعه زمینه ابتلا به اسکیزوفرنی (نوعی بیماری روانی) را دارند که این مساله به مثابه کوه یخی است که بخش عمده‌ای از مشکلات آن مشاهده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: مبتلایان به اختلالات روان باید در مراکز ویژه‌ای نگهداری شوند، البته شاید عاملان اسیدپاشی از این دسته افراد نباشند، اما اکنون فرصت مناسبی برای اعلام این مشکل در جامعه است.

وزیر بهداشت ادامه داد: اظهارنظر درباره عاملان اسیدپاشی بر عهده وزارت کشور و قوه قضاییه است و وزارت بهداشت موظف است مراقبت کند که کوتاهی در امر درمان صورت نگیرد.

وی گفت: بیماران قربانی اسیدپاشی زیادی داشته‌ام و درمان چشم اینگونه بیماران خیلی سخت است زیرا نیازمند جراحی‌های مکرر بوده و نتیجه آن ضعیف است.

هاشمی در مورد چشمان سهیلا جورکش دختر قربانی اسیدپاشی گفت: چشم راست او بطور جدی آسیب دیده و چشم چپ وی نیز ۵۰ درصد آسیب دیده است.

وزیر بهداشت افزود: در سوختگی‌های شیمیایی بویژه با اسید، نکته مهم و حیاتی‌‌ همان شست وشوی فراوان با آب در لحظات اولیه است.

وی ادامه داد: لباس فرد مصدوم باید کنده شده و با آب زیاد شست وشو داده شود، اگر این مساله رعایت می‌شد، خیلی از مشکلات کنونی برای قربانی اسیدپاشی اتفاق نمی‌افتاد.

هاشمی یادآور شد: اکنون دو چشم سهیلا جورکش قربانی اسیدپاشی عمل شده و البته کار درمانی او بسیار طولانی است که امیدواریم با موفقیت به پایان برسد.

وی ادامه داد: تامین هزینه‌های درمانی قربانی اسیدپاشی حداقل کاری است که دولت می‌تواند انجام دهد، اما مهمتر از آن اقدامات پیشگیری و داشتن قوانین و مقررات موثر در این زمینه است، زیرا خشونت آسیب‌های جدی به جامعه وارد می‌کند.

چند روز قبل نیز نماینده مردم اصفهان نیز گفت : اتفاقات اخیر اصفهان توطئه ای است که امنیت و آرامش اصفهان را هدف قرار داده است و گروه خاصی از زنان مخاطب اسید پاش نیستند .

احمد سالک با بیان اینکه در میان قربانیان اسید پاشی اصفهان یک خانم محجبه چادری وجود داشته است ، گفت : این خانم با پوشش کامل در ماشین نشسته بوده است و با توجه به این موضوع به هیچ عنوان نمی توان گفت انگیزه اسیدپاش مبارزه با بد حجابی بوده است .

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت : به نظر می رسد که توطئه ای پشت پرده این سوء قصدها قرار دارد که اصلی ترین انگیزه آن از بین بردن احساس امنیت و آرامش در اصفهان می باشد .

نماینده مردم اصفهان گفت : هنوز اطلاعات دقیقی درباره نحوه انجام این اسید پاشی ها و تعداد سوء قصد کننده ها نداریم اما از عوامل امنیتی و انتظامی انتظار داریم که هر چه سریعتر این افراد را شناسایی و به مردم معرفی کنند .

حال افکار عمومی مردم کشور منتظر هستند ببینند که مسوولان سیاسی، قضایی ، انتظامی برای بازگشت آرامش روحی و روانی میان زنان و دختران جامعه و مجازات اسید پاش ها چه اقدام اصولی را انجام می دهند .

مجازات اسيدپاشي در اغلب کشورهاي اسلامي دنيا، از جمله کشور خودمان، قصاص است. اما در بعضي از کشورها مثل هندوستان و بنگلادش، مجازات اين جرم اعدام است.

برخی از صاحب نظران حقوقی و جامعه شناسان معتقدند با سخت‌ترین مجازات‌ها هم نمی‌شود اسیدپاشی را به صفر رساند همان‌طور که در جرایم موادمخدر سخت‌ترین مجازات‌ها اعمال می‌شود، ولی تاثیری در کاهش تعداد جرم ندارد چون باور دارند مجازات گرچه تاثیرگذار است؛ ولی همیشه حرف آخر را نمی‌زند.

برای کاهش موارد اسیدپاشی باید زمینه‌های ارتکاب جرم از بین برود و فرهنگ جامعه به سمت و سویی حرکت کند که افراد مرتکب جرم نشوند، اما این حرف گرچه از یک منظر درست است.

طبق قانون، صدمه زدن به افراد در هر حد و اندازه‌ای جرم است که اگر از نوع خشن آن همچون اسیدپاشی باشد، مجازاتی شدید را می‌طلبد، اما آسانگیری‌هایی که تاکنون در برخورد با مجرمان اسیدپاش رخ داده، جمعیتی جری و جسور را تولید کرده که برای تسویه‌حساب‌های شخصی، گوشمالی دادن آدم‌ها یا نشاندن حرف خویش بر کرسی به اسید که در همه‌جا در دسترس است، متوسل می‌شوند، بی‌آن‌که از عقوبت این کار بیم داشته باشند.

این‌که اسید به عنوان یک آلت جرم در دسترس است نیز نقصی دیگر است چون فقط کافی است فکری پلید در سر داشته باشی و سری به ریخته‌گری‌ها، باتری‌سازی‌ها یا فروشگاه‌های لوازم بهداشتی بزنی و قدری اسید یا محصولات حاوی اسید تهیه کنی و بر سر و روی قربانی بریزی. /250

گزارش از حسن خزائی پول _ خبرنگار شمال نیوز در نوشهر


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.086 seconds.