.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بی مهری به دارندگان مدال المپیاد پزشکی کشور:
نخبگانی که دیده نشدند!
نخبگانی که دیده نشدند!

 شمال نیوز: باخبر شدیم یک شهروند ساروی برای اولین بار موفق شد مدال طلای ششمین المپیاد پزشکی را برای استان مازندران به ارمغان آورد .

قرار گفتگویی را با دکتر مصطفی شفایی می گذاریم و وی یکی از رستوران های زنجیره ای را برای محل قرارمان انتخاب می کند .

درابتدای صحبت علت انتخاب این مکان را می پرسیم که متوجه می شویم حاج حسن صفری صاحب رستوران های زنجیره ای " حاج حسن " پدربزرگ اوست و تازه می فهمیم که که تلاش ، پشتکار و موفقیت را از که به ارث برده است .

دکترشفایی تنها 25 سال دارد اما مانند انسانهای باتجربه گفتگو می کند و چنان به حیطه تحصیلی و فعالیت های علمی اش مسلط است و با اشتیاق حرف می زند که مدام در نوشتن این مصاحبه جا می مانیم.

این دانشجوی پزشکی، مدرس گارگاه الگوهای مدیریت دانش در نظام سلامت در دوازدهمین همایش کشوری آموزش پزشکی و مدرس کارگاه مدیریت دانش در ساختار پژوهش در اولین کنگره بیماری های عروق محیطی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده و گارگاه طب سنتی در دانشگاه مشهد را با هدف بررسی وضعیت کنونی طب سنتی و مکمل در نظام سلامت کشور برگزار و داور سیزدهمین همایش کشوری آموزش پزشکی و چهاردهمین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور می باشد .

وی یک اختراع را در حال ثبت و یک اختراع در حال اجرا داشته و همچنین یک کتاب در دست چاپ و 4 کتاب دیگر در حال تالیف دارد .

دکترشفایی نویسنده ، محقق ، مخترع و سخنور است و نظرات کارشناسانه بسیاری دررابطه با سلامت داشته و ازعدم توجه مدیران مازندرانی به برترین های المپیاد پزشکی کشور گلایه دارد.

 گفتگوی ما با این نخبه مازندرانی پیش رویتان است :

 

لطفا کمی از دکتر شفایی و دغدغه هایش بگویید ؟

از ابتدا به مقوله تحقیقات و مدیریت نظام سلامت و آموزش پزشکی علاقه زیادی داشتم و سال 86 وارد دانشگاه علوم پزشکی مازندران شدم و هم اکنون دانشجوی سال ششم پزشکی هستم .

تاکنون 10 مقاله ام در زمینه پزشکی در کنگره های مختلف پژوهشی و آموزشی ارائه و درمجلات کشوری و جهانی چاپ گردید .

کارگاه های مختلفی را در سطح کشور برای اعضای هیات علمی و دانشجویان برگزار و تدریس نمودم که آخرین کارگاه ام باعنوان "سخنرانی اثربخش" را برای اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار کردم که در این گارگاه به مِتدهای سخنرانی اعضای هیات علمی به هنگام تدریس و ارائه مقالات ، پرداخته شد .

برای برگزاری کارگاه های آموزشی ، ابتدا در کارگاه های مختلف کشور شرکت و با ساختار و نحوه اجرای آن آشنا شدم و با آشنایی با اساتید بزرگ و بکارگیری تجربه خودم ، توانستم به تدریس در زمینه علوم آموزش ، مدیریت پزشکی و طب سنتی بپردازم .

در بحث طب سنتی نیز در زمینه آنالیز برنامه آموزشی این طب ، چالش های پژوهشی و درمانی آن و طب سنتی و مکمل سایر کشورها تدریس نمودم .

کسانی که دغدغه یادگیری طب سنتی را دارند باید به مسیرها درست هدایت شوند چراکه برخی از افراد که کارگاه های زیرزمینی داروهای طب سنتی دارند به سوءاستفاده از بیمارانی که مراحل آخر بیماری را بسرمی برند و به قول معروف دکتر جواب کرده هستند ، می پردازند و مبالغ هنگفتی را برای اینگونه داروها دریافت می کنند درحالیکه این داروها در حد یک علف بوده و در کارگاه های زیرزمینی و به صورت کاملا غیرعلمی فراوری شده و به قیمت های گزاف ارائه می گردد .

 

از موفقیت تان در ششمین المپیاد پزشکی کشور برایمان صحبت کنید ؟

15 لغایت 19 شهریور ششمسن دوره المپیاد پزشکی سراسرکشور زیرنظر وزارت بهداشت و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در 4 حیطه استدلال بالینی ، تفکر علمی در علوم پایه ، مدیریت نظام سلامت و هنر درآموزش پزشکی برگزار شد که توانستم در بخش " مدیریت نظام سلامت " برای اولین بار مدال طلای مسابقات را برای استان مازندران کسب نمایم .

فرآیند انتخاب دانشجویان به این صورت است که در مرحله اول بصورت درون دانشگاهی برگزار و افراد مستعد وعلاقمند در دو مرحله باهم به رقابت می پردازند و در هر حیطه 3نفر به مرحله کشوری راه می یابند و در مرحله کشوری دانشجویان کلیه دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به مدت 5 روز باهم به رقابت می پردازند که قرار است در سالجاری وزارت بهداشت این المپیاد را به صورت بین المللی برگزار نماید .

ساختار مسابقات المپیاد پزشکی شامل سوالات تشریحی بلند پاسخ ، کوتاه پاسخ ، سوالات تستی و آنالیز مقاله و آنالیز فیلم های پزشکی ایرانی و خارجی می باشد و با مطالعه روزانه 15 ساعت در یک ماه پایانی توانستم به این موفقیت دست پیدا کنم .

همانطور که می دانید المپیاد یک رقابت بسیار سنگین بوده و نیازمند حمایت های علمی و غیرعلمی دانشگاه می باشد و برای موفقیت در المپیاد پزشکی تلاش بسیاری داشتم و حتی مجبور شدم از زمان مطالعه درس اصلی ام بکاهم .

 

کمی در باب نظام سلامت کشور توضیح دهید

در کشور ما مدیریت نظام سلامت علوم جدید و نوین تری نسبت به سایر علوم پزشکی بوده وشرایط ورود افراد علاقمند و مستعد به این حیطه فراهم می باشد .

مدیریت در نظام سلامت در بحث سیاست گذاری سلامت ، بیمه های پایه و مکمل ، پوشش همگانی سلامت ، طرح تحول نظام سلامت ، دسترسی مردم به خدمات سلامت ، جلوگیری از به خطرافتادن مردم در اثر هزینه های گزاف سلامت ، ارائه خدمات ، عدالت و برابری در سلامت ورود پیدا می کند.

طرح تحول نظام سلامت طرح خوبی بوده که منجر به دسترسی مردم به خدمات اولیه ، اصلی و موردنیاز بیشتر می شود و از هزینه های سنگین جلوگیری و کیفیت ارائه خدمات ارتقا می یابد .

همچنین بحث هتلینگ بیمارستانی را بهبود بخشیده و یک رابطه نظام مند میان بیمار و پزشک فراهم می کند .
 

اجرای طرح پزشک خانواده را چگونه ارزیابی می کنید ؟

طرح پزشک خانواده در ساختار اصلی خود طرح بسیار خوبیست و در این رابطه باید زیربنای اصلی کار فراهم باشد تا این طرح به خوبی اجرا گردد .

در اجرای طرح پزشک خانواده ابتدا باید زیربنای اصلی کار فراهم می شد و سپس طرح به اجرا در می آمد درحالیکه روند آغازکارمقداری عجولانه بوده است .

نظام ارجاع در پزشک خانواده بصورت کاملا ناقص بوده و بسته های انگیزشی که باید به پزشک داده شود تا با علاقه بیشتری کار کند ، وجود ندارد .

همچنین تعداد جمعیت تحت پوشش بیشتر از استاندارد بوده و در مناطق روستایی با کمبود پزشک و امکانات مواجه هستیم و دستمزدهایی که به پزشکان مناطق محروم داده می شود راضی کننده نبوده و با از بین رفتن انگیزه ، موجب خروج پزشکان از این مناطق می شود .

درباره تالیفات و اختراعات تان بگویید

کتابی در زمینه پوست و بیماری جذام نوشته ام که تا دو هفته دیگر چاپ می شود و 4 کتاب دیگر تحت عنوان "بیمه های سلامت" ، "طرح تحول نظام سلامت" ، "سیاست گذاری سلامت" و "واژگان تخصصی مدیریت نظام سلامت" را در دست تالیف دارم که تا دوماه دیگر انتشار می یابد .

همچنین دستگاه التهاب سنج پزشکی را اختراع نمودم که مرحله آزمون و ثبت اختراع را طی می کند و به زودی ثبت خواهد شد .

در بیماری های پوستی درجه حرارت بدن در آن نقطه که دچار التهاب شده ، بالا می رود و این دستگاه با داشتن سنسور حساس ، التهاب ، عفونت و زخم های سطحی پوست را تشخیص می دهد .

ضمنا ساخت دستگاه تشخیص زودرس سرطان های پوست را در دستور کار دارم که این دستگاه تغییر رنگ پوست قبل از بروز سرطان را پیش بینی می کند .

با قراردادن این دستگاه بر روی بدن بیمار ، از طریق اختلاف رنگ ها در پوست می توانیم بیماری را شناسایی کنیم و توسط دوربین تعبیه شده ، این دستگاه هر ثانیه 100 عکس می گیرد و داده ها را به کامپیوتر می دهد و با این فریم ها می توان تغییر رنگ در اثر بیماری های ایجاد شده را مشاهده نمود و قبل از اینکه بیماری به درجات وخیم تر برسد می شود بر اساس میزان تغییر رنگ بافت موجود به وسعت بیماری پی برد .

 

بعنوان دارنده مدال طلای المپیاد پزشکی چه توقعی از مسولان دارید ؟

بیش از یک ماه است که از المپیاد پزشکی کشور می گذرد و هیچ یک ازمدیران استانی از 5 پزشک مازندرانی که در این المپیاد برتر شده اند ، تجلیل ننموده است!

پس از موفقیت در المپیاد پزشکی ، اداره سلامت شهرداری تهران خواستار همکاری با بنده شد درحالیکه در مازندران خبری از اینگونه همکاری ها نیست!

اولویتم تحصیل در ایران است و اگر حمایت شوم دوست دارم در کشورم به مدارج بالای علمی برسم . انتظارم این است مسولان از دانشجویان نخبه حمایت نمایند تا از فرار استعدادها جلوگیری شده و فرآیند توسعه کشور حفظ گردد .

از مدیران دانشگاه می خواهم حداقل امتیازاتی که به دانشجویان نخبه داده می شود مالی نباشد و زمینه های علمی و آموزشی برایشان فراهم شود و بسترهای لازم برای ادامه پیشرفت دانشجویان مستعد شامل حضور دانشجویان در مدارس تابستانه داخل و خارج کشور و اعزام دانشجویان برای ارائه مقالات در کنگره های بین المللی مهیا گردد .

علاقمند به ادامه تحصیل در رشته چشم پزشکی هستم و هم اکنون درحال تقویت مهارت های عملی در این زمینه می باشم و تحت نظر چشم پزشکان مجرب ساری آموزش های لازم را فرا می گیرم .

دعوتنامه ای از دانشگاه ملبورن استرالیا به دستم رسیده تا در خردادماه سال آینده به مدت یک ماه در بیمارستان چشم آن کشور آموزش های لازم را فرا بگیرم .

از آنهایی بگویید که در موفقیت هایتان نقش داشتند

توکل به پروردگار و ایمان به هدف در رسیدن به موفقیت هایم بسیار مهم بودند . خانواده ام انگیزه و روحیه لازم را به من دادند و نقش ویژه ای در موفقیت هایم ایفا کردند . آنها فضا را برای آرامش فکری ام فراهم و شرایط خانه را برای مطالعه ام مهیا نمودند.

در خانه ما اصل مشورت بسیار مهم بوده و به نظرات یکدیگر احترام می گذاریم و ارتباط صمیمانه ای میان تک تک اعضای خانواده برقرار است .

پدربزرگ ام همیشه به من می گوید : به پیش رویت نگاه کن و با توکل به خدا ، انتخاب اهداف بزرگ ، پشتکار و تلاش قدم بردار و هرگز نگران نتیجه نباش .

به اعتقاد من باید در زندگی آنگونه تلاش کنیم که اگر روزی بخواهیم خودمان را قضاوت کنیم به این باور رسیده باشیم که تلاش حداکثری مان را انجام داده ایم . /250

گفتگو از: حسین احمدی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

راحله رفاه کار 12 آبان 1393
دکتر شفاهی تبریک
باعث افتخار استان و شهر مایی.امیدوارم بیشتر از گذشته موفق و سلامت باشید.
علی 3 آذر 1393
اون منفی رو کدوم بی سلیقه مرقوم فرمودند؟!!!!
احتمالا کامپیوتر ایشون اشتباه کرده!!!!!!
دانشجوی کارگر 10 آذر 1393
اگر بابای منم پولدار بود من هم بدون دغدغه درس میخوندم. تا اونجایی که یادمه از بچگی دارم کار میکنم تا شکمم رو سیر کنم. خوشا به حالت!!! نخبگی هم برای مرفهین بی درد شده.
لیلی 20 آذر 1393
احسنت بر برادر مازندرانی و باآرزوی سلامتی موفقیت روز افزون وعرض تبریک خدمت خانواده محترم
مهدی 26 دي 1393
خیلی گلی
محمدی زاد 15 مرداد 1394
آفرین بر تو ای ابر مرد
تبریک دکتر شفاهیوایشاله به آرزوهات برسی

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.