.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بمناسبت هفته ناجا ؛
پلیس ، امنیت و بازار
عباس رمدانی

امام علی(ع) می فرمایند: "النعمتان مجهولتان الصحه و الامان" یعنی ما دو نعمت مجهول داریم که تا از بین نروند، دیده و احساس نمی شوند که یکی از آن دو سلامتی و دیگری، امنیت است.

امنیت از نیازهای بارز جامعه از جمله بازار است و اگر جامعه در هر زمینه ای از امنیت، از جمله امنیت جانی و حیاتی، امنیت مالی و اقتصادی، امنیت روحی و روانی، امنیت حیثیتی، امنیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، امنیت نظامی و انتظامی و اطلاعاتی، امنیت شغلی و سایر انواع امنیت، دچار نارسایی و کاستی شود، جامعه بسرعت بسوی ناامنی پیش خواهد رفت و ناامنی از جمله پدیده های مسری است که به سرعت به سایر بخشهای جامعه سرایت می کند.


کسی تردید ندارد که نام و حضور پلیس، ضامن حداقل نیمی از امنیت مطلوب در هر جامعه ای تلقی می شود و نیمی دیگر، متأثر از چکونگی و کیفیت عملکرد پلیس در متن حوادث و یا توان اجرایی پلیس در برنامه ریزی و نیز تحقق اهداف موردنظر در این برنامه هاست.
یکی از منتفعان مهم از امنیتی که پلیس برای هر جامعه ایجاد می کند، قطع یقین بازار و بازاریان اند و دلیل واضح آن، میزان سرمایه گذاری بازاریان برای ارائه خدمات و کالا به شهروندان و انتظارات اقتصادی متصوره آنان است.
فلذا به همین خاطر رابطه پلیس و بازار، رابطه ای لازم و ملزومی است و در اصل، بازار بدون حضور پلیس و امنیتی که ایجاد می کند، محقق نشده و در صورت تحقق نیم بند، استوار و پایدار نمی ماند.

1-سرقت های فردی و باندی اعم از مسلحانه و غیرمسلحانه
2-تعرض و تهاجم کینه ورزانه، انتقام جویانه و حسدورزانه علیه بازار
3-درگیری ها و آشوب های متداول و مانور اراذل و اوباش در بازار و محل فعالیت های کسبه ها
4-زورگیری ها و خفت گیری ها
5-کیف قاپی ها و کف زنی ها
6-کلاهبرداری ها و غش در معامله
7-دو دره کردن ها و بلندکردن کالاها
8-چک های بی محل و جعل
9- اسکناس ها و چک های مسافرتی جعلی
10-فعالیت های شرخرها، وجود مالخرها
11-پدیده های نوظهور در عرصه های تخلف مثل هرمی ها و شرط بندی ها و مضاربه ها
12-معاملات و فروشگاههای اینترنتی
13-مؤسسات غیرمجاز مالی و اعتباری
14-تولید و ارائه کالاها و خدمات تقلبی و مضرّ
15-فعالیت های اقتصادی افراد فاقد صلاحیت و جواز کسب
16-سوءاستفاده از اعتماد عمومی و ارائه کالاهای حرام
و دهها مورد و مصداق دیگر که مبین نیاز متقابل همکاری و همراهی پلیس و بازار با هم بوده و هرگز نمی توان بازار بدون امنیت ناشی از حضور و نقش آفرینی پلیس و نیز جامعه بدون فعالیت بازار و بازاری را در ذهن ها متصور ساخت و اینجاست که پلیس هم نمی تواند بدون حمایت و همکاری بازاریان اصیل و متعهد، امنیت بازار را تأمین کند.

امنیت بازار فقط و فقط شامل اموال و سرمایه ها و یا حتی امنیت جانی بازاریان نمی شود، بلکه امنیت شهروندان و مشتریان بازار نیز بسیار مهم است، چرا که بسیاری از مشتریان ما نیز بخاطر حمل پول های زیاد، چک پول های درشت، دسته چک ها، کارت بانک ها، سکه های طلا و نیز خریدهای سنگین مثل طلاجات و غیره در معرض تهاجم سارقان قرار دارند.

پلیس نه حاکم بازار است و نه تابع آن، بلکه پلیس را می توان تنها و تنها خادم جامعه و مردمی دانست که به امید بیداری و هشیاری پلیس، با آرامش خاطر و آسایش روانی، همه زندگی خود را به امید آغاز فردایی بهتر به پلیس واگذار می کنند و از این رو رابطه پلیس با بازار نیز، رابطه ای تعاملی و همکاری متقابل است که طی آن بازار، طالب امنیت و پلیس، تأمین کننده امنیت برای بازاریان و مشتریان آنها یعنی همین مردم است و از این منظر، بازار نیز خود را موظف می داند که برای تأمین چنین امنیتی، هزینه کند و پرداخت تمام و کامل مالیات و سایر هزینه های جانبی، نمونه های عینی این همکاری متقابل محسوب می شود.

خوشبختانه جامعه ما، علیرغم همه حوادث ثبت شده در حوزه سرقت و سایر تخلفات عمده ای که ذکر شد، هم بلحاظ فرهنگ دینی حاکم بر اکثریت بلامنازع خانواده ها و هم بلحاظ عملکرد مسئولیت پذیرانه پلیس، یکی از نادرترین جوامع امن جهان در عصر ناامنی های مدرن است که طی آن شما هرگز ناامنی مشهود و محسوسی را در هیچیک از بخش های جامعه از جمله در بازار به مفهوم وسیع آن مشاهده نمی کنید.

بنابراین جا دارد تا حقیر به عنوان خدمتگزار اتاق اصناف مرکز استان و به نمایندگی از سوی کلیه کسبه بازار ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت هفته گرامیداشت نیروی انتظامی، از پلیس کشور و استان و مشخصاً از یکایک پرسنل فداکار نیروی انتظامی مازندران و در رأس همه از فرماندهی خدوم و خستگی ناپذیر آن، یعنی سردار جعفری نسب تقدیر و تشکر نموده و صادقانه اذعان و اعتراف کنم که پلیس مازندران با حضور ارزشمند این فرمانده بسیجی و شجاع، شاهد تحولی شگرف در انجام همه مأموریت هایش شده است.

عباس رمدانی 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 16 مهر 1393
خدا کنه بعضی از مسئولین زیر دست این فرمانده محترم با نحوه برخورد زشت خود با مردم تمام رشته های وی را پنبه نکنند !
حبیبی پیله کوهی 15 مهر 1394
در مدت تصدی مسئولیت حساس و خطیر فرماندهی نیروی انتظامی استان مازندران توسط سردار محترم جنآب جعفری نسب انصافا شاهد رشد انکارناپذیر در ایجادوتامین امنیت استان هستیم انشاءا... مردم عزیز استان قدردان زحمات عزیزان نیروی انتظامی باشند.
مجمد 17 مهر 1394
باسلام و تشکر از جناب رمدانی عزیز،به خدمتگزاران صدیق ،پرتلاش و خستگی ناپذیر پرسنل خصوصا فرمانده دلاور مازندران سردار جعفری نسب خداقوت و دست مریزاد عرض میکنیم. و هفته نیروی انتظامی را نیز تبریک می گو ئیم.
نا شناس 24 مهر 1394
جناب آقای رمدانی عزیز سلام علیکم امنیت جامعه را پلیس تامین می کنداز لحاظ فوق الذکر از لسان حضرتعالی ولی امنیت بنگاه که سر مردم را قبل اذان وبعد اذان مغرب وعشاء کلاه می گذارند (وکسی هم این دزدی بدون سر وصدا را متوجه نمی شود وبعدا متوجه شد و این المفری برای او نیست )به عهده کیست ؟

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.026 seconds.